فواید ورزش شنا

فواید ورزش شنا

مطلب را به اشتراک بگذارید

چگالی بدن انسان شبیه به آب است. وقتی بدن داخل آب قرار می‌گیرد توسط آب محافظت می‌شود و مفاصل و استخوان‌ها کمترین فشار ممکن را متحمل می‌شوند. در شنا، قسمت‌های فوقانی بدن بیشتر از دیگر قسمت‌ها درگیر فعالیت می‌شوند. شنا یکی از عالی‌ترین فعالیت‌های ورزشی به شمار می‌آید، برای سلامت روحی و جسمی بسیار سودمند است و به دنبال بسیاری از بیماری‌ها و در دوره بازتوانی توصیه می‌شود.
شنا یک فعالیت هوازی است چون به‌دلیل تحرک مداوم بدن، ماهیچه‌ها به‌طور پیوسته و ثابت به اکسیژن نیاز دارند. البته وقتی شناگر مشغول انجام شنای سرعت در مسافت کوتاه است، ماهیچه‌ها طبیعتا به شکل بی‌‌هوازی عمل می‌کنند. شنا هم مانند دیگر ورزش‌های هوازی، باعث کاهش آثار زیان‌بار استرس می‌شود. این ورزش نه تنها برای عموم و برای حفظ سلامت عمومی بدن توصیه می‌شود بلکه در بیماری‌های خاصی مانند هموفیلی که بیمار نمی‌تواند فعالیت‌های پرخطر را انجام دهد، یک موهبت به شمار می‌رود. شنا یکی از مناسب‌ترین ورزش‌‌ها برای کاهش کمردرد نیز هست و باعث تقویت عضلات کمر می‌شود.
شنا را نمی‌شود تنها یک فعالیت ورزشی به‌حساب آورد. درواقع شنا بیشتر از هر چیز دیگر، جنبه تفریحی دارد و یکی از مفرح‌ترین سرگرمی‌ها به حساب می‌آید. شنا می‌تواند جنبه کاری و حرفه‌ای نیز داشته باشد. صیادان مروارید و صدف، غواصان آموزش دیده نظامی، ناجیان غریق و فیلم‌بردارانی که در زمینه‌های آموزشی کار می‌کنند، از این دسته‌اند. 

فواید ورزش شنا:

دلایل بسیاری وجود دارد که شما را به استخر نزدیک کند. اول اینکه شنا ورزشی است که برای قلب بسیار سودمند بوده و اگر در حین انجام آن شدت حرکاتتان زیاد باشد کاملاً می توانید آن را به دویدن در یک سطح مقایسه کنید. از آنجا که در این حرکات هم قسمت های بالا تنه و هم قسمت های پایینی بدن در آب حرکت می کند، می توان گفت که ماهیچه ها و عضلات حتی بیشتر از دویدن فعال هستند و بنابراین شما کالری بیشتری خواهید سوزاند. 
از سوی دیگری شنا قدرت بدنی را افزایش خواهد داد. ممکن است پس از اولین روز شنا در گردن و بعضی از عضلات بدنی فرد، احساس کوفتگی ایجاد شود این مسئله به دلیل آنست که تا به حال چنین فشاری به عضلات وارد نشده است. به همین دلیل تکرار چندین دوره شنا، باعث قوی تر شدن شانه ها و همینطور ماهیچه های پشت می شود. 
محققان و متخصصان دریافته اند که شنا یکی از ورزش هایی است که استرس و فشارهای عصبی را کاهش می دهد و در درمان بیماری های روحی نیز مؤثر است. 

شنا و درمان بیماری های مفصلی:

 
یکی دیگر از ویژگی های شنا این است که حرکات ورزش شنا، شدت کمی دارد، بنابراین برای بیمارانی که مشکلات مفصلی دارند، به ویژه بیمارانی که دارای بیماری دیسک، سیاتیک یا پوکی استخوان هستند بسیار مفید است. 
اگر شما ورزشهایی می کنید که روی عضلات و مفصل هایتان شدت زیادی وارد می شود مانند: تنیس، دو و کشتی شنا می تواند برای بدنتان بسیار مفید باشد و فشار وارد برعضلات را کاهش دهد. 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *