عوامل محیطی و آلزایمر

مطلب را به اشتراک بگذارید

مدارک حاکی از این است که برخی بیماری های زوال عقل مانند آلزایمر با عوامل محیطی تشدید میشوند. بیماری پارکینسون، تباهی سلول های عصبی مسئول حرکت عضلات (ALS) و آلزایمر به دلیل برخی سموم به وجود می آیند.

تحقیقات نشان می دهد که رابطه مستقیمی بین  آلزایمر و مقادیر زیاد آلومینیوم در مغز وجود دارد. کالبدشکافی بیماران دچار آلزایمر نشان از مقادیر زیاد آلومینیوم می دهد. درمنطقه هیپوکامپ و قشر مغز این بیماران نه تنها مقدار زیادی آلومنیوم بلکه برومین، کلسیوم، و سولفور دارد. از طرف دیگر کمبود بورون، پوتاسیم، سلنیوم، ویتامین  B12  و روی نیز مشاهده شده است. این مشاهدات نشان می دهد که در رژیم غذایی مقدار بسیار زیادی آلومینیوم ولی کمبود املاح معدنی مورد نیاز بدن وجود دارد که مستقیما باعث آلزایمر می شوند. مشاهده شده است که در بیماری آلزایمر آلومینیوم در گرههای نوروفیبریار جمع می شود. مصرف جو‌دوسر باعث جذب سیلیکا، کلسیم و ویتامین B12 و دفع آلومینیوم از بدن می‌شود.

التهابات مغزی باعث بروز علائم آلزایمر می شود. حمله به رشته های عصبی خاص که در برابر تشکیل  رادیکال های آزاد به دلیل ضربه روحی،  عفونت های ویروسی، تشعشعات، و مقادیر زیاد مس و آهن و  سطح پایین آنتی اکسیدان است ایجاد می شود.
محققان می گویند همان زمانی که لکه های پیری بر روی پوست ظاهر میشوند، لایه ای قهوهای رنگ (لیپوفاسین) روی رشته های عصبی مغز تشکیل می شود و حافظه کوتاه مدت رو به تحلیل می رود. لکه های پیری و لیپوفاسین هر دو به عنوان هشدارهای اولیه ی زوال عقل و سالخوردگی به حساب می آیند. با افزایش سن لیپوفاسین در مغز و شبکیه چشم، ماهیچه های قلب، کبد و اندام داخلی دیگر انباشته می شود و لکه هایی روی پوست پدید می آید. سلول های عصبی از طریق الکتروشیمی درفاصله های میکروسکوپی با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند که به آن سیناپس می گویند. غشای قهوه ای رنگ که همان لیپوفاسین می باشد این ارتباطات عصبی از طریق سیناپس را گاهی کند میکند و گاهی تغییر می دهد و حتی گاهی از آن جلوگیری می کند. برخی دانشمندان بر این عقیده اند که علت این امر می تواند کمبود مواد مغذی برای مغز باشد. کمبود ویتامین E، سلنیوم، گلوتاتیون، کرومیوم و دی متیلامینواتانول با افزایش خروج لیپوفاسین از مغز و شبکیه چشم ارتباط دارد. مصرف رپزانه جو‌ دوسر باعث شادی پوست و جلوگیری از آسیب‌های مغزی می‌شود.
مقدار زیاد آلومینیوم موجود در آب آشامیدنی باعث افزایش خطر ابتلا به آلزایمر می شود در حالی که مقدار بالای سیلیکا باعث کاهش این خطر می شود.
در بیماری آلزایمر که یک بیماری چندعاملی میباشد آلومینیوم انباشته شده درآب آشامیدنی باعث کاهش قدرت درک می شود. تحقیقات نشان می دهد که سیلیکا باعث کاهش جذب آلومینیوم از طریق خوراکی  و افزایش دفع فلزات از بدن می شود. سیلیکا موجود در جودوسر باعث دفع آلومینیوم از بدن می‌شود.
دریافت روزانه آلومینیوم به مقدار ۰٫۱ میلیگرم رابطه مستقیمی با کاهش قدرت درک دارد. افرادی که میزان زیادی آلومینیوم دریافت می کنند، حدود ۲٫۲۶، خطر زوال عقل در آنها افزایش می یابد. از طرف دیگر دریافت روزانه ۱۰ میلیگرم سیلیکا خطر ابتلا به زوال عقل را تا ۱۱ درصد کاهش می دهد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *