رابطه نمک و سرطان معده

مطلب را به اشتراک بگذارید

طی سالیان طولانی دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که رابطه مستقیمی بین سرطان معده و میزان بالا مصرف سدیم وجود دارد. در سال ۲۰۱۰ حدود ۷۰۰۰ مورد جدید سرطان معده در انگلستان شناخته شده است، که یک چهارم این مقدار به مصرف نمک نسبت داده شده است. سرطان معده پیش آگهی ضعیفی دارد و به مدت ۵ سال عمر زندگی پیش بینی شده است البته این مدت سال گفته شده نیز ۱۵ درصد صحت دارد.

باکتری هلیکوباکتر پیلوری عامل اصلی سرطان معده است. این نوع باکتری می تواند باعث التهاب و زخم معده شود.نمک با افزایش فعالیت هلیکوباکتر پیلوری رابطه مستقیمی دارد.علائم ابتلا به سرطان معده عبارتند از سوء هاضمه، بی اشتهایی،خونریزی،مشاهده خون در مدفوع و لخته شدن خون.

چه کسی بیشتر در معرض سرطان معده قرار دارد ؟

مردان در معرض خطر ابتلا به سرطان معده بیشتری نسبت به زنان هستند. سرطان معده در دههای ۵۵ بسیار شایع بود و تنها کمتر از ۸ درصد آنها قبل از رسیدن به مرحله سرطان تشخیص داده می شدند.گروه های اجتماعی محروم بیشتر در معرض خطر سرطان معده هستند. همه موارد سرطان معده به باکتری هلیکوباکتر پیلوری مربوط نمی شود اما با این حال اگر به این نوع عفونت مبتلا باشند درصد سرطان نیز افزایش می یابد.

نقش نمک در سرطان معده

مطالعات نشان داده که عفونت باکتری هلیکوباکتر پیلوری ارتباط نزدیکی با غذاهای حاوی نمک فراوان دارد.مواد غذایی حاوی نمک فراوان رشد و فعالیت باکتری هلیکوباکتر پیلوری را افزایش می دهد در نتیجه خطر ابتلا به سرطان معده نیز افزایش می یابد. مصرف نمک طعام فراوان به عنوان یک محرک یا عامل التهاب پوشش داخلی معده نقش دارد .

آخرین مطالعات انجام شده نشان می دهد که بین مصرف نمک طعام و سرطان معده ارتباط بسیار نزدیکی وجود دارد. ۲۷۰،۰۰۰ نفر برای مدت ۱۵-۶ سال مورد آزمایش قرار گرفتند و کسانی که از نمک بیشتری مصرف کرده بودند ۶۸% بیشتر در معرض سرطان معده قرار داشتند. مطالعات سال ۲۰۰۷ بیانگر این بود که با هر گرم افزایش نمک، روزانه خطر ابتلا به سرطان معده ۸ درصد افزایش می یابد.

مطالعاتی در زمینه سرطان معده و مصرف نمک در ۲۴ کشور صورت گرفت. در این کشورها تمایل به مصرف بالای نمک و تعداد مرگ ومیر ناشی از سرطان معده به عنوان یک مشکل عمومی گزارش شد.کشورهایی نظیر چین،ژاپن و کره در همین لیست قرار داشتند. درکشور ژاپن شایع ترین نوع سرطان، سرطان معده است، به خاطر اینکه مردمان این کشور از مواد غذایی حاوی نمک زیاد مصرف می کردند. خطر بالای سرطان معده در افرادی که به مواد غذایی شور از جمله گوشت و ماهی نمک سود تمایل بیشتری نشان می دادند سرطان معده نیز به تبع آن در بین افراد رو به افزایش بود.

کاهش مصرف نمک طعام باعث کاهش عفونت هلیکوباکتر پیلوری می شود در نتیجه سرطان معده نیز کاهش می یابد.

مصرف نمک و توصیه های مربوطه

در سراسر جهان تقریبا همه کشورها بیش از حد نمک طعام مصرف می کنند. در انگلستان حداکثر مقدار توصیه شده ۶ گرم در روز است اما بیشتر از این مقدار مصرف می شود.اکثر سدیم دریافتی مردم در انگلستان از غذاهای فرآوری شده دریافت می شود. مردم درهنگام خرید مواد غذایی باید به مقدار سدیم مواد دقت بکنند و مواد غذایی تهیه کنند که دارای سدیم کمتری باشد مثلا نمک دریا کم سدیم یددار را جایگزین نمک طعام کنند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *