روش تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

مطلب را به اشتراک بگذارید

همه از خواص و فواید عسل می گویند و این روز ها به دلیل گرانی و استقبال بسیار از این ماده غذایی، متاسفانه عسل های تقلبی زیادی هم در بازار پیدا می شود.

اما شما چگونه می توانید عسل اصل و خوب را از عسل تقلبی تشخیص بدهید؟ روش های زیادی که در حقیقت به افسانه شباهت دارد، در این باره شنیده می شود. مثلاً می گویند اگر عسل شکرک بزند، تقلبی است یا اینکه رنگش باید کهربایی باشد یا اینکه اگر آن را در ظرف بریزیم، نباید رشته اش قطع شود، اما باید گفت هیچ کدام از این روش ها برای تشخیص عسل اصل از تقلبی، جواب نمی دهد.
مصرف عسل برای هر ۴ گروه خونی OABAB مناسب می باشد. همچنین می توانید از عسل به عنوان بهترین شیرین کننده برای جو دو سر استفاده کنید.
۱- روش اول تشخیص:
عسل طبیعی و خالص باید شکرک بزند. آنزیم ها و قند موجود در عسل باعث شکرک زدن در آن می شود.
اجسام خارجی از قبیل: ذرات موم، گرده گل یا حتی گرد و غبار می توانند به عنوان هسته تبلور باشند. شاید بتوان گفت که عسل طبیعی و خالص را می توان در آزمایشگاه های مواد غذایی از نوع تقلبی تشخیص داد.
تقلب در ساخت عسل به روش های متنوعی انجام می شود به صورتی که حتی اگر  شما را بالای سر یک کندوی عسل هم بردند باز هم نمی توانید مطمئن باشید عسل های روی شبکه موم های این کندو ها تقلبی است یا اصل.
۲- روش دوم تشخیص:

اگر عسل را داخل لیوان محتوی آب بریزید، چنانچه به صورت عمودی وارد لیوان پر از آب شده و در ته آن حمع می شود و به سرعت حل نگردد، عسل مطلوبی است، ولی اگر عسل هنگام ریختن در آب پخش شود از مطلوبیت و خلوص کمتر و رطوبت بالاتری برخودراد است. روش دیگر اینکه قطره ای عسل روی یک قطعه شیشه ریخته، چنانچه قطره عسل سریعاً وا رفت و پخش شد، دلیل به فاسد شدن عسل و دخل و تصرف انسان است، در حالی که قطره عسل طبیعی لحظاتی سفت و کمی مدور باقی می ماند.

۳- روش سوم تشخیص:

عسل را درون ظرف ریخته و بعد آن را درون ظرف دیگر ریخته و اگر درون ظرف پر از حباب شد نشانه طبیعی بودن عسل است. با وجود روش های فوق این روش به تنهایی نمی تواند خالص بودن عسل را ثابت کنند و با اتکا به وضع ظاهری عسل کمتر می توان در مورد خلوص و مرغوبیت آن اظهار نظر صحیحی نمود، چرا که فقط روش آزمایشگاهی، روش مناسبی در تایین خلوص عسل می باشد و برای شناسایی تقلب در عسل بهترین راه اندازه گیری مقدار قند های موجود در عسل و تعیین نسبت قند فروکتوز به قند گلوکز در آن می باشد. نسبت قند فروکتوز به قند گلوکز در عسل طبیعی حدود ۱/۱ تا ۱/۲ می باشد که این نسبت در عسل طبیعی بر قرار نمی باشد.

کاهی ممکن است عسل به اسپور برخی باکتری ها مثل باکتری عامل بوتولیسم آلوده باشد که ایجاد سم کرده و مسمومیت زا می باشد، به همین دلیل مصرف آن برای کودکان زیر یک سال ممنوع است. همچنین علاوه بر آن برخی افراد حتی ممکن است نسبت به دانه های گرده در عسل نیز حساسیت داشته باشند. ممکن است بعضی زنبور ها از گل های سمی مثل خرزهره برای تهیه عسل استفاده کنند و محصول سمی تهیه نمایند و ایجاد مسمومیت کنند.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *