خرید،نگهداری و آشپزی با موز

مطلب را به اشتراک بگذارید

خرید،نگهداری و آشپزی با موز

 موز دارای قند طبیعی، ویتامین B6 ، C و غنی از پتاسیم است. این میوه بدون چربی با سطح انرژی بالایی که دارد یک میان وعده فوق العاده به شمار می‌آید.
خرید موز
موز در تمام فصل‌های سال در فروشگاه‌ها موجود است ولی بهترین نوع آن در تابستان و پاییز عرضه می‌شود.
موزی بخرید که پوست محکم و درخشانی داشته و هیچ لکه و خرابی روی آن نداشته باشد. رنگ پوست موز، میزان رسیده بودن آن را مشخص می‌کند. موز را بر اساس میزان رسیده بودن و رنگ پوست آن می‌توان به ۵ گروه تقسیم کرد: موز سبز، موز زرد با هاله سبز رنگ، موز زرد، موز زرد با لکه‌های قهوه‌ای و موز قهوه‌ای.
رنگ تیره و کبود پوست موز نشان‌ می‌دهد که مراحل نگهداری موز درست نبوده و قبل از رسیدن در معرض سرما قرار گرفته و کامل نرسیده‌ است؛ این موز اگر در شرایط مناسب هم قرار بگیرد کامل نمی‌رسد.

در اولین فرصت بعد از خرید موز و رسیدن به منزل، آنها را از داخل نایلون خارج کنید تا بصورت یک‌دست برسد و خراب نشود.

موز معمولا قبل از رسیدن و در مرحله‌ای که پوست آن سبز است برداشت می‌شود و به محض اینکه از ساقه جدا شود فرآیند رسیدن آن شروع می‌شود. موز باید در دمای اتاق و دور از تابش مستقیم خورشید نگهداری شود؛ به دمای پائین (دمای پائینتر از ۱۳ درجه سانتیگراد) حساس است؛ به همین دلیل نباید آن را داخل یخچال نگهداری کرد. دمای مناسب برای نگهداری موز بین ۱۶ تا ۲۱ درجه سانتیگراد است.

در طی رسیدن موز نشاسته موجود در میوه تبدیل به قند می‌شود، به همین دلیل هرچقدر موز رسیده‌تر باشد طعم کرم مانند و شیرین‌تری دارد. به همین دلیل بیشتر افراد موز زرد با کمی لکه‌های قهوه‌ای را بیشتر دوست دارند.

اگر موزهایی که خریده‌اید زیادی سبز هستند داخل یک پاکت کاغذی تیره همراه با یک عدد سیب یا گوجه‌فرنگی یک شب در فضای آشپزخانه قرار دهید تا زودتر برسند.

اگر موزهای شما کاملا رسیده هستند و می‌خواهید برای چند روز بدون له شدن باقی بمانند آنها را در یک پاکت در گرم‌ترین طبقه یخچال بگذارید، ممکن است رنگ پوست آنها کمی کدر شود اما براحتی می‌توانید برای یک هفته آنها را نگهدارید.

موز را نزدیک آوکادو، سیب و سایر میوه‌هایی که گاز اتیلن تولید می‌کنند نگهداری نکنید؛ زیرا گاز اتیلن به رسیده شدن آن سرعت می‌دهد.

اگر موزهای شما خیلی رسیده و له شده هستند، آنها را ورقه ورقه کرده و آنها را بصورت یک لایه داخل کیسه فریزری دربسته در فریزر قرار دهید تا هر زمان که دلتان خواست یک شیر موز خنک درست کنید آن را بیرون بیاورید و داخل مخلوط‌ کن بریزید.

موز و گروه خون : مصرف موز برای گروه های خونی A و B مضر بوده و مصرف آن برای گروه های خونی O و AB سودمند می باشد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *