پنج توصیه برای سلامتی روزه داران

مطلب را به اشتراک بگذارید

با شروع ماه مبارک رمضان تغییرات گسترده ای در عادات غذایی روزه داران شکل می گیرد که بعضاً به ضرر سلامتیشان خواهند بود. برای پیشگیری از هر نوع اختلال در سلامت جسم و بهره وری تمام و کمال از این ماه پر برکت نکاتی در این مقاله به شما روزه داران عزیز توصیه می گردد.

سحری باید سرشار از فیبر و پروتئین باشد

سحری و افطاری دو وعده غذایی کلی در ماه مبارک رمضان به شمار می روند که قبل و بعد از غروب آفتاب میل می شوند و هر یک اهمیت خاص خود را دارند. از آنجایی که سحری شروع یک روز کامل روزه دار می باشد بسیار ضروری و با اهمیت است. پس این وعده باید غنی از پروتئین (موجود در تخم مرغ، پنیر، ماست، آجیل و …) و فیبر (موجود در فیبر، سبزیجات، غلات خصوصاً جو دوسر و …) باشد تا علاوه بر رفع گرسنگی، انرژی لازم در طول روز را برای فرد روزه دار تأمین نماید.

افطاری نباید سنگین و پر حجم باشد

بعد از ساعت ها محرومیت از خوردن و آشامیدن طبیعی است که گرسنگی باعث افراط ورزیدن در وعده افطاری شود، اما برای جلوگیری از رفتن به سمت غذاهای پر کالری و ناسالم بهتر است ابتدا از یک کاسه سوپ سرد یا سالاد تغذیه نمایید. دقت داشته باشید که به جای خوردن غذاهای بدون ارزش غذایی مانند فست فود ها از غذاهایی استفاده شود که حاوی میوه ها، سبزیجات و لبنیات تازه باشند.

برای دسر و بعد از شام از خرما و بادام استفاده نمایید

خوردن غذای زیاد خصوصاً در وعده شام یا افطار، سوخت و ساز بدن را تحت تأثیر قرار داده و باعث افزایش وزن می شود. گرسنگی در طول روزه داری آدم را بیشتر به سمت خوردن غذاهای شیرین و پرچرب سوق می دهد، لذا خوردن خرما و بادام باعث پیشگیری از خوردن چنین فرآورده هایی چون باقلوا و حلوا (که در انباشت چربی های دور شکم مؤثرند) می شود.

از قرار گرفتن زیاد در معرض تابش خورشید خودداری کنید

در زمان روزه داری خصوصاً در طول تابستان از قرار گرفتن در معرض آفتاب و انجام فعالیت های بدنی شدید اجتناب کنید. خوردن میوه های آبدار و نوشیدن آب به جای چای و قهوه در وعده سحری توصیه می گردد تا از تشنگی و خشکی بدن جلوگیری شود. برای انرژی بیشتر می توانید از اسموتی ها و آبمیوه های رقیق شده با آب استفاده نمایید.

متناسب با وضعیت بدنی خودتان روزه بگیرید

افراد با بیماری های خاص، سالمندان، بانوان حامله و افراد دیابتی بهتر است قبل از روزه گرفتن با پزشک مشاوره و رژیم غذایی مربوط به خود را دریافت کنند تا از هر گونه عوارض جانبی پیشگیری کرده باشند.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *