شوره سر را در خانه درمان کنید

مطلب را به اشتراک بگذارید

شوره سر را در خانه درمان کنید

با این‌که شوره سر مشکل چندانی در زندگی عادی فرد ایجاد نمی‌کند، اما در هر صورت چندان خوشایند نیست و گاهی موجب خجالت فرد می‌شود. در ادامه به بررسی بیشتر این پدیده و نیز دلایل به وجود آورنده و راه‌های مختلف درمانی آن می‌پردازیم.

شوره سر یک بیماری است که در پزشکی به عنوان درماتیت شوره ای شناخته شده است. شوره سر ناشی از رشد بیش از حد سلول های پوست سر با افزایش یا کاهش در ترشحات چربی است و در اغلب موارد غده سباسه به طور فزاینده ای فعال می شود، و این علت ترشح بیش از حد سبوم ، به عنوان اگزمای شوره دارشناخته شده است.

دو نوع شوره وجود دارد ؛ شوره خشک که قابل دیدن و معمولا همراه خشکی مو است و شوره چرب معمولا در افراد با پوست چرب دیده می شود و به پوست سر چسبیده است.

خاراندن و جدا کردن آن باعث خارش بیشتر، زخمی شدن پوست و ریزش موها می شود بنابراین باید از خارش سر پرهیز کرد.

عوامل و علل شوره سر

علل متعددی وجود دارد که موجب ایجاد شوره سر می گردد، برای مثال خشکی و یا چربی زیاد پوست، التهاب پوستی، عدم شستشوی به موقع موها، بیماری پسوریازیس، اگزما، حساسیت به شوینده های شیمیایی مو و یک نوع قارچ مخمر مانند. در این میان داشتن پوست خشک از شایع ترین عوامل است.

چهار عامل است که به طور عمده باعث ایجاد شوره سر می شوند :

۱) چربی  و یا خشکی پوست

۲) فرآورده جانبی متابولیسمِ میکرواُرگانیسم های پوست (به بیان دقیق تر مخمرهای مالاسزیا)

۳) پایین بودن قوای دفاعی فرد و حساسیتهای آلرژیک

۴) عدم توازن میزان مواد معدنی در بدن

تقریبا تمام عوامل ذکر شده که باعث شوره سر می گردند ارتباط مستقم با عدم توازن میزان و نسبت مواد معدنی در بدن دارند.

به مواد معدنی ابزار بدن گفته می شود، برای تمام فعالیت های بیوشیمی مورد استفاده بدن قرار می گیرند، به عنوان مثال بدن از عنصر روی برای تولید آنزیم های گوارشی و تبدیل مواد غذایی به انرژی، تولید اسپرم و…، از کلسیم برای ترمیم استخوان ها و دندان ها و همچنین فعالیت سیستم اعصاب مرکزی، از آهن برای تولید گلبول های قرمز خون، از منیزیوم برای تنظیم ضربان قلب و فشار خون و… استفاده می نماید، هرگونه عدم توازن(کمبود یا ازدیاد) این مواد می تواند در فعالیت بخشی از بدن ایجاد اختلال نماید و سبب بروز بیماری گردد.

درمان شوره سر

با این‌که عوامل مختلفی سبب شکل‌گیری شوره سر می‌شود، اما راه‌حل همه آنها تقریبا یکی است. بجز در موارد شدید، شوره سر را می‌توان حتی بدون مراجعه به پزشک درمان کرد.

ساده‌ترین راه این کار شست‌ و شوی روزانه مو با یک شامپوی ملایم است. اگر این شیوه به حل شوره سر کمک نکند، گزینه بعدی استفاده از شامپوهای ضدشوره موجود در بازار است.

یک روش درمانی دیگر این است که روزی ۲۰ دقیقه کف سر خود را ماساژ دهید و سپس با شانه یا برس به صورت کاملا ملایم موها را برای چند دقیقه شانه کنید به طوری که دندانه های شانه پوست سر را ماساژ دهد.

همچنین می توانید پوست سر را با سرکه سیب یا آبلیموی تازه برای حدود دو دقیقه ماساژ دهید و سپس سر را بشویید.نعناع از شوره سر جلوگیری می کند؛ در واقع نعناع با تحریک گردش خون در پوست سر مانع از تشکیل شوره سر می شود. یک شاخه کوچک نعناع و رزماری را به یک لیوان سرکه سیب اضافه کنید و بگذارید به مدت یک هفته خیس بخورد. محلول به دست آمده را پس از شامپو کردن استفاده کنید.

ماساژ پوست سر با روغن های گیاهی نیز مفید است؛ روغن زیتون ، بادام، رزماری، گل مریم و بابونه برای شوره خشک و روغن های اکلیل کوهی، مریم گلی و سدر برای شوره چرب مفید است.

نکته مهم این که اگر علت شوره سر قارچی نباشد مسری نخواهد بود، اما از خارش پوست سر با ناخن باید بشدت پرهیز کرد، زیرا این امر باعث ایجاد زخم های کوچک و عفونی شده و به ریزش مو منجر می شود در عوض خارش پوست سر با نوک انگشتان می تواند نوعی ماساژ محسوب شود و مفید باشد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *