انسولین رگولار (Insulin Regular)

مطلب را به اشتراک بگذارید

موارد و مقدار مصرف:‏  
الف ) کنترل کتواسیدوز دیابتی متوسط تا شدید یا افزایش قند خون هیپراسمولار.  
بزرگسالان بالاتر از ۲۰ سال: ابتدا یک دوز بارگزاری به میزان ‏unit/kg15/0‎‏ وریدی و سپس ‏unit/kg/h1/0‎‏ به‌صورت انفوزیون وریدی تجویز می‌گردد. هنگامی که سطح قند بهmg/dl 300-‎‎۲۵۰‎‏ رسید سرعت انفوزیون تا ‏unit/kg/h1/0-05/0‎‏ کاهش داده می‌شود. در صورتی که قند ‏خون در بیماران مبتلا به کتواسیدوزیس دیابتی به ۲۰۰-۱۵۰ و در بیماران مبتلا به ‏هیپرگلیسمی هیپراسمولار به ‏mg/dl 300-250‎‏ برسد، انفوزیون دکستروز ۵% در ‏half Saline‏ ‏جداگانه تزریق شود.  
یک تا دو ساعت قبل از قطع انفوزیون انسولین، تزریق یک دوز زیرجلدی از یک انسولین متوسط ‏اثر توصیه می‌شود.  
بزرگسالان و کودکان زیر ۲۰ سال: در اینجا به دوز بارگزاری نیازی نیست و با ‏unit/kg/h1/0‎‏ ‏انفوزیون وریدی درمان آغاز می‌شود. به هنگام بهبود وضعیت دوز به ‏unit/kg/h05/0‎‏ کاهش ‏یابد. در صورت رسیدن قند خون به ‏mg/dL 250‎‏ انفوزیون دکستروز ۵% در ‏half salin‏ از لاین ‏جداگانه شروع شود.  
ب) کتواسیدوزیس دیابتی خفیف: انسولین رگولار: بزرگسالان بالای ۲۰ سال: دوز بارگزاری ‏معادل ‏unit/kg‏ ۶/۰-۴/۰ به دو مقدار مساوی تقسیم شود و نصف آن به صورت تزریق وریدی ‏مستقیم و نیم دیگر به‌صورت تزریق عضلانی یا زیرجلدی به بیمار داده شود. دوزهای بعدی ‏unit/kg/h1/0‎‏ به‌صورت عضلانی یا زیرجلدی تجویز می‌شود.  
پ) دیابت تازه تشخیص داده شده:انسولین رگولار: بزرگسالان بالای ۲۰ سال: درمان فرد به ‏فرد متفاوت است. با دوز ‏unit/kg/day1-5/0‎‏ زیرجلدی آغاز شود.  
بزرگسالان و کودکان زیر ۲۰ سال: درمان فرد به فرد متفاوت است. با دوز ‏unit/kg25/0-1/0‎‏ هر ‏‏۸-۶ ساعت به مدت ۲۴ ساعت شروع شود و سپس بسته به نیاز بیمار تنظیم گردد.  
ت) درمان زیادی پتاسیم خون  
بزرگسالان: ‏ml50‎‏ دکستروز ۵۰% ظرف ۵ دقیقه و سپس ۱۰-۵ واحد انسولین رگولار به‌صورت ‏تزریق وریدی سریع تجویز می‌شود.  
مکانیسم اثر:‏‏  
انسولین به عنوان جانشین انسولین درونزاد، که به طور فیزیولوژیک تولید می‌شود، در بیماران ‏مبتلا به دیابت وابسته به انسولین (‏IDDM‏) و دیابت غیرقابل کنترل با رژیم غذایی و داروهای ‏خوراکی پایین آورنده قندخون به کار می‌رود. انسولین انتقال گلوکز را از غشاهای سلول چربی ‏و عضله افزایش می‌دهد تا غلظت گلوکز خون را کاهش دهد. همچنین، انسولین تبدیل گلوکز ‏به شکل ذخیره‌ای آن، یعنی گلیکوژن، را پیش می‌برد، برداشت اسیدهای آمینه و تبدیل آنها ‏به پروتئین را در سلولهای عضلانی تحریک و تجزیه پروتئین را مهار می‌کند.  
انسولین تشکیل تری گلیسرید را تحریک و آزاد سازی اسیدهای چرب آزاد از بافتهای چربی را ‏نیز مهار می‌کند. همین طور، انسولین فعالیت لیپوپروتئین لیپاز را، که لیپوپروتئینهای در گردش ‏خون را به اسیدهای چرب تبدیل می‌کند، تحریک می‌کند. انسولین در شکلهای مختلف در ‏دسترس است و این شکلها عمدتاً از نظر زمان شروع اثر، اوج اثر، و طول مدت اثر تفاوت دارند.  
تداخل دارویی:‏ 
داروهای مهارکننده گیرنده بتا، مهارکننده‌های ‏MAO، سالیسیلاتها، و تتراسیکلین، مهارکننده ‏هایACE، استروئیدهای آنابولیزان، داروهای ضد قند دیگر، کلسیم، کلروکین، کلونیدین، ‏دیزوپیرامید، فلوکستین، گوانیتیدین، لیتیم، مبندازول، اکترئوتاید، پنتامیدین، پروپوکسی فن، ‏پیریدوکسین و سولفونامیدها می‌توانند اثر کاهنده قند خون انسولین را طولانی کنند.  
غلظت گلوکز خون به دقت بررسی شود.  
کورتیکواستروئیدها، مدرها، استازولامید، آنتی ویروس‌های درمان ‏AIDS، ‏آلبوترول(سالبوتامول)، کلسی تونین، سیکلوفسفامید، دانازول، دیازوکساید، دیلتیازم، ‏دوبوتامین، اپی‌نفرین، داروهای ضدبارداری حاوی استروژن، استروژن‌ها، ایزونیازید، لیتیم، ‏مورفین، نیاسین، نیکوتین، فنوتیازین‌ها، فنی توئین، تربوتالین و هورمونهای تیروئیدی ‏می‌توانند پاسخ به انسولین را کاهش دهند. بیمار از نظر زیادی قند خون پیگیری شود.  
پروپرانولول و تیمولول (خوراکی) می‌توانند علائم هیپوگلیسمی را بپوشانند (به‌دلیل مهار بتا) و ‏در نتیجه این داروها باید با احتیاط مصرف شوند.  
مصرف همزمان رزیگلیتازون می‌تواند باعث احتباس مایعات گردد و درنتیجه نارسایی قلبی را ‏بدتر نماید. سیگار می‌تواند جذب انسولین زیرجلدی را کاهش دهد. توصیه می‌شود ظرف ۳۰ ‏دقیقه از تزریق انسولین سیگار کشیده نشود. ‏‏ 
ملاحظات اختصاصی:‏  
‏۱ـ دقیق بودن مقدار مصرف اهمیت بسیاری دارد. از لفظ واحد و یا ‏unit‏ استفاده شود و به ‏اختصار “ ‏u‏” نوشته نشود.  
‏۲ـ انسولین معمولی را می‌توان با انسولینهای ‏NPH‏ یا کند اثر به هر نسبتی مخلوط کرد. ‏تعویض یک انسولین تنها با مخلوط تهیه شده نیز ممکن است پاسخ بیمار را تغییر دهد.  
‏۳ـ ترتیب مخلوط کردن انسولینها یا روش یا نوع سرنگ یا سوزن را نباید تغییر داد. در هنگام ‏تزریق همزمان انسولین رگولار و ‏NPH‏ همیشه اول باید انسولین رگولار در سرنگ کشیده شود ‏و پس از اختلاط باید بلافاصله مصرف شود.  
‏۴ـ انسولین باید در جای خنک نگهداری شود. نگهداری انسولین در یخچال مطلوب است. ولی ‏ضروری نیست. 
‏۵ـ در صورت تغییر رنگ یا وجود ذرات در انسولین، باید از مصرف آن خودداری شود.  
‏۶ـ تاریخ انقضای دارو بر روی ویال را باید در نظر گرفت.  
‏۷ـ تزریق انسولین به صورت زیرجلدی انجام می‌گیرد، زیرا از این راه جذب دارو آهسته تر و درد ‏آن کمتر از تزریق عضلانی است. ممکن است بستری شدن بیماران مستعد کتوز، و بیماران ‏مبتلا به دیابت نوع جوانان، دیابت شدید، و دیابت به تازگی تشخیص داده شده دارای غلظت ‏خونی زیاد گلوکز در بیمارستان و تزریق وریدی انسولین معمولی برای ایشان ضروری باشد. ‏بیماران مقاوم به کتوز را می‌توان به صورت سرپایی با انسولین دارای شروع اثر متوسط درمان ‏و دستورات لازم را برای تنظیم مقدار مصرف براساس تعیین میزان گلوکز خون و ادرار توسط ‏خودشان به آنها ارائه کرد.  
‏۸ـ محل تزریق را پس از تزریق می‌توان فشار داد، ولی از مالیدن آن باید خودداری کرد. ‏محل‌های تزریق را باید تغییر داد. با این وجود، بیماران دیابتی تثبیت نشده ممکن است با ‏تغییر محل تزریق در حوالی یک ناحیه آناتومیک بدن به کنترل بهتری دست یابند.  
‏۹ـ برای مخلوط کردن سوسپانسیون انسولین، ویال را به آرامی تکان داده یا بین دو کف دست ‏می‌غلطانند. از تکان شدید ویال باید خودداری کرد، زیرا موجب ایجاد حباب و هوا در سرنگ ‏می‌شود.  
‏۱۰ـ در بیماران دیابتی باردار، احتیاج به انسولین افزایش و بلافاصله بعد از زایمان کاهش ‏می‌یابد.  
‏۱۱ـ بعضی از بیماران ممکن است به انسولین مقاوم شده و برای کنترل نشانه‌های دیابت، به ‏مقادیر مصرف بیشتری از آن نیاز داشته باشند.  
نکات قابل توصیه به بیمار:‏‏  
‏۱ـ انسولین نشانه‌های دیابت را برطرف میکند، ولی آن را درمان قطعی نمی‌کند.  
‏۲ـ دستورات پزشک را در مورد برنامه درمانی، رژیم غذایی اختصاصی، کاهش وزن، فعالیت ‏بدنی، بهداشت شخصی، اجتناب از عفونت، و زمان تزریق انسولین و خوردن رعایت کنید.  
‏۳ـ غذا را به طور منظم میل کنید و نوبت صرف هیچ غذایی را حذف نکنید.  
‏۴ـ انجام آزمونهای ادراری به عنوان راهنمایی برای تنظیم مقدار مصرف و موفقیت در درمان ‏ضرورت اساسی دارد.  
‏۵ـ باید بتوانید نشانه‌های کمی قند خون را تشخیص دهید، زیرا کمی قند خون ناشی از ‏مصرف انسولین خطرناک است و ممکن است در صورت طولانی شدن زمان آن، موجب صدمات ‏مغزی شود.  
‏۶ـ کارت هویت پزشکی خود را همراه داشته باشید به هنگم مسافرت، انسولین و سرنگهای ‏آن، و مواد قندی (قند یا شکلات) برای مواقع اضطراری همراه داشته باشید، و هر گونه ‏تغییرات زمانی را از جنبه جغرافیایی برای برنامه درمانی در نظر بگیرید.  
‏۷ـ از تغییر در ترتیب مخلوط کردن انسولینها با تغییر در نوع سرنگ یا سوزن خودداری نمایید.  
‏۸ـ استفاده از حشیش ممکن است احتیاج به انسولین را افزایش دهد.  
‏۹ـ کشیدن سیگار جذب انسولین تزریق شده از راه زیرجلدی را کاهش می‌دهد. از کشیدن ‏سیگار طی ۳۰ دقیقه پس از تزریق انسولین خودداری کنید.  
مصرف در سالمندان: این بیماران ریسک بالاتری برای ابتلا به سکته مغزی، ‏MIو هیپوگلیسمی ‏دارند.  
مصرف در شیردهی: مصرف دارو تحت نظارت پزشک باشد. ‏
اثر بر آزمایشهای تشخیصی:‏  
انسولین می‌تواند غلظت قند خون را افزایش و یا کاهش دهد. ‏ 
فارماکوکینتیک:‏  
جذب: انسولین باید به صورت تزریقی مصرف شود، زیرا در دستگاه گوارش تخریب می‌شود ‏فرآورده‌های مختلف انسولین (بعد از تزریق زیرجلدی) براساس زمان شروع اثر، اوج اثر، و طول ‏مدت اثر متفاوت هستند. این فرآورده‌ها براساس زمان شروع اثر به سه دسته طبقه‌بندی ‏شده‌اند: شروع سریع (زمان شروع اثر ۱-۵/۰ ساعت)، شروع متوسط (زمان شروع اثر ۲-۱ ‏ساعت)، و شروع طولانی (زمان شروع اثر ۸-۴ ساعت).  
پخش: به طور گسترده در سرتاسر بدن انتشار می‌یابد.  
متابولیسم: مقداری از آن به بافتهای محیطی پیوند یافته غیرفعال می‌شود، اما به نظر ‏می‌رسد بیشترین مقدار آن در کبد و کلیه‌ها متابولیزه می‌شود.  
دفع: از طریق گلومرول کلیه دفع شده و مقداری از آن نیز در لوله‌های کلیوی بازجذب می‌شود. ‏نیمه عمر پلاسمایی دارو بعد از تزریق وریدی حدود ۹ دقیقه است.  
در جدول ۱، مشخصات انواع انسولین ذکر شده است. ‏
‏موارد منع مصرف و احتیاط:‏  
موارد منع مصرف: حساسیت مفرط به دارو؛ هیپوگلیسمی ‏‏ 
اشکال دارویی:‏ 
Injection: 100 IU/ml‏ ‏
اطلاعات دیگر: ‏
طبقه‌بندی فارماکولوژیک: هورمون پانکراس.  
طبقه‌بندی درمانی: ضد دیابت.  
طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده ‏B‏  
نام‌های تجاری: ‏Actrapid, Penfill ‎، ‏Insuman Rapid‏  
عوارض جانبی:‏‏  
قلبی ـ ‌عروقی: درد قفسه سینه.  
دستگاه گوارش: خشکی دهان.  
تنفسی: افزایش سرفه، عفونت مجاری تنفسی، دیس پنه، کاهش عملکرد ریوی.  
پوست: کهیر، خارش، قرمزی، سوزش، ورم، گرما در محل تزریق.  
متابولیک: کمی قند خون، زیادی قند خون (اثر واجهشی یا سوموجی).  
سایر عوارض: آتروفی چربی، هیپرتروفی چربی، واکنش‌های حساسیتی (آنافیلاکسی، ‏راش).  
مسمومیت و درمان:‏ 
تظاهرات بالینی: علائم و نشانه‌های کمی قند خون (تاکیکاردی، طپش قلب، اضطراب، ‏گرسنگی، تهوع، تعریق بیش از حد، لرزش، رنگ پریدگی، بی قراری، سردرد، اختلال گفتاری ‏و حرکتی).  
درمان: کمی قند خون باید درمان شود. در میان بیماران به نشانه‌های وی بستگی دارد. اگر ‏بیمار هوشیار باشد، مقدار ۱۵-۱۰ گرم کربوهیدرات خوراکی با شروع اثر سریع تجویز می‌شود. ‏در صورت تداوم علائم و نشانه‌های مصرف بیش از حد، مقدار ۱۰ گرم دیگر کربوهیدرات به بیمار ‏داده می‌شود. اگر بیمار هوشیار نباشد، باید با تزریق وریدی و یک باره محلول دکستروز ۵۰ ‏درصد گلوکز خون را بلافاصله افزایش داد. با سرعت ‏mg/kg/min20-10‎‏ براساس میزان قند ‏می‌توان گلوکاگون تزریقی یا اپی نفرین به صورت تزریق زیرجلدی به بیمار تجویز کرد. هر دو ‏دارو غلظت گلوکز خون را با تحریک گلیکوژنولیز طی چند دقیقه افزایش می‌دهند. تزریق وریدی ‏مایعات و الکترولیتها (مانند پتاسیم) ممکن است برای تصحیح عدم تعادل الکترولیتها و مایعات ‏ضروری باشند.‏

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *