روغن زیتون و خواص آن

مطلب را به اشتراک بگذارید

روغن زیتون و خواص آن

روغن زیتون سفیر سلامتی شما

در طول تاریخ انسان ها همواره از زیتون و روغن زیتون استفاده کرده اند. درخت زیتون به نام درخت صلح  شناخته شده است و نماد کبوتر با شاخه ای از درخت زیتون نماد امید است. این  امر حاکی از پر خاصیت بودن  روغن بر آمده از درخت زیتون است که  به  سلطان روغن های  گیاهی  موسوم  است.

جالب است بدانید که ۹۰ % روغن مصرفی مردمان کشورهای مدیترانه ای به ویژه اسپانیا روغن زیتون است که با استفاده از آن به تهیه غذا پرداخته و برای سرخ کردن استفاده می نمایند و همانگونه که همگی شاهدیم مردمان این مناطق بالاترین طول عمر و کمترین بیماری های قلبی را در جهان دارند. شایان ذکر است که نود درصد روغن زیتون مصرفی مردم اسپانیا برای سرخ کردن و پخت و پز و سایر موارد از نوع روغن زیتون فرابکر است.

کشور اسپانیا بزرگترین تولید کننده  زیتون و روغن زیتون در جهان است و  در سال ۲۰۰۹  مقدار ۶,۲۰۴,۷۰۰   تن  تولید داشته است که بیش از یک سوم مقدار کل تولید جهانی است.

دقت داشته باشید که مناسبترین روغن مصرفی برای کلیه افراد با گروه های خونی مختلف روغن زیتون است. و برخی دیگر از روغن ها مانند روغن ذرت، آفتابگردان، کانولا و… برای برخی از افراد با گروه های خونی خاص بسیار مضر و نامناسب می باشد. به عنوان مثال روغن ذرت برای دارندگان گروه های خونی B  و AB و O بسیار مضر است.

روغن زیتون واقعی چیست ؟

زمان برداشت زیتون از ماه آبان تا اسفند ماه است. در ماههای اول به ویژه آبان ماه میوه زیتون سفت تر است و میزان روغن استخراج شده از آن کمتر و از خواص بالاتری برخوردار است. در ماههای آخر، در اسفند ماه، زیتون نرمتر شده و روغن بیشتری از آن استخراج می گردد.

روغن زیتون تصفیه شده ۰.۵ لیتری

روغن زیتون تصفیه شده

شرایط برداشت زیتون

زیتون می بایست با دست و یا به صورت مکانیکی با دقت از درخت کنده شده و تا چهار ساعت پس از برداشت روغن گیری شود، اگر این زمان بیشتر شود روغن کم کیفیت بوده و اسیدیته روغن بالا رفته و میزان آنتی اکسیدانها و خواص آن کم می شود.

روغن زیتون با کیفیت و واقعی و روغنهای زیتون تقلبی ؟

روغن زیتون فرابکر ارگانیک (با بوی ملایم) طبق قوانین و استانداردهای اروپا می بایست دارای اسیدیته حد اکثر ۰٫۸ و روغن زیتون بی بو و یا تصفیه شده حداکثر دارای اسیدیته ۱ باشد. که کلیه روغنهای وارداتی این شرکت دارای اسیدیته بسیار پایین و تا حداکثر ۰٫۴ هستند.

پروکسید روغن نیز در کیفیت روغن نقش بسزایی داشته و می بایست پایین باشد. میزان پروکسید در شرایط بد نگهداری روغن مانند نور مستقیم خورشید و نگهداری روغن در مکان بسیار گرم و یا تولید نامطلوب روغن بالا می رود. که روغن زیتونی که دارای پروکسید بالایی است بوی بدی به خود می گیرد.

متاسفانه برخی از افراد سودجو غلظت روغن زیتون را دلیل کیفیت آن می دانند در حالی که روغن زیتون خالص و باکیفیت با اسیدته و پروکسید پایین، رقیق بوده و بوی بدی نمی دهد.

به همین دلیل همانگونه که اشاره شد،نحوه برداشت تا زمان روغنگیری و روشهای صحیح روغن گیری و نگهداری و انبارداری روغن، همگی می توانند در کیفیت روغن زیتون نقش داشته باشند.

روغن زیتون پومیس چیست ؟

یکی از بدترین نوع روغنها، روغنهای استخراج شده از تفاله زیتون هستند، زیرا پس از روغن گیری، تفاله دارای مقداری روغن است که آن را با هگزان فراوان و حرارت زیاد استخراج می نمایند و فروش آنها در اتحادیه اروپا ممنوع است.

این روغنها به نامهای پومیس (pomace) به زبان انگلیسی و یا سانسا (Sansa) به زبان ایتالیایی و یا اروخ (Oruj) به زبان اسپانیایی هستند. که ورود آن به کشور ما ممنوع است، اما متاسفانه برخی افراد سودجو مبادرت به واردات و فروش این دسته از روغنها می نمایند.

لطفاً توجه فرمائید که در هنگام خرید روغن بر روی بسته بندی تاریخ تولید و انقضا و نام و مشخصات شرکت واردکننده، شماره پروانه بهداشتی  و نام کشور تولید کننده ذکر گردیده باشد.

روغن زیتون دارای انواع ویتامینها اعم از K ، E ، D ، A و حاوی آنتی اکسیدانهای زیاد، امگا ۳ و ۶ و ۹ بوده و دارای آهن و منیزیم است و از همین رو دارای خواص و فواید زیادی برای سلامتی و زیبایی است. شما می توانید با کلیک بر روی عکس های زیر به مطالعه “خواص روغن زیتون” و “فواید آن برای زیبایی” بپردازید.

عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

رایس کیک چند غله

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *