لاغر هایی که به دنبال چاقی اند

مطلب را به اشتراک بگذارید

درست است که چاقی انواع بیماری‌ها را به دنبال دارد و بیشتر افراد به فکر لاغر شدن هستند، اما لاغر بودن هم عوارضی مانند احساس خستگی دائمی و زودهنگام، پوکی استخوان، کم‌خونی و کمبود مواد مغذی، کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها، تاخیر در التیام زخم و حتی مشکلات روحی و روانی دربر دارد.
دریافت ناکافی انرژی و مواد مغذی، نخستین عامل کاهش وزن است. ابتلا به بیماری‌هایی چون سل، اختلالات تنفسی، اختلالات قلبی- عروقی، سرطان، پرکاری تیروئید، جذب ناکافی مواد غذایی، عفونت مزمن، اسهال مزمن، بیماری انگلی، اختلالات کبدی، دیابت نوع یک، بی‌خوابی، اختلالات جنسی، افسردگی و اعتیاد از سایر علل کمبود وزن است.
برخی افراد، ژنتیکی لاغر هستند و افزودن وزن آن‌ها بسیار دشوار و زمان‌بر است، اما به هر حال در بیشتر موارد می‌توان با رژیم پرکالری هر ماه حدود یک کیلوگرم به وزن این افراد اضافه کرد.
به کار بستن راهکارهای زیر برای افزایش وزن و داشتن وزنی متعادل توصیه می‌شود:
– نوشیدن یک لیوان آبمیوه طبیعی در صبحانه
– مصرف تنقلات کم‌ضرر در فاصله غذاها به ویژه پس از شام مانند یک لیوان بستنی یا چند شکلات یا مقداری مغز پسته، بادام یا فندق
– خوردن ماست‌های چکیده همراه ناهار
– مصرف دسرهای کوچک و مغذی مانند شیر و بیسکویت و شیرینی خشک ساده
– افزایش تعداد وعده‌های غذایی (ممکن است افراد کم وزن زودتر سیر شوند، بنابراین بهتر است وعده‌های غذایی را از ۳ وعده در روز به ۶ وعده برسانند)
– پرهیز از مصرف سالاد، آب و سایر نوشیدنی‌ها قبل از وعده غذایی اصلی. 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *