خواص گوجه فرنگی در درمان انواع بیماری ها

مطلب را به اشتراک بگذارید

خواص گوجه فرنگی در درمان انواع بیماری ها

گوجه فرنگی و گروه خون : مصرف گوجه فرنگی برای گروه های خونی O و AB بلامانع بوده و مصرف آن برای گروه های خونی B و A مضر می باشد.
گوجه فرنگی و سرطان
رنگدانه های قرمز رنگ در گوجه فرنگی لیکوپن نامیده می شوند و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کنند و باعث خنثی شدن رادیکال های آزاد می شوند. رادیکال های آزاد سرطان زا بوده و به سلول های بدن صدمه میزنند.
مطالعات اخیر نشان داده اند که قدرت و خواص لیکوپن دو برابر آنتی اکسیدان مهم دیگر یعنی بتاکاروتن است. مقدار بالای لیکوپن در بدن به درمان بیماری هائی مانند سرطان پروستات ، سرطان دهانه رحم ، سرطان روده بزرگ ، سرطان مقعد و سرطان های معده ، مری ، دهان و حلق نیز کمک می کند که دارندگان گروه های خونی A و B می توانند گریپ فروت توسرخ و هنداونه را جایگزین گوجه فرنگی نمایند.
 سرطان پروستات
طبق این مطالعات ، سرطان پروستات در مردانی که در هفته ۱۰ وعده گوجه فرنگی مصرف کرده اند ، به میزان ۴۵ درصد کاهش می یابد که البته این فقط به سرطان پروستات محدود نمی شود زیرا خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ  و سرطان معده در افرادی که در یک هفته ۷ وعده گوجه فرنگی مصرف کرده اند نیز به میزان ۶۰ درصد کاهش یافته است.
مصرف گوجه فرنگی و کلم بروکلی با یکدیگر اثر خاصی داشته  و به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کمک می کنند. تحقیقات انجام شده نشان می دهند که تومور سرطان پروستات در موش هائی که با پودر  گوجه فرنگی و کلم بروکلی تغذیه می شوند بسیار کمتر از موش هائی است که فقط لیکوپن را به عنوان مکمل و یا پودر بروکلی و گوجه فرنگی را جداگانه مصرف کرده اند.
سرطان ریه
محققان دریافته اند که لیکوپن بازدارنده ای قوی برای رشد سلول های سرطانی  ریه ، سینه و آندومتر می باشد و می تواند در شادابی  افراد مسن نیز مفید باشد . تحقیقات جدید نشان می دهد که مصرف گوجه فرنگی در پیشگیری از سرطان ریه موثر است.
وجود دو ترکیب قوی، اسید کوماریک Coumaric acid و اسید کلروژنیک chlorogenic acid در گوجه فرنگی ، در بازداشتن تاثیرات نیتروسامین ها nitrosamines مفید هستند. نیتروسامین ها نه تنها به صورت طبیعی در بدن شکل می گیرند بلکه قوی ترین  مواد سرطان زای موجود در دود سیگار نیز هستند. با جلوگیری از اثرات نیتروسامین ، خطر ابتلا به سرطان ریه به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.
 سرطان لوزالمعده
رژیم غذائی که غنی از محصولات گوجه فرنگی است به کاهش خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده (پانکراس) کمک می کند. محققان دریافته اند که لیکوپن (موجود در گوجه فرنگی) در کاهش۳۱ درصدی سرطان لوزالمعده بین مردانی که از این نوع کارتنوئید مصرف کرده اند ، در ارتباط می باشد.
گوجه فرنگی و قلب
گوجه فرنگی حاوی مقدار زیادی پتاسیم است ،ماده معدنی که ما به اندازه کافی دریافت نمی کنیم.  یک فنجان گوجه فرنگی حاوی ۵۳۴ میلی گرم پتاسیم و نصف فنجان سس گوجه فرنگی حاوی ۴۵۴ میلی گرم پتاسیم است و مصرف آن در افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی ناشی از کمبود پتاسیم هستند مفید می باشد و مصرف پتاسیم باعث دفع سدیم شده که فشار خون را کاهش می دهد و البته مصرف پتاسیم از انقباض های عضله ای نیز جلوگیری می کند.
گوجه فرنگی و سلامت چشم
طبق تحقیقات انجام شده ، مصرف گوجه فرنگی و فرآورده های  گوجه فرنگی از اکسیداسیون چربی و خطر ابتلا به بیماری macular degenerative  که همان از بین رفتن لکه زرد چشم است که از شایع ترین دلایل نابینا شدن در افراد مسن می باشد ، جلوگیری می کند.
گوجه فرنگی و شیر مادر

هنگامی که مادران شیرده گوجه فرنگی یا فرآورده های آن را می خورند ، غلظت لیکوپن در شیر آن ها بیشتر می شود . البته پخته شده آن نتیجه بهتری می دهد . محققان همچنین دریافته اند که خوردن فرآورده های  گوجه فرنگی مانند سس گوجه فرنگی در مقایسه با خوردن گوجه فرنگی تازه ، باعث ایجاد لیکوپن بیشتری در شیرمادر می شود .

مضرات گوجه فرنگی :

– گوجه فرنگی نارس و کال هضمش سنگین است، لذا خوردن آن باعث دل درد می شود.

– سرخ کردن زیاد گوجه فرنگی در روغن باعث سنگینی هضم آن می شود و روی آتش کباب کردن آن مناسب است.

– ماده ای سمّی به نام سولانین در گوجه فرنگی سبز و نارس وجود دارد که خوردن آن موجب مسمومیت می شود و دل پیچه، اسهال و باز شدن مردمک چشم ایجاد را می کند.

– خوردن گوجه فرنگی، برای بعضی بیمارانی که دچار حساسیت یا آلرژی (خارش بدن،قرمز شدن پوست، آسم ، کهیر و…) هستند، ضرر دارد.

– میوه ی نارس گوجه فرنگی سمی است و باید از خوردن آن پرهیز کرد. به علاوه خوردن برگ آن که به عنوان دارو در مواردی تجویزمی شود، باید در حد اعتدال و به مقدار مجاز و محدود، در حدی که پزشک تعیین کرده مصرف شود، زیرا برگ آن هم سمی است.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *