زبان پریشی چیست؟

مطلب را به اشتراک بگذارید

زبان پریشی یک مشکل ارتباطی است که دلیل آن آسیب رسانی به قسمت هایی از مغز است که با زبان در ارتباط است. این مشکل در سالمندان بسیار رایج است. به خصوص آنهایی که دچار سکته مغزی شده اند.
زبان پریشی معمولا باعث می شود که فرد نتواند کلمات را بفهمند افراد با این مشکل معمولا دچار سختی در صحبت و فهمیدن کلمات می شوند که این هیچ ربطی به هوش فرد ندارد. حتی ممکن است آن ها دچار سختی در فهمیدن کلمات نوشته شده شوند.
چه چیزی موجب زبان پریشی می شود؟
زبان پریشی معمولا بر اثر سکته مغزی و آسیب قسمتی از مغز به وجود می آید. تقریباً ۲۵ الی ۴۰ درصد افرادی که از سکته مغزی جان سالم به در برده اند دچار زبان پریشی می شوند. همچنین این مشکل می تواند بر اثر تومور مغزی، عفونت مغزی یا زوال عقل و بیماری آلزایمر شکل بگیرد.
اشکال مختلف زبان پریشی:
زبان پریشی دارای اشکال مختلفی است. هر شکل بسته به نوع بیماری می تواند متفاوت باشد. اشکال معمول زبان پریشی در زیر ذکر شده است:
۱- زبان پریشی رسا:
در این نوع زبان پریشی شخص بیمار می داند که چه می خواهد بگوید اما مشکل در ادای صحیح کلمات دارد. این ربطی ندارد که فرد می خواهد چیزی بگوید یا در مورد چیزی صحبت کند.
۲- زبان پریشی دریافتی:
در این نوع زبان پریشی فرد می تواند صدایی بشنود یا نوشته ای را بخواند اما شاید معنی کلمه و لغت را نفهمد . این افراد نمی توانند بفهمند که خود چه می گویند از این رو به درستی نمی توانند صحبت کنند.
۳- زبان پریشی Anomic:
در این نوع زبان پریشی فرد برای پیدا کردن کلمه مناسب دچار مشکل می شود.
۴- زبان پریشی کلی (Global):
این نوع بدترین نوع زبان پریشی است. معمولا در افرادی به وجود می آید که از سکته مغزی جان سالم به در برده اند. در این نوع فرد اصلا نمی تواند کلمات را بفهمد و آنها را به زبان بیاورد.
۵- زبان پریشی پیشرونده:
در این نوع افراد طی یک مدت شروع به فراموش صحبت کردن، نوشتن و خواندن می کنند. همچنین در صورت صحبت با آنها هیچ گونه درکی نمی کنند. همچنین اینگونه افراد برای بر قراری ارتباط با دوستان از اشاره و حرکات دست استفاده می کنند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *