آیا شاخص توده بدن (BMI) و چربی بدن یکی هستند

مطلب را به اشتراک بگذارید

احتمالاً شما شاخص توده بدن یا همان BMI را شنیده اید (Body Mass Index). این فرمول به کمک قد و وزن بدن محاسبه می شود. بدین صورت که وزن خود را به کیلوگرم تقسیم بر قد خود به سانتیمتر کنید. پاسخ را یک بار دیگر تقسیم بر قد خود به سانتیمتر کنید و شاخص توده بدن شما آماده است. یک شاخص توده سالم باید بین ۲۰ تا ۲۵ باشد. اگر بالاتر از ۲۵ باشد به عنوان اضافه وزن و پایین تر از ۲۰ به عنوان کمبود وزن محسوب می شود. یکی از روش های دیگر برای محاسبه چربی بدن استفاده از دستگاه مخصوص سنجش چربی است. میزان سالم چربی بدن برای بانوان بین ۲۱ – ۳۵ درصد و برای آقایان ۸ – ۲۴ درصد می باشد البته سن نیز تاثیر گذار است. پس همانطور که میبینید بانوان می توانند خوشحال باشند زیرا بدن آن ها نسبت به آقایان به میزان چربی بالاتری نیاز دارد. 
اگر ورزش می کنید و حجم عضلانی شما افزایش می یابد ولی چربی نمی سوزانید نشانگر این است که در یک مرحله از کار اشتباه می کنید. در این حالت دستگاه نشان دهنده چربی بدن می تواند شما را از این موضوع مطلع کند ولی BMI نمی تواند. 
افرادی مانند وزنه برداران و بدن سازان، بدنشان در وضعیت سالمی قرار دارد اما در نظر داشته باشید که حجم عضله از حجم چربی سنگین تر است و این امر بر وزن فرد تاثیر می گذارد، پس در این صورت محاسبه BMI پاسخی اشتباه خواهد داد. بهتر است که از دستگاه سنجش چربی بدن استفاده شود. 

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *