سفیدی مو ، روند طبیعی پیری !

مطلب را به اشتراک بگذارید

سفیدی مو ، روند طبیعی پیری !

مصرف شامپو و کرم‌هایی که برای جلوگیری از سفیدی مو تبلیغ می‌شود هیچ تاثیری در جلوگیری از روند سفیدی مو نداردرنگ کردن زیاد هیچ تأثیری بر سفید شدن زودرس موها ندارد اما بی خوابی و اضطراب از عوامل مستعد کننده سفیدی زودرس هستند.

سفید شدن زودرس موها در هر سنی ممکن است ایجاد شود، ژن‌ها مسئول سفید شدن موها هستند. این ژن‌ها وابسته به جنس نبوده و منجر به سفید شدن زودرس موها می شوند. رنگدانه‌های موجود در سلول‌های ریشه‌ای موها، عامل طبیعی رنگ مو هستند و زمانی که ساخت این رنگدانه‌ها در سلول متوقف شود، مو رنگ خود را از دست می‌دهد و سفید می‌شود.

مهم‌ترین علت سفیدی زودرس مو را افزایش سن و مسائل ارثی و ژنتیکی است. سفید شدن مو یک روند طبیعی پیری محسوب می‌شود. تمام انسان‌ها با گذشت سن آن را تجربه می‌کنند و فرد به ندرت در اثر کمبود ویتامین‌های گروه B یا کمبود عناصر روی، مس، ید و آهن دچار سفیدی مو می‌شود.

وجود استرس‌های محیطی را در بروز سفیدی زودرس مو موثر دانست وجود این استرس‌ها ممکن است به دلیل مصرف مواد مخدر، سیگار، کم خوابی و آلودگی هوا باشد. به دنبال این استرس‌های محیطی، ریزش مو وجود دارد که بیشتر موهای سیاه می ریزد و موهای سفید روی سر باقی می‌ماند در حالی که فرد تصور می‌کند که موهای سفیدش بیشتر شده است.

رژیم غذایی سخت و طولانی مدت، بیماری کم خونی و تیروئید را از دیگر عوامل تاثیرگذار در بروز سفیدی زودرس مواست. وجود بعضی از بیماری‌های پوستی مانند لک و پیس باعث سفید شدن ناحیه‌ای از بدن مثل پوست سر، ابروها و مژه‌ها می‌شود و به دنبال آن سفید شدن لکه‌ای و یا گلوله‌ای مو بروز می‌کند.

در پایان شیوه زندگی طبیعی، تغذیه سالم و مناسب را در به تعویق انداختن سفیدی مو به ویژه در سن پایین موثر است. استفاده از داروهایی که مس دارند و داروهای گیاهی مانند حنا در جلوگیری از ریزش و سفیدی مو بسیار مفید است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *