علل و درمان لب های خشک

مطلب را به اشتراک بگذارید

علل و درمان لب های خشک

لب‌های ما، قبل از اینکه ما کلامی بگوییم خیلی چیز‌ها راجع به ما می‌گویند. لب‌های نرم و کامل نشانگر سلامتی درونی‌ ماست. همان‌طور که لب‌های ترک خورده یا دارای زخم، نشان ‌دهنده مشکلاتی جدی هستند. لب‌های سالم نه تنها جذاب هستند، بلکه در سلامتی کلی یک شخص هم اهمیت دارند.

هر کدام از شما که علاقه‌مند به داشتن لب‌هایی سالم و زیبا هستید برای تشخیص صحیح و درمان موثر باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

* تبخال: معمولا روی قسمت خارجی لب‌ یا دهان پدید می‌آید و بسیار شایع است. ۸۰ تا ۹۰ درصد جمعیت ۵۰ ساله ایالات متحده دچار آن هستند. تبخال به وسیله ویروس به وجود می‌آید. این ویروس دو نوع است اما نوع ویروس روی درمان آن تاثیری ندارد. تبخال ممکن است فقط یک بار در زندگی فرد به وجود آید و یا اینکه بارها و بارها عود کند.

 گر چه کارشناسان حضور تمام راه‌هایی که بروز تبخال را تحریک می‌کند، نمی‌دانند ولی یک سری علل را برای آن قائل شده‌اند، مانند: استرس، خستگی، سرماخوردگی، تب، آنفلوآنزا، قرارگرفتن در معرض نور خورشید، تغییرات هورمونی مانند زمان بارداری و قاعدگی،‌ضربات و آسیب‌ها مانند اصلاح، بریدگی، اعمال دندانپزشکی و جراحی‌های زیبایی صورت. تبخال بی‌نهایت مسری است. اگر شما تبخال دارید تا زمانی که کاملا بهبود نیافته‌اید نباید کسی را ببوسید چون حتی یک سوراخ‌شدگی سطحی تاول‌هم، می‌تواند مقدار زیادی ویروس را پخش کند. علاج قطعی برای تبخال وجود ندارد ولی راه‌های درمانی موثری پیش‌روی ما هست.

داروهای ضدویروسی روند بهبود را سرعت می‌بخشند و درد و ناراحتی ناشی از زخم را با کاستن از تکثیر ویروس تخفیف می‌دهند. آسیکلوویر یکی از مشهورترین این داروهاست. برای موثرتر بودن، این داروها باید درست در شروع حمله استفاده شوند. تبخال نه تنها دردناک است بلکه می‌تواند موجب خجالت‌زدگی افراد نیز بشود. بنابراین مردمی که از تظاهرات مکرر آن رنج می‌برند به دنبال دارویی هستند که سریعا درمان شوند.

* کی‌ لیت یا لب‌های متورم: این‌حالت می‌تواند علل زیادی داشته باشد اما به طور معمول به صورت ترکی در گوشه دهان پدیدار می‌شود و می‌تواند به وسیله یک عفونت یا ترشح بیش از حد بزاق یا ترومای دندانی به وجود آید. این بیماری به طور معمول در کودکانی که انگشت خود را می‌مکند و در بزرگسالانی که دست دندان‌های نامناسب دارند، دیده می‌شود.

فرم‌های دیگر کی لیت شامل کی‌لیت ناشی از نور آفتاب (اکتینیک) است که در این بیماری لب‌ها پف‌ کرده و دارای لکه قرمز یا صورتی رنگ پریده می‌شوند اما ممکن است گاهگاهی به صورت پلاک سفید یا زخم‌های مزمن نیزدرآیند. معمولا در افراد بالای ۵۹ سال که سابقه مواجهه طولانی با معرض نور خورشید را دارند دیده می‌شود و می‌تواند پیش‌زمینه سرطان باشد. این افراد باید از سوی متخصص پوست درمان شوند و اطمینان حاصل شود که بیماری‌شان دیگر پیشرفت نمی‌کند. کی‌لیت گرانولوماتوز هم نوع دیگری از التهاب لب‌هاست. در اصل این بیماری یک تورم موج‌دار لب‌هاست که می‌تواند یک علامت از بیماری التهابی روده هم باشد.

* ترک مزمن گوشه‌های دهان: می‌تواند علامتی از بیماری شوکرن باشد؛ یعنی حالتی که سیستم ایمنی بدن به غدد ترشحه مرطوب کننده حمله می‌کند. به دلیل اینکه عوامل مختلفی برای بیماری وجود دارد، هر شخصی که تجربه زخم یا ترک در گوشه‌های دهان دارد باید حتما از سوی یک متخصص پوست معاینه شود تا تشخیص درست و درمان موثر را دریافت کند.

لب‌های خشک و ترک خورده: یکی از مشکلات آزاردهنده لب‌ها، خشکی و ترک خوردگی آنهاست. زیرا لب‌ها فاقد غدد چربی بوده و به خشکی محیط خارج بسیار حساس هستند و به آسانی ترک می‌خورند. لب‌های ترک خورده علل متعددی دارد و می‌تواند در هر فصلی اتفاق بیفتد..

هوای زمستانی خشک یا گرمای خورشید در تابستان می‌تواند به همان اندازه خشکی در خانه در ایجاد این مشکل مشارکت کند. کسانی که غالبا لب‌هایشان را لیس می‌زنند ممکن است متوجه شوند که هر چه بیشتر لیس می‌زنند، لب‌هایشان خشک‌تر می‌شود.

برای اینکه لب‌هایتان را مرطوب نگه‌دارید باید از محصولات با پایه وازلین یا موم زنبور عسل یا پماد ساده وازلین استفاده کنید. از محصولات خوش طعم اجتناب کنید زیرا موجب می‌شوند شما دائما در تلاش‌ برای لیسیدن لب‌هایتان باشید.پیشنهاد می‌شود که از یک پماد ساده استفاده کنید چون پمادهای دارویی معمولا دارای مفتول هستند که پتانسیل ایجاد خشکی را دارند.

برخلاف تصور مردم، پماد لب اعتیادآور نیست. پس از مدتی مصرف پماد، فرد متوجه می‌شود که احساس لطافت ناشی از آن را دوست دارد و تمایل پیدا می‌کند که با به کارگیری مجدد آن، این احساس را تداوم ببخشد. این امر ذاتا نه اعتیاد محسوب می‌شود و نه اینکه استفاده از مقدار زیاد آن چیز مضری است

رعایت نکات زیر می تواند به جلوگیری از ایجاد لبهای ترک خورده کمک کند

 

۱) رطوبت محیط را افزایش دهید. هوای خانه‌تان را به وسیله یک بخور مرطوب نگه دارید (که می‌توانید از هر داروخانه‌ای خریداری کنید.) اطمینان حاصل کنید که بخور، تمیز است. آن را از دسترس اطفال دور نگه دارید.

۲) لیس نزنید. خشک و مرطوب کردنی که به وسیله لیس زدن اتفاق می‌افتد به سرعت موجب ترک خوردن لب‌ها می‌شود. به جای لیس زدن، از یک پماد لب استفاده کنید.

۳) صورت‌تان را بپوشانید، در زمستان، به خصوص در روزهایی که باد زیاد می‌وزد، اطمینان حاصل کنید که یک شال یا کلاه یا یک ماسک، لب‌های شما را پوشانده است.

۴) از پماد لب‌های دارای ضدآفتاب استفاده کنید، چون خورشید می‌تواند سبب ایجاد ترک در لب‌های شما شود یا اینکه آن را بدتر کند. پس از محصولی که حاوی فاکتور ضدآفتاب یا SPF 15 یا بالاتر است، استفاده کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *