علل تیرگی دور چشم

مطلب را به اشتراک بگذارید

علل تیرگی دور چشم

تیرگی زیر چشم عارضه ای است که در آن قسمت هایی از پوست اطراف چشم رنگ متفاوتی به خود می گیرند. این قسمت ها می توانند به رنگ سیاه یا آبی باشند که رنگ آبی، نتیجه تورم رگ های خونی است. تیرگی های سیاه دور چشم معمولاً نشانه یک بیماری جدی یا کمبود ویتامین نیست.

این تیرگی های دور چشم می تواند ظاهر شما را خسته و بیمار نشان دهد به همین جهت باعث نگرانی بسیاری از افراد است. این تیرگی ها می توانند به استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی نیز ارتباط داشته باشد. درست است که لزوماً کمبود ویتامین ها باعث تیرگی دور چشم نیستند، ولی افزایش مصرف ویتامین های B,A,K,C,E ممکن است تا حدودی از شدت این عارضه کم کند.

در رابطه با داروها و روش های درمانی خانگی، تحقیقات کمی انجام شده است، ولی قبل از انجام هر گونه درمان در منزل، حتماً ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. در ادامه به برخی از دلایل ممکن، ایجاد شدن تیرگی زیر چشم می پردازیم:

عوامل شایع

عوامل شایعی وجود دارند که بیشتر افراد  در پی آن با این مشکل مواجه می شوند که در زیر به چند نمونه از آنها اشاره ای خواهیم داشت :

– استرس و کمبود خواب
– مشکلات سینوسی
– حفره های ایجاد شده بر اثر افزایش سن
– عوامل ارثی
اگزما و رنگ پوست
– قرار گرفتن در معرض مستقیم نور آفتاب
– زمانی که پوست چربی ها را از دست می دهد، در نتیجه آن پوست نازک شده و این امر موجب ظاهر شدن حلقه های تیره زیر چشم می شود.
– مصرف دخانیات و مشروبات الکلی
– به دلیل گرفتگی بینی، رگهای اطراف چشم بزرگتر و تیره تر می شوند، این گرفتگی ها می توانند از عوارض بیماری هایی مانند، تب یونجه، عفونت های سینوسی، سرماخوردگی یا آلرژی باشند.

برخی از موارد ذکر شده مانند، خستگی و استرس را می توان کنترل کرد، ولی کنترل عواملی مانند پیری بسیار سخت تر است.

درست است که تیرگی زیر چشم نشانه بیماری های جدی نمی باشد ولی با این حال برخی از بیماری ها می توانند منشاء این تیرگی ها باشند. برخی از بیماری ها ممکن است بر روی سطح هورمون ها، مایعات و بافت بدن تأثیر داشته باشند و همین امر منجر به ایجاد شدن این حلقه های تیره در اطراف چشم شوند.

تیرگی دور چشم در نتیجه بیماری ها

– این تیرگی ها می تواند در اثر بیماری درماتیت اتوپیک (Atopic Dermatitis) به وجود آیند. درماتیت اتوپیک نوعی بیماری مزمن و طولانی مدت پوستی است که به عنوان اگزما نیز شناخته شده است.

در این بیماری پوست بیمار ممکن است دچار خارش و التهاب شده و حتی ممکن است به حملات آسم یا تب یونجه نیز دچار شود. این نوع از اگزما ممکن است هم در بزرگسالان و هم در نوزادان رخ دهد. اگزما ممکن است باعث بوجود آمدن قسمت های قرمز و قهوه ای بر روی پوست اطراف چشم شود.
– تیرگی دور چشم ممکن است به دلیل از دست دادن کلاژن بوجود آید. کلاژن ممکن است به دلیل برخی بیماری ها مانند درماتومیوزیت(dermamytositis). این بیماری  نوعی بیماری عروقی کلاژن است که باعث تورم و خارش پوست می شود.

طبق تحقیقات به عمل آمده علت بیماری درماتومیوزیت ناشناخته است ولی ممکن است به دنبال مشکلات سیستم ایمنی یا عفونت ویروسی در ماهیچه ها بوجود آید. داشتن پلک های ارغوانی یا بنفش رنگ از علایم این بیماری است.
– کم کاری تیروئید بر اثر کمبود هورمون تیروئید بوجود می آید. این بیماری در هر سنی ممکن است برای فرد رخ دهد ولی در افراد مسن بروز آن شایع تر است. کم کاری تیروئید می تواند باعث نفوذ مولکول های قند پیچیده در زیر پوست صورت شده و منجر به تورم و تغییر رنگ چهره و بخصوص اطراف چشم شود.

در کنار بیماری ها کمبود برخی از ویتامین ها و مواد مغذی نیز می تواند در ایجاد این حلقه های تیره نقش داسته باشد.

کمبود ویتامین ها و مواد مغذی

– این تیرگی ها ممکن است به دلیل کمبود پتاسیم بوجود آید.
– کمبود ویتامین ها به طور معمول باعث این تیرگی ها نیستند ولی با افزایش مصرف ویتامین های E,A,C,K می توانید از میزان تیرگی اطراف چشم بکاهید. البته قبل از مصرف هر گونه ویتامین، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.
– افزایش آهن مصرفی نیز تا حدودی به رفع این تیرگی ها کمک می کند.

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی و عاری از چربی های ناسالم و نوشیدن میزان کافی آب در نگه داشتن بدن در حالت تعادل کمک می کند و همین امر باعث کاهش این نقاط تیره می شود.

راه حل های مرسوم برای کاهش تیرگی دور چشم

استفاده از کمپرس سرد و چای کیسه ای مرطوب برای کاهش التهاب و تورم موثر است. همچنین قرار دادن مستقیم آب سرد، خیار یا سیب زمینی بر روی نقاط تیره، یکی دیگر از راه هایی است که برای رفع تقریبی این تیرگی ها در منزل قادر به انجام آن هستید. برای جلوگیری از گرفتگی بینی، سینوس های خود را با محلول سالین (saline) شستشو دهید.

کمی بیشتر از میزان معمول بخوابید. این کار از استرس شما کم می کند. با یک بالش اضافه بخوابید. این کار باعث می شود که آب های اضافه دور چشم تخلیه شده و از تورم رگ ها کاسته شود. در صورتی که در معرض نور آفتاب قرار می گیرید، برای جلوگیری از تولید شدن رنگدانه های غیر ضروری پوست، حتماً از عینک آفتابی و کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.

از مصرف محصولات بهداشتی با بو و دارای اسیدهای سالیسیلیک (salicylic) یا گلیکولیک (glycolic) که باعث تحریک و آسیب به بافت چشم می شوند اجتناب کنید. با مالیدن روغن بادام روی این نقاط تیره، می توانید از شدت آنها بکاهید.

محصولات حاوی اسیدهای آلفاهیدروکسی (alphahydroxy) باعث ضخیم شدن پوست شده و در نتیجه آن، تیرگی زیر چشم به حد زیادی کم می شود.

عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *