روغن زیتون : بارداری و کودکی

مطلب را به اشتراک بگذارید

روغن زیتون : بارداری و کودکی

روغن زیتون واقعی در رشد و نمو جنین در دوران بارداری نقش اساسی دارد و کمبود آن ممکن است اثرات زیان آوری بر روی رشد نوزاد داشته باشد.
تحقیقات نشان داده است که نوزادانی که مادرانشان در زمان بارداری روغن زیتون واقعی مصرف کرده اند ، بعد از تولد، دارای رشد قدی، وزنی، رفتاری و واکنش بهتری هستند.
جنین برای رشد، نیازمند ویتامین E است. نوزاد تازه متولد شده نیز برای مبارزه با استرس اکسیداتیو ناشی از ورود به محیط پر از اکسیژن، نیازمند ویتامین E است. روغن زیتون واقعی دارای مقادیر کافی از ویتامین E  است و نوزاد را در برابر اکسیداسیون محافظت می کند.
بنابراین مقدار و نوع غذای مصرفی و همچنین رژیم غذایی دوران بارداری، در سازگاری های متابولیک درون بدن مادر و رابطه عملکردی وی با جنین، نقس اساسی دارد.

روغن زیتون و تغذیه با شیر مادر

هنگام زایمان، ویتامین E موجود در خون مادر، درون غده های شیردهی متراکم می گردد. بنابراین هنگام شیردهی، مادر ویتامین E مورد نیاز نوزاد را تامین می کند. حفظ میزان ویتامین های مورد نیاز بدن در هنگام شیردهی بسیار ضروری است.
ویتامین E برای نوزادان نارس و یا نوزادان مبتلا به نارسایی کلیوی یا لوزالمعده نیز بسیار مفید است، زیرا تاثیر مثبتی بر روی سیستم صفراوی – کبدی نوزاد دارد.
روغن زیتون نه تنها اسید های چرب مورد نیاز برای رشد و نمو نوزاد را تامین می کند، بلکه نسبت اسید لینولئیک به اسید لینولنیک آن (اسیدهای چرب ضروری) شبیه به شیر مادر است.
اثرات مفید اسید اولئیک ، بعد از حاملگی نیز ادامه دارند. علاوه بر جلوگیری از افزایش کلسترول خون و تصلب شرایین که از دوران کودکی آغاز می گردد، اسید اولئیک در رشد و استحکام استخوان ها و رشد دوران شیرخوارگی نیز نقش اساسی دارد.

الزامات رژیم غذایی

هنگام حاملگی و شیردهی توصیه می گردد که مادران از چربی های تک غیر اشباع بیشتر استفاده کرده و میزان مصرفی چربی های اشباع شده و کلسترول را تا حد امکان کاهش دهند و برای کنترل کالری مصرفی و جلوگیری از افزایش وزن، از دستورالعمل های عمومی در رژیم غذایی خود پیروی کنند.
الزامات رژیم غذایی مخصوص کودکان زیر ۳ سال نسبت به کودکان بزرگ تر متفاوت است. ۴۰ درصد انرژی مصرفی کودکان زیر ۳ سال از چربی موجود در شیر مادر و یا انواع شیرهای دیگر تامین می گردد و حفظ الگوهای رژیم غذایی مناسب برای تامین انرژی و مواد مغذی ضروری برای رشد و نمو کودک توصیه می گردد.
به همین دلیل مصرف روغن زیتون با کیفیت در دوران بارداری و شیردهی براب مادران ضروریست.
عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *