التهاب پروستات: پروستاتیت

مطلب را به اشتراک بگذارید

غده پروستات

غده پروستات ، اسپرم و ماده منی مرد را در بدن تولید می کند. مجرای خروجی مثانه (لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج از بدن حمل می کند) توسط این غده احاطه می شود. این غده در مجاورت سیستم ادراری قرار دارد و در حقیقت بخش جدائی ناپذیری از دستگاه تناسلی مرد ، به شمار می رود. 

پروستاتیت (التهاب پروستات)، به حالتی گفته می شود که غده پروستات متورم شده و دردناک می شود. تخمین زده می شود که نیمی از مردان جهان نوعی از پروستاتیت (التهاب پروستات) را در طول زندگی خود تجربه می کنند.

شروع التهاب پروستات می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در ادامه به بررسی دلایل بروز التهاب پروستات، نقش چای سبز، روغن زیتون و مکمل های طبیعی در پیشگیری و درمان سرطان پروستات و رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از سرطان پروستات می پردازیم.

دلایل بروز التهاب پروستات

بروز التهاب پروستات ممکن است ناشی از عوامل زیر باشد: 

باکتری ای-کولی

به نظر می رسد، دلیل شروع بسیاری از التهاب های پروستات، باکتری ای-کولی (E.coli) است. این امر اغلب در اثر تماس آلت تناسلی مرد با مدفوع حیوان یا فرد دیگری بوجود می آید و منشا عفونت در دستگاه ادراری می شود، که با حرکت باکتری به سمت غده پروستات، باعث عفونت، التهاب، درد و تورم می گردد.

عوامل باکتریایی بالقوه دیگری نیز ممکن است در بوجود آمدن این عارضه نقش داشته باشند ، مانند : باکتری استافیلوکوکوس (Staphylococcus)، انتروکوک (Enterococc)، پروتئوس میرابیلیس (Proteus mirabilis) و باکتری های دیگر.

بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی عامل برخی از التهاب های پروستات به شمار می روند.

این بیماری ها شامل سوزاک (gonorrhea)، کلامیدیا (Chlamydia)، اوره (Ureaplasma) و تریکوموناس (trichomonas) هستند. 

استفاده از سوند

استفاده از سوند در بیماران، می تواند منجر به التهاب پروستات شود. این اتفاق مخصوصاً هنگامی به وجود می آید که مراحل استریل کردن در حین سوند گذاری کامل و درست انجام نشود. 

آسیب های فیزیکی

التهاب پروستات می تواند نتیجه آسیب های فیزیکی نیز باشد. صدمه دیدن در حین انجام اعمال پزشکی مانند بافت برداری از پروستات، جراحی پروستات و بیوپسی پروستات در مجرای خروجی مثانه. 

سیستم ایمنی ضعیف بدن

عملکرد ضعیف سیستم ایمنی بدن ناشی از مشکلات سلامتی و برخی داروهای مصرفی نیز ممکن است منجر به التهاب پروستات شود. معالجه این نوع پروستاتیت می تواند مشکل باشد. 

مشکلات روانی جنسی

طبق توضیح ارائه شده از سوی پزشکان جراحی داخلی، هیچ دلیل غیر باکتریایی برای التهاب پروستات نمی توان پیدا کرد و این امر پزشک را به سمت تفکر در مورد مشکلات روانی جنسی بیمار سوق می دهد، زیرا استرس ناشی از مشکلات روانی جنسی نیز می تواند دلیل التهاب پروستات باشد. 

مشکلات ختنه گاه

فیموز یا تنگی غلاف، حالتی است که در آن ختنه گاه یک مرد ختنه نشده باعث ایجاد نوعی از التهاب پروستات می شود. این امر معمولا” باعث ایجاد نوعی از پروستات باکتریایی می شود که در اثر جمع شدن باکتری در آن محل به وجود می آید که در نتیجه فرد قادر به حفظ موارد بهداشتی آن محل نمی باشد. 

چای سبز و التهاب پروستات 

طبق نتایج مطالعات منتشر شده در مراکز مبارزه با سرطان، عده ای از مردان مبتلا به سرطان پروستات که چای سبز مصرف کرده اند، کاهش قابل ملاحظه علائم پیشرفت سرطان، در آزمایشات آن ها به چشم می خورد.

چای سبز دومین نوشیدنی متداول در جهان است. مطالعات اپیدمیولوژیک، ثابت کرده اند که چای سبز به دلیل فوائد بسیار زیادش در کاهش درصد ابتلا به سرطان پروستات نقش بسزایی دارد. 

مطالعاتی که روی بیش از ۲۶ مرد (۴۱-۷۲ سال) مبتلا به سرطان پروستات انجام شده ، نشان می دهد بیمارانی که ۴ کپسول حاوی پلی فنن ای، E polyphenon (چهار کپسول معادل ۱۲ فنجان چای سبز غلیظ دم کرده است) را روز قبل از عمل جراحی مصرف کرده اند، سطح هورمون های (HGF) ،(VEGF) ،(PSA) به طور قابل ملاحظه ای در آنان کاهش یافته است. نتایج آزمایشات اخیر نشان می دهند که مصرف چای سبز خطر رشد سرطان پروستات را در مردان کاهش می دهد. 

دانشمندان علم تومور شناسی، علم مربوط به دستگاه تناسلی، ادراری و علم داروشناسی، معتقدند کاهش نشانگرهای زیستی مربوط به سرطان پروستات را می توان به فوائد ترکیبات چای سبز نسبت داد. 

شواهد منطقی خوبی مبنی بر قابل پیشگیری بودن سرطان ها وجود دارد. مشتقات گیاهی و ترکیبات گیاهی استفاده شده در رژیم های غذائی سالم می توانند نقش حیاتی در جلوگیری از پیشرفت این سرطان داشته باشند.

بهبود سلامت پروستات فرد با مکمل های کاملاً طبیعی

با ورود مردان به سنین ۵۰، ۶۰ و ۷۰، مراقبت از پروستات اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند و دلیل آن این است که مقدار قابل توجهی از مردان در این سنین مشکلات پروستات را تجربه می کنند. با بالا رفتن سن فرد، احتمال بروز مشکلات مربوط به غده پروستات بیشتر می شود. برای مثال، مردانی که در دهه هفتاد سن خود هستند، % ۹۰ شانس ابتلا به بیماری پروستات را دارند.

متاسفانه، بسیاری از مردان علائم بزرگ شدن پروستات را نشانه بالا رفتن سن می دانند و آن را جدی نمی گیرند. واقعیت این است که این افراد به آسانی می توانند به سرطان پروستات مبتلا شوند، که شایع ترین نوع سرطان در مردها به شمار می رود. در حالی که سرطان پروستات در اکثر مردان زود تشخیص داده می شود ، این نوع سرطان هنوز کشنده است و جان هزاران نفر را هر سال می گیرد. علاوه بر سرطان پروستات ، مشکلات مرتبط جدی دیگری نیز به وجود می آید، مانند التهاب پروستات. 

روغن زیتون و سلامت پروستات

روغن زیتون با بو، به چند دلیل محافظ غده پروستات می باشد. اولاً دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان های قوی مانند (لیگان – ligan) است. آنتی اکسیدان های موجود دیگر شامل alpha linolenic, tocopherol و ویتامین های A ،C و E هستند. اما آنتی اکسیدان ها تنها اجزا روغن زیتون با بو نیستند که باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات می شوند، اسیدهای چرب غیر اشباع روغن زیتون نیز باعث شده اند که روغن زیتون با بو محافظ بالقوه سرطان پروستات باشد. روغن زیتون دارای چربی مونو اولئیک اشباع نشده است که به عنوان محافظی عالی در بدن عمل می نماید. 

آیا رژیم غذایی مناسبی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد؟

هنگامی که در حال معالجه سرطان هستید، خوردن صحیح و به مقدار کافی غذا اهمیت بیشتری پیدا می کند، اما پیروی از یک رژیم غذایی صحیح به مراتب سخت تر می شود. از آنجائیکه بدن شما به طور هم زمان هم با سرطان می جنگد و هم وظایف اضافی دیگری مانند درمان سلول های آسیب دیده ناشی از عوارض جانبی شیمی درمانی و پرتو درمانی را انجام می دهد، نیروی جسمانی شما تخلیه و اشتهای شما کم می شود. بنابراین باید مطمئن شد که همه مواد مغذی ضروری، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما تامین می شود. 

روش های موثر:

۱- ورزش کردن به طور منظم و پیاده روی بهترین ورزش ها می باشند.
۲- مصرف کالری را محدود کنید. کالری اضافی برای سرطان مضر است. به مقدار نیاز بدن تان غذا بخورید، نه به گونه ای که گویا دیگر هرگز قادر به خوردن غذا نخواهید شد! 
۳- در طول روز از نور آفتاب استفاده کنید. افرادی با پوست تیره بیشتر نیاز به نور آفتاب دارند. 
۴- در پیروی از هیچ رژیم غذائی زیاده روی نکنید. همیشه تعادل را رعایت کنید.
۵- سلامت قلب ، سلامت پروستات نیز است. حتی در مردان مبتلا به سرطان پروستات، بیماری قلبی اولین عامل مرگ و میر به شمار می رود. 
۶- تنوع در غذا خوردن مهم است. متنوع غذا بخورید. 
۷- به خاطر بسپارید، مکمل ها فقط مکمل هستند. آنها قرار نیست جایگزین یک رژیم غذائی مناسب شوند. هدف مکمل ها، کامل کردن رژیم غذائی مناسب است. 
۸- به منظور تشخیص زود هنگام بیماری، به طور منظم به پزشک مراجعه کنید. پیشگیری بهتر از درمان است.

توصیه های غذائی

دو رژیم غذائی شناخته شده در ارتباط با طول عمر و کاهش خطرات سرطان پروستات وجود دارد. رژیم غذائی سنتی ژاپنی و رژیم جنوب مدیترانه ای. رژیم غذائی ژاپنی شامل چای سبز فراوان، سویا، سبزیجات، ماهی و غذاهای کم کالری و کم چرب است. رژیم غذاوی مدیترانه ای شامل میوه و سبزیجات، سیر، گوجه فرنگی، آب انگور قرمز ، روغن زیتون و ماهی است. در هردو رژیم، از گوشت قرمز به مقدار کم استفاده می شود. مشخصا” شما باید این اصول را ترکیب کرده و رژیم غذائی روزانه خود را تنظیم کنید: 

۱- چربی حیوانی را در رژیم غذائی خود کاهش دهید. مطالعات نشان می دهد که چربی اضافی، عمدتاً گوشت قرمز و لبنیات پر چرب باعث رشد سرطان پروستات می گردند که البته این تنها مربوط به دارندگان گروه خون A است. 

۲- از مصرف روغن های با ترانس بالا و اسیدهای چرب اشباع پرهیز کنید، زیرا در رشد سرطان نقش اساسی دارند. مقدار این اسیدها در مارگارین و برخی روغن ها زیاد است. روغن زیتون بهترین انتخاب است. 

۳- مصرف ماهی تازه را افزایش دهید، چون دارای اسیدهای چرب آلفا امگا ۳ بسیار مفید است . بهتر است از ماهی های آبهای سرد مانند ماهی آزاد، ساردین، خال مخالی (ماهی اسقومری) و قزل آلا حداقل هفته ای دو تا سه بار استفاده کنید. البته توجه داشته باشیدکه ماهی ها را بر اساس گروه خونتان انتخاب نمائید، به عنوان مثال قزل آلا که برای دارندگان گروه خون B و AB مضر است. 

۴- مصرف روزانه میوه های تازه، گیاهان و سبزیجات را به میزان قابل توجهی افزایش دهید. 

۵- از مصرف کلسیم زیاد پرهیز کنید، چون باعث رشد سرطان پروستات می شود، به ویژه دارندگان گروه خون O و B

۶- از مصرف مولتی ویتامین حاوی B complex و اسید فولیک در طی روز استفاده کنید. 

۷- از مصرف مکمل روی پرهیز کنید. 

۸- مصرف ویتامین C طبیعی را افزایش دهید. مرکبات، انواع توت ها، اسفناج، طالبی، فلفل شیرین و انبه دارای ویتامین C هستند، البته کلیه میوه ها و سبزیجات را بر اساس گروه خونتان انتخاب کنید. به عنوان مثال انبه برای دارندگان گروه خون A و AB مضر است. 

۹- چای سبز را چندین بار در هفته استفاده کنید. 

۱۰- از مصرف ترشی ها و شورها به طور کلی پرهیز کنید. 

۱۱- انگور قرمز مصرف کنید و آب انگور قرمز بنوشید. 

۱۲- از سبزیجات با برگ های سبز تیره مانند اسفناج بیشتر استفاده کنید. 

۱۳- سبزیجات چلیپائی برای جلوگیری از سرطان مفید هستند و شامل کلم بروکلی و گل کلم می باشند. 

۱۴- از مصرف روغن کنجد پرهیز کنید، چون ممکن است باعث رشد سرطان شود. شما می توانید بر اساس گروه خونتان از ماهی های تازه و آجیل ها که دارای اسیدهای چرب آلفا امگا ۳ هستند استفاده کنید. 

۱۵- از روغن زیتون استفاده کنید، چون بسیار سالم و غنی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین E است. از مصرف روغن هائی مانند ذرت، کانولا یا سویا پرهیز کنید. 

۱۶- از ویتامین E، البته با توصیه پزشک استفاده کنید. این ویتامین به صورت طبیعی در آجیل ها، دانه ها، روغن زیتون، نخود فرنگی و شیر بدون چربی وجود دارد. البته مصرف شیر در دارندگان گروه خون A و O مشکل آفرین است. 

۱۷- سلنیوم، selenium آنتی اکسیدانی بسیار قوی است و در سیستم ایمنی مولکول ستون فقرات بدن شما وجود دارد. مطالعات نشان می دهد که مصرف روزانه ۲۰۰ میکروگرم سلنیوم مفید می باشد. مصرف این ماده در افرادی که سطح سلنیوم بدن شان پائین است توصیه می شود و همچنین استفاده آن برای همه مردان سودمند می باشد. منابع طبیعی حاوی سلنیوم، شامل آجیل برزیلی، ماهی های تازه، غلات، قارچ، جو دو سر و برنج قهوه ای می باشند که می توانید بر اساس گروه خونتان از آنها استفاده نمائید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *