استئوآرتریت یا آرتروز

مطلب را به اشتراک بگذارید

نگاه کلی به استئوآرتریت:
استئوآرتریت از دلایلی چون پیری مفاصل، آسیبهای جسمی، و چاقی ناشی می شود. ار جمله علائم استئوآرتریت، درد و سفتی مفاصل است. درمان آن به مفاصل آسیب دیده مثل دست، مچ، گردن،پشت، زانو، و لگن بستگی دارد و شامل درمان دارویی و تمرینات ورزشی می شود. اگر اضافه وزن دارید کم کردن وزن باعث کاهش علائم می شود.
نگاه کلی و حقایق:
استئوآرتریت چیست؟ چگونه متوجه می شوید که آرتروز دارید؟ 
استئوآرتریت چیست؟
استئوآرتریت دقیقا چیست؟چه کسی در خطر است؟
آیا در خطرید؟
آیا قلنج شکستن ممکن است باعث مشکلات مفاصل شود؟
کلمه آرتروز به بیش از ۱۰۰ بیماری اتلاق می شود. نگاهی دقیق و عمیق به آرتروز داشته باشید، از جمله به رایجترین انواع آن، و ملاخظه کنید که یک مفصل طبیعی چگونه باید باشد.

پزشکان پی برده اند که التهاب مفاصل از آنچه قبلا تصور می شد بیشتر در استئوآرتریت نقش دارد. التهاب چگونه بر مفاصل اثر می گذارد؟

دلایل:
پیری و چاقی از دایل رایج پیشرفت استئوآرتریت است، ولی اینها تنها دلایل آن نیستند.

علائم و انواع:

 

علائم:
علائم استئوآرتریت ممکن است شامل درد و سفتی پیاپی مفاصل است که به تدریج پیش می رود.

علائم استئوآرتریت ممکن است شامل تورم همراه با درد، التهاب، و سفتی در انگشت ها، بازو ها، پاها و مچ ها باشد،که در دو طرف بدن در همان مفاصل پدید بیاید، مخصوصا در زمان بیداری.

درک آرتروز:
علائم ابتلا به آرتروز ممکن است شامل تب، لرز، التهاب مفاصل، ضعیف شدن، و درد شدید باشد که با آسیب یا عفونت در جایی دیگر از بدن ربط دارد.
در کودکان، تب متناوب،کاهش اشتها، و کم خونی، یا جای لک اگزما روی دست ها و پاها، ممکن است باعث شیوع نوعی روماتوئید اطفال شود و انواع دیگرآرتروز روماتوئید اطفال می تواند با سفتی مفاصل، نرمی، یا تورم مفاصل ربط داشته باشد.

در صورت مشاهده علائم زیر حتما با پزشک خود مشورت نمایید:

• درد و سفتی که سریع می آید، یا به خاطر یک آسیب یا دلیلی ناشناخته بروز می کند.
• درد همراه با تب
• درد سریع پیشرفت می کند و همراه با قرمزی و ضعیف شدن شدید مفاصل است.
• اگربعد ازنشستن کوتاه مدت یا خواب شب در دست ها و پاها یا پشتتان احساس درد یا سفتی کردید.

انواع مهم آرتروز:

استئوآرتریت یا بیماری مفصل رو به زوال:
به درد و تورمی اتلاق می شود که به از بین رفتن تدریجی غضروف در مفصل می انحامد. شایعترین شکل آرتروز است که نزدیک به ۲۷ میلیون فرد بزرگسال را در ایالات متحده مبتلا کرده است، به خصوص کهنسالان را. در استئوآرتریت، غضروف محافظ در انتهای استخوان ها و مفاصل به تدریج از بین می رود. می تواند هر مفصل در بدن را درگیر کند، ولی معمولا مفاصلی که وزن روی آنهاست بیشتر درگیر می شود: زانو، لگن، و ستون فقرات. همچنین انگشتان و هر مفصلی که قبلاً آسیب دیده یا عفونی یا ملتهب است هم می تواند مبتلا شود. سطح داخلی استخوان نمایان شده به هم سابیده می شود، و در مواقعی در لبه ها مفاصل بافت های استخوانی شکیل می شود که باعث آسیب، درد، بی شکلی و سختی در حرکت ماهیچه ها و اعصاب می گردد.

با اینکه مکانیسم استئوآرتریت نامعلوم است، ژن برخی افراد استعداد این را دارد که بیماری مفاصل رو به زوال بگیرند. این مربوط به افرادی است که در سنین کم مبتلا به این بیماری می شوند. دلایل دیگر استئوآرتریت:

• افراط در استفاده از داروی هرمون رشد عضلات ( توسط ورزشکاران)
• آسیب سطح مفصل
• اضافه وزن، که باعث پیشروی سریعتر مشکلات مفصلی می شود مخصوصا در زانو.
آرتروز روماتوئید:
در هر سنی می تواند اتفاق بیافتد، ولی به طور کلی در افراد بین ۳۰ تا ۵۰ سال شروع می شود. در بانوان ۲ تا ۳ برابر بیشتر از مردان است. دومین نوع شایع از آرتروز است، که بیش از ۲ میلیون از افراد ایالات متحده را درگیر کرده است. مشخصات آرتروز روماتوئید التهاب، تورم، و درد در دست هاست، مخصوصا سرپنجه ها و مفاصل انگشتان مجاور، همچنین آرنج ها، شانه ها، زانوها و پاها. خستگی کلی به وجود می اید. این بیماری می تواند به جاهای دیگری از بدن  نیزآسیب برساند مثل ریه ها، چشم ها اعصاب و پوست. ناراحتی حاصل از روماتوئید در چند هفته یا چند ماه بدتر می شود مخصوصا در زمان بیداری.
آرتروز روماتوئید اطفال:
کل بدن را در بر می گیرد. مشخصات آن تب روزانه و کم خونیست. همچنین آثار جانبی روی قلب، ریه و چشم ها و سیستم عصبی دارد. 
آرتروز عفونی:
عامل آن باکتری یا ویروس است. معمولا از عفونتی که در قسمت دیگری از بدن وجود دارد حاصل می شود. انگشتان دست و پا و خود دست و پا را درگیر می کند. مثل سل، و بیماری لایم(که توسط کنه سرایت می کند).

درمان در منزل:

• از رژیم مناسب گروه خونتان پیروی کنید
• فعال باشید
• رژیم متعادل داشته باشید
• وزن کم کنید
• خوب بخوابید
• از کیسه آب گرم یا سرد استفاده کنید
• درد را تحت کنترل داشته باشید
• با دکترتان برای مصرف داروهای جایگزین یا داروهای بیشتر مشورت کنید
• از آتل یا وسیله های تقویت اعضای بدن یا وسایل کمکی دیگر کمک بگیرید
• از دیگران کمک بخواهید
• مثبت فکر کنید

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *