عواملی که طول عمرتان را تا ۱۰۰ سالگی ضمانت می کند

مطلب را به اشتراک بگذارید

در قرن بیستم زندگی متوسط یک فرد حداقل تا ۳۰ سالگی بود بیشترین مقدار در طول ۵۰۰۰ سال تاریخ بشر. اما امروزه کسانی که طول عمر ۳ رقمی داشته باشند دیگر مانند گذشته کم نیستند در طول سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ مقدار افرادی که تا این سن زندگی می کنند به طور ۵۱% افزایش پیدا کرده.

۱- اگر دارای شکمی صاف بعد از دوران یائسگی هستید:
زنانی که شکم صافی ندارند احتمال اینکه زودتر از بقیه فوت کنند ۲۰% بیشتر است (حتی اگر وزن بدنشان نرمال باشد). در دوران میانسالی نگه داشتن شکم و کمر صاف کاری بس دشوار است دلیل آن هم این است که افزایش هورمون ها در این قسمت از بدن باعث افزایش چربی می شود.
اگر دور کمرتان ۳۵ اینچ یا بیشتر است (برای مردان ۴۰ اینچ) این فعالیت ها را انجام دهید:
۱- روزانه ۲ الی ۳ بار به مدت ۲۰ دقیقه ورزش کنید (هفته ای ۳ بار) 
۲- روزانه مقداری امگا ۳ مصرف کنید (که در گردو و جو دو سر و ماهی و تخم کتان موجود می باشد) و همچنین روزانه ۷ بار میوه و سبزیجاتی که غنی از آنتی اکسیدان هستند میل کنید.
۳-۲۵% از کالری روزانه خود را از چربی های سالم (مانند روغن زیتون) چیزی که کمک می کند چربی کمتری در اطراف شکم شما جمع شود استفاده کنید.
۲- داشتن وزن سالم و تناسب اندام در دوران نوجوانی:
در یک مطالعه انجام شده بر روی ۱۳۷ آفریقایی-آمریکایی ۱ ساله تا ۲۸ ساله، نشان داده که داشتن اضافه وزن در ۱۴ سالگی ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ در بزرگسالی را افزایش می دهد. بزرگسالانی که دیابت دارند احتمال ابتلا به بیماری قلبی در آنها ۲ الی ۴ برابر افراد معمولی می باشد.
۳- مصرف جو دو سر به همراه تمشک:
بیشتر مردم روزانه ۱۴ الی ۱۷ گرم فیبر مصرف می کنند، اگر روزانه ۱۰ گرم بیشتر مصرف کنید امکان ابتلا به بیماری های قلبی ۱۷% کاهش پیدا می کند. رژیم غذایی دارای فیبر همچون جو دو سر باعث کاهش LDL یا کلسترول بد خون می شود و همچنین باعث افزایش سرعت در کم کردن وزن می شود.
به عنوان مثال در وعده غذایی که جو دو سر مصرف می کنید ۳/۱  لیوان جو دوسر دارای ۱۰ گرم فیبر می باشد) با اضافه کردن یک فنجان تمشک بر روی آن (۸ گرم فیبر) شما در یک وعده غذایی ۱۸ گرم فیبر مصرف می کنید. یا می توانید نصف لیوان عدس پخته شده که دارای ۷ گرم فیبر است مصرف کنید. همچنین مصرف لوبیا سیاه به همراه جو دو  سر نیز پیشنهاد می شود. توجه داشته باشید که مصرف جو دو سر برای هر ۴ گروه خونی OABAB مناسب است اما مصرف عدس برای دارندگان گروه خون O و  B مضر می باشد.
۴- اگر کالری مصرفی خود را اندازه گیری می کنید:
تحقیقات در دانشگاه سنت لوییز نشان داده کسانی که روزانه ۱۴۰۰ الی ۲۰۰۰ کالری مصرف می کنند (کالری مصرفی معمول در بین افراد ۲۰۰۰ الی ۳۰۰۰ می باشد.) دارای قلب جوان تری هستند و قلب آنها به مانند افرادی کار می کند که ۱۵ سال جوان تر هستند)
شما نباید کمتر بخورید بلکه باید بیشترین مقدار مواد مغذی را با کمترین کالری مصرفی میل کنید. به عنوان مثال مصرف غلات کامل (مانند جو دو سر) یا سبزیجات با فیبر بالا باید مصرف کنید. اگر مقدار کالری های مصرفی را کاهش دادید و مقدار غذاهای مغذی را افزایش دهید کیفیت سلامتی شما افزایش پیدا می کند.
۵- اگر روزانه مقداری چای سبز مصرف می کنید:
ترکیبات درون چای سبز می توانند رگ های خونی را آرام کنند و از قلب شما محافظت کنند. در یک تحقیق که بر روی ۴۰۰۰۰ فرد در ژاپن انجام شده نشان داده است، کسانی که روزانه ۵ الی ۶ لیوان چای سبز می نوشند کمترین ریسک را در مرگ بر اثر بیماری های قلبی دارند است.
۶- از مصرف نوشابه های گازدار خودداری کنید:
تحقیقات در دانشگاه بوستون نشان داده است، کسانی که روزانه یک عدد نوشابه گازدار مصرف کنند ریسک بیماری سندروم متابولیک در آنها افزایش پیدا می کند. و هچنین احتمال افزایش فشار خون در آنها بیشتر می شود و میزان انسولین خون آنها افزایش پیدا می کند.
۷- اگر برگر و فست فود مصرف نمی کنید:
مصرف کمی گوشت در روز (گوشت بره یا گوشت گوساله) خطری ندارد و اشکالی ندارد اما اگر شما دارنده گروه خون A هستید در هفته بیش از ۱۸ انس گوشت مصرف کنید باعث افزایش کلسترول خون شما می شود. یکی از دلایل اصلی مضر بودن این نوع غذاهای گوشتی این است که این گوشت ها پس از پخته شدن و فراوری با مواد سرطان زا مانند نیترات باعث آسیب های جدی می شوند.
۸- اگر روزانه ۴۰ دقیقه می دوید:
محققین در کالیفرنیا به این نتیجه رسیده اند افرادی که در هفته ۵ ساعت میدویدند عمر طولانی تری داشتند و از نظر فیزیکی وقتی پیرتر می شدند حال بهتری داشتند. محققین افراد افراد دونده و غیر دونده را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که افراد دونده نه تنها کمتر دچار بیماری های قلبی می شدند بلکه همچنین به بیماری های نظیر سرطان و بیماری های عصبی هم کمتر دچار می شدند. تمرین های ایروبیک سیستم ایمنی بدن را جوان نگه می دارد. اگر روزانه ۲۰ دقیقه تمرین انجام دهید (چه دویدن  چه انجام ورزش ایروبیک).
۹- اگر بیشتر پیاده به جاهای مختلف می روید تا با ماشین:
کسانی که دارای اندام متناسب یا تناسب اندام می باشند آنهایی هستند که معمولا روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی می کنند. این افراد در مقایسه با افرادی که کمتر پیاده روی می کنند طول عمر بیشتری دارند (بدون توجه به چربی بدن آنها). تحقیقی که در بین بانوانی که دارای اضافه وزن بودند انجام شد نشان داد این افراد اگر روزانه ۱۰ دقیقه پیاده روی کنند و یا به فعالیت های روزانه شان اضافه کنند قلب سالم تری خواهند داشت.
۱۰- اگر پاها و زانوهای خود را تقویت می کنید:
قدرت بدنی پایین تنه باعث داشتن بالانس در بدن می شود و همچنین باعث کنترل انعطاف پذیری و کاهش ریسک آسیب دیدن بدن بر اثر ضربه خوردن یا زمین افتادن می باشد.
۱۱- اگر از زندگی لذت می برید:
انسان هایی که برون گرا هستند ۵۰ % امکان کمتری دارد که به دیوانگی و افسردگی یا مشکلات روانی از این نظیر داشته باشند.در یک تحقیق که در افراد بالای ۷۸ سال در سوئد انجام شد به این نتیجه رسیدند که افرادی که در جوانی شاد و خوشگذران بودند دارای مغز سالم تری (کم تر فرسوده شده)  می باشند. دلیل آن هم این است که در این افراد هورمون استرس یا همان کورتیزول کمتر در بدن آن ها ترشح شده است.
۱۲- اگر دید مثبت دارید:
داشتن نگاه مثبت به زندگی باعث می شود زندگی سالمتری داشته باشید. افراد بزرگسالی که در زندگی مثبت اندیش اند و به خود اطمینان بیشتری دارند ۱۰% طول عمر بیشتری نسبت به بقیه افراد دارند.اما اکثر مردم میانه رو می باشند. روانشناسان معتقد اند که انسان باید به سمت مثبت اندیشی سیر کند تا معنی و مفهوم زندگی را درک کند.
۱۳- اگر شما حس می کنید جوان تر هستید:
در یک تحقیق که در بین افراد مسن که در شرایط سلامتی به سر می بردند انجام شده به این نتیجه رسیدند که کسانی که حس جوان بودن دارند و احساس می کنند جوان تر از سن اصلی شان هستند دارای سلامتی بهتری و عمر طولانی تری هستند دلیل اصلی آن هم این است که این افراد دارای دید مثبت و امید بیشتری در پیروزی در برابر چالش هایی که خود را به آن وارد می کنند هستند.
۱۴- اگر مغز خود را به چالش می کشید:
افرادی که دارای دیسیپلین خاصی هستند و منظم اند و همیشه برای رسیدن به اهداف تلاش می کنند ۸۹% امکان کمتری دارند که به بیماری های نظیر آلزایمر مبتلا شوند. همچنین سعی کنید همیشه چیز های جدیدی برای به چالش کشیدن مغز خود امتحان کنید.
۱۵- اگر دوستانتان را دوست دارید:
داشتن رابطه دوستانه و صمیمی باعث می شود که همیشه استرس تان را بتوانید مهار کنید. اینکه بدانید همیشه کسانی را دارید که از شما پشتیبانی می کنند باعث می شود تا از نظر  ذهنی و جسمی احساس سلامتی کنید.
۱۶- اگر دوستانتان سالم اند:
اگر دوستتان اضافه وزن داشت احتمال اینکه شما هم به آن مبتلا بشوید ۵۷% می باشد. برای اینکه زندگی سالم تری داشته باشید، مهم است که با افراد سالم برخورد داشته باشید.
۱۷- اگر در ۱۵ ثانیه قلبتان ۱۵ بار می زند:
به این معنی که قلبتان ۶۰ بار در دقیقه بزند. اکثر مردم بین ۶۰ الی ۱۰۰ ضربان در دقیقه دارند. ضربان قلب هرچقدر کمتر باشد قلب سالمتر می ماند و می تواند بیشتر کار کند.
۱۸- اگر یائسگیتان بعد از ۵۲ سالگیست:
مطالعات نشان می دهد که در صورتی که شما دیرتر یائسه شده اید، طول عمر بیشتری خواهید داشت. زنانی که یائسگی شان دیرتر از بقیه شروع شود ریسک بیماری قلبی در آنها به شدت کاهش پیدا می کند.
۱۹- اگر دیر بچه دار شده اید:
اگر بعد از ۴۴ سالگی باردار شده اید ۱۵% امکان کمتری دارد که در قبل از ۵۰ سالگی بمیرید. طبق تحقیقات انجام شده کسانی که دیرتر بچه دار شوند نشان می دهد که دارای ژنهایی هستند که می توانند به شما کمک کنند تا زندگی طولانی تری داشته باشید.
۲۰- اگر مادر شما وقتی جوان بود شما را به دنیا آورده:
اگر مادرتان در زمان تولد شما کمتر از ۲۵ سال داشت، احتمال اینکه شما تا ۱۰۰ سالگی زندگی کنید دو برابر است. دلیل اصلی هم این است که هرچقدر مادر جوان تر باشد تخمک هایش سالم تر می باشد.
۲۱- اگر  شما خر و پف نمی کنید:
خر و پف یکی از دلایل اصلی بی خوابی و مشکلات خواب می باشد. یک مشکل که باعث می شود شما نفس کشیدنتان متوقف گردد. در طول شبانه روز به ازای هر ساعتی که خواب هستید این اتفاق ۶۰ الی ۷۰ بار می افتد. گرفتن نفس در حین خواب می تواند باعث افزایش فشار خون، افسردگی و اضافه وزن باشد.
۲۲- اگر در شهر بدون ترافیک زندگی و رانندگی می کنید:
طبق یک تحقیق که در آلمان انجام شده به این نتیجه رسیده اند که افرادی که دچار نارسایی قلبی می شوند سه ساعت قبل از این اتفاق در ترافیک بوده اند. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که آلودگی هوا و استرس موجود در طول ترافیک دست به دست هم داده و باعث بالا بردن ریسک حمله قلبی می شوند.
۲۳- اگر بیماری پسوریازیس ندارید:
زنانی که داری مشکلات پوستی باشند ۶۳% احتمال اینکه دیابت داشته باشند بیشتر است همینطور ۱۷% ریسک داشتن فشار خون بالا در بین آنها بسیار زیاد است.از این رو دانشمندان می گویند که پسوریازیس (نوعی شوره پوستی) نه تنها یک بیماری پوستی است بلکه یک بیماری سیستم ایمنی می باشد.
۲۴- اگر در مراسم مذهبی شرکت می کنید:
زنانی که در مراسم مذهبی شرکت می کنند ۲۰%خطر مرگ را کاهش می دهند بدون توجه به اینکه آیا سیگار می کشند یا نه! دلیل اصلی آن هم آرام بخش بودن این مراسم است و به ویژه برای افرادی که از استرس به شدت رنج می برند. بسیار مفید است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *