چگونه یک وعده غذایی با چربی بالا بر متابولیسم کبد تأثیر می گذارد

مطلب را به اشتراک بگذارید

در افرادی که مقادیر بالایی از چربی های اشباع را مصرف می کنند احتمال ابتلا به طیف وسیعی از شرایط بهداشتی، از جمله بیماری های کبد چرب غیر الکلی نسبت به سایر افراد بالاتر است. بیماری کبد چرب غیر الکلی همان طور که از نامش پیداست، در کبد فردی که نوشیدنی الکل دار به مقدار کم یا به هیچ عنوان مصرف نمی کند، چربی بیش از حد تجمع پیدا می کند.

علائم التهاب کبدی در این بیماری، اغلب در افراد ۴۰ تا ۵۰ ساله و به ویژه در افرادی که چاق هستند ظاهر می شود که باعث می شود آسیب هایی که به کبد وارد می شود به طور دائم باقی بمانند. در بدترین حالت، می تواند منجر به نارسایی کبدی شود.

بیماری کبد چرب عمدتاً با افزایش چربی در کبد مشخص می شود و این افزایش اغلب با مقاومت به انسولین همراه است و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. پس می توان با مصرف غذاهای ارگانیک و طبیعی مثل کینوا، جو دو سر، دانه چیا و … از این بیماری جلوگیری  کرد.

مصرف گوشت و افزایش خطر بیماری کبد چرب:

 بیماری کبد چربی غیرالکلی یک وضعیت جدی و نگران کننده و رو به رشد در جوامع غربی است. در مطالعه اخیر در مقیاس بزرگ افزایش خطر این بیماری طی مصرف پروتئین حیوانی را نشان می دهد. اگر چه کبد حاوی مقادیری چربی در افراد سالم است، ولی اگر این مقدار به بیش از ۵ تا ۱۰ درصد کل وزن کبد برسد، کبد به عنوان کبد چرب شناخته می شود.

پس توصیه می شود از مواد غذایی حاوی پروتئین گیاهی مثل کینوا، جو دو سر، دانه چیا و … در رژیم غذایی استفاده شود. از آنجا که یکی از عوامل خطر برای توسعه بیماری کبد چرب چاقی است، این وضعیت با توجه به شیوع چاقی افزایش می یابد. در حال حاضر حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از افراد کشورهای غرب دارای کبد چرب می باشند.

در مراحل اولیه این بیماری، کاهش وزن و سایر تغییرات شیوه زندگی می تواند به اندازه کافی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری آسیب کبدی نقش داشته باشند. تحقیقات نشان می دهد که انواع مواد غذایی که مصرف می کنیم نیز ممکن است در بیماران نقش داشته باشند.

با این حال تا به امروز، دستورالعمل های دقیق رژیم غذایی نتوانسته است به طور کامل جلوی این بیماری را بگیرد. در نتیجه با افزایش مواد غذایی ارگانیک و هم چنین گیاهی در رژیم غذایی و هم چنین قطع مصرف انواع کربوهیدرات های ساده مانند نان گندم، می توانید از بروز چنین بیماری هایی جلوگیری کنید.

کبد چرب و رژیم غذایی مناسب:

گروهی از محققان اخیراً به بررسی تأثیر اجزای رژیمی در ایجاد کبد چرب در بزرگسالان پرداختند. برای این مطالعه از ۳۴۴۰ نفر استفاده شد. ۳۰ درصد از شرکت کنندگان لاغر و ۷۰ درصد باقی مانده اضافه وزن داشتند که میانگین سنی آن ها ۷۱ سال بود.

پروتئین مصرفی در رژیم غذایی آن ها که عمدتاً پروتئین حیوانی بود، با افزایش درصد بیماری کبد چرب مرتبط بود که این پروتئین به عنوان عامل اصلی ایجاد این بیماری شناخته شد.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *