ارزش غذایی تخم کتان

ارزش-غذایی-تخم-کتان

مطلب را به اشتراک بگذارید

مواردی را درباره ارزش غذایی تخم کتان در این مطلب توضیح خواهیم داد.

با ما همراه باشید.

ارزش غذایی تخم کتان

استفاده از تخم کتان بو داده در آشپزی و ارزش غذایی تخم کتان

تخم کتان می تواند جایگزین چربی در پخت و پز شود:

بدلیل بالا بودن میزان روغن در تخم کتان، این غله می تواند جایگزین روغن و چربی های مورد استفاده در غذاها باشد. به عنوان مثال اگر در غذایی نیاز به ۱/۳ فنجان روغن یا کره است، می توانید از ۱ فنجان از این محصول، استفاده کنید. این میزان را به خاطر داشته باشید و با مقیاس ۳ به ۱ تخم کتان را جایگزین روغن یا کره در غذاها کنید. 

تخم کتان می تواند جایگزین تخم مرغ در آشپزی شود:

در آشپزی، برای افراد گیاه خوار استفاده از تخم کتان بو داده بسیار کاربرد خواهد داشت. برای پخت پنکیک، مافین و بیسکویت ها، به جای روغن، از این غله استفاده کنید.

شیرینی هایی که با استفاده ار تخم کتان بو داده تهیه شوند، کمی تردتر خواهند بود. هر یک تخم مرغ را با ۱ قاشق غذا خوری تخم کتان همراه با ۳ قاشق غذا خوری آب جایگزین کنید. آب و تخم کتان را با هم مخلوط کنید و به مدت ۱ تا ۲ دقیقه بگذارید بماند. زمانی که خواستید تخم مرغ را اضافه کنید، مخلوط آب و تخم کتان را به جای آن اضافه کنید. در نظر داشته باشید که این تغییر، در دستور پخت، سبب تغییر کردن طعم شیرینی خواهد شد. پس بهتر است قبل از پخت، کمی طعم آن را بچشید تا بدانید با مذاق شما خوشایند است یا خیر.

روشی آسانتر برای مصرف تخم کتان، اضافه کردن آن به فرنی یا ماست میوه ای و یا داخل اسموتی می باشد. 

ارزش-غذایی-تخم-کتان-OAB

چگونه از تخم کتان به جای تخم مرغ استفاده کنید:

مناسب برای افراد گیاه خوار و مناسب با افراد با گروه های خونی مختلف.

۱- از تخم کتان ( قهوه ای یا طلایی ) شروع می کنیم. داخل مخلوط کن بریزید تا پودر شود. سپس در ظرفی با درب کیپ قرار دهید و در یخچال بگذارید. 

۲- یک قاشق غذا خوری تخم کتان بو داده + ۳ قاشق غذا خوری آب برابر است با یک عدد تخم مرغ. ابتدا مقدار پودر تخم کتان مورد نیاز خود را در ظرفی بریزید و سپس آب را اضافه کنید. (ترتیب این کار مهم می باشد.) در حالی که آب را اضافه می کنید مخلوط را هم بزنید. 

۳- در یخچال قرار دهید. این مهمترین قسمت است. مخلوط تخم کتان را به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید. بهتر است تا تخم کتان را در ابتدا درست کنید تا زمانی که مخلوط در یخچال است مواد دیگر را تهیه کنید و تخم کتان، زمان لازم را در یخچال بماند.

 

۴- هنگامی که تخم مرغ/تخم کتان را از یخچال خارج کردید، شاهد مایعی سفت و ژله مانند خواهید شد. همانند سفیده تخم مرغ. تخم کتان تخم مرغی شکل شما آماده است! 


تخم کتان قهوه ای یا طلایی؟

آیا در فکر هستید که کدام رنگ از این محصول را تهیه کنید و یا کدام ارزش غذایی تخم کتان بیشتر است؟

کشور کانادا اولین تولید کننده تخم کتان است که تقریباً تمام محصول آن قهوه ای رنگ است. در کشور امریکا در شهر داکوتا، تخم کتان طلایی شهرت دارد که با نام داکوتای طلایی شناخته می شود. در آزمایشی در سال ۲۰۰۱ این دو محصول را با یکدیگر مورد مقایسه قرار دادند.

نتایج آزمایش مقایسه:

تخم کتان طلایی دارای ۴۳-۴۴ درصد روغن و نوع قهوه ای آن دارای ۴۴ درصد روغن است. در حالی که تخم کتان قهوه ای از نظر اُمگا ۳ کمی بالاتر از نوع طلایی آن می باشد. تخم کتان قهوه ای کانادا که در سال ۲۰۰۱ در این آزمایش مورد مقایسه قرار گرفت، حاوی ۵۹ درصد امگا ۳ بود و تخم کتان طلایی داکوتا دارای ۵۱ درصد. اما این میزان می تواند به زمین و نوع محصول و بنا بر فصل های مختلف، مقداری متغیر داشته باشد.

ارزش غذایی تخم کتان

در هر ۳ قاشق چای خوری از تخم کتان:

امگا ۳: ۶،۳۳۸ میلی گرم

فیبر: ۸ گرم

پروتئین: ۶ گرم

– ویتامین ب ۱ : ۳۱%

منیزیوم: %۳۰

منگنز: ۳۵%

فسفر: ۱۹%

– همچنین دارای مقدار قابل توجهی از ویتامین B 6، آهن، پتاسیم و زینک می باشد.


بالا بودن فشار خون بیماری های قلبی و سکته قلبی را به همراه دارد. ممکن است که شما متوجه بالا بودن فشار خون خود نشوید. زیرا علائم آن ممکن است در بعضی افراد ظاهر نشوند. از ارزش غذایی دانه کتان این است که باعث کاهش فشار خون می شود.

بهتر است هر چند وقت یک بار فشار خون خود را بسنجید. تخم کتان ماده غذایی به صرفه ایی است که برای فشار خون بالا مفید است. تخم کتان دارای نوعی از اُمگا ۳ است که در گیاهان یافت می شود (alpha-linolenic acid) .

هشدار !

توجه داشته باشید روش بو دادن تخم کتان در جهان تنها توسط چند کمپانی با تکنولوژی خاص انجام می شود. یکی از آنها کمپانی CanMar کانادا است.

در این روش تخم کتان به صورت معلق در هوا بو داده می شود تا کاملاً خواص خود را حفظ کند و روغن آن اکسید نشود و در این روش تک تک دانه ها به میزان یکسان بو داده می شوند.

 

از بو دادن تخم کتان خام خودداری فرمائید زیرا روغن آن اکسیده است و مضر است و اگر به روش علمی بو داده نشود مضر و بیماری زا است.

تخم کتان OAB نرم و خوش طعم بوده و نیازی به آسیاب کردن ندارد و بهترین روش آسیاب همان دندان انسان است.

آزمایش فشار خون و تخم کتان در سال ۲۰۰۱ :

در سال ۲۰۱۳ تحت آزمایشات، اثبات شد که تخم کتان باعث کاهش فشار خون در بیماران دارای فشار خون بالا می شود.

بیش از ۱۰۰ نفر در این آزمایش شرکت کردند که به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول روزانه ۳۰ گرم تخم کتان به مدت یک سال مصرف کردند. نتایج نشان دادند که این گروه (که از تخم کتان استفاده کرده بودند) نسبت به گروه دوم دارای فشار خون پایین تری بوده اند.

 

موارد منع مصرف بذر کتان :

قبل از مصرف ماده غذایی جدید در صورتی که دارو مصرف می کنید، حتما با پزشک خود مشاوره کنید. تخم کتان مانند ماده استروژن در بدن عمل می کند.

برای افرادی که دارای سرطان رحم یا تخمدان هستند زیاد توصیه نمی شود. اما در افرادی که مشکل ندارند باعث تنظیم هورمون های بدن می شود.

زنان باردار و شیرده از تخم کتان استفاده نکنند و یا قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند. همچنین مصرف تخم کتان همزمان با داروی رقیق کننده خون، دارو ضد بارداری و دارو دیابت تجویز نمی شود.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

رایس کیک چند غله

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *