رابطه نمک و پوکی استخوان

مطلب را به اشتراک بگذارید

پوکی استخوان یک اختلال اسکلتی است و استخوان فرد به نازک شدن،ترک و شکستگی استخوان دچار می شود. نود درصد کلسیم در استخوان ها ذخیره می شود بنابراین داشتن کلسیم کافی به منظور داشتن توده استخوانی بالا ( PBM ) مهم است.

در انگلستان حدود ۳ میلیون نفر از پوکی استخوان رنج می برند.از هر ۲ زن ۱ زن و از هر ۳ مرد ۱ مرد بالای ۵۰ سال دارای استخوان بندی ضعیف می باشد. در هر ماه ۱۱۵۰ نفر از شکستگی لگن می میرند. پوکی استخوان، قشر مسن جامعه را تحت تاثیر قرار داده و ۱۹٫۸ میلیون نفر بالای ۵۰ سال سن در انگلستان مبتلا به این بیماری هستند. از سال ۱۹۶۰ بیماری پوکی استخوان ۷ برابر شده است.که این امر مربوط به رژیم های غذایی حاوی سدیم بالا می باشد.از این رو کم کردن مصرف غذاهای فراوری شده و نمک طعام و جایگزین کردن نمک دریا کم سدیم و یددار بهترین راه مبارزه با پوکی استخوان است.

چه کسی در معرض خطر پوکی استخوان است ؟

افراد مسن بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند.زنان یائسه بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند زیرا هورمون زنانه استروژن آنها روبه کاهش است.کسانی که مصرف نمک طعام آنها زیاد است دارای میزان کلسیم کمی در استخوان ها هستند.

همچنین مطالعات نشان می دهد که بین مصرف نمک و دفع کلسیم در دختران جوان و نوجوانان ارتباط نزدیکی وجود دارد. به همین خاطر کاهش توده استخوان ، خطر پوکی استخوان در آینده را افزایش می دهد. بنابراین داشتن رژیم غذایی حاوی نمک کم به منظور کاهش خطر پوکی استخوان در دوران بلوغ حائز اهمیت است.

رابطه نمک و کلسیم

مطالعات مربوط به ۱۹۸۰ رابطه بین نمک طعام و دفع کلسیم موجود در استخوان اشاره می کند. مصرف نمک طعام زیاد باعث کاهش کلسیم استخوان ها می شود در نهایت باعث تضعیف استخوان و به پوکی استخوان منجر می شود. از این رو بهترین نمک منتخب ، نمک دریا کم سدیم و یددار است.

فشار خون، پوکی استخوان و سنگ کلیه

ارتباط قوی بین مصرف نمک و فشار خون وجود دارد و افراد مبتلا به فشار خون بالا در معرض بیشتر پوکی استخوان و سنگ کلیه قرار دارند. به تازگی مطالعات اخیر نشانگر این است که سدیم زیاد عامل اصلی پوکی استخوان و فشار خون است. محققان دریافتند که تراکم استخوان لگن و ستون فقرات با مصرف سدیم زیاد ارتباط مستقیمی دارد یعنی مصرف بالای نمک طعام تراکم استخوان را کاهش می دهد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *