آنفلوانزا و انواع آن

مطلب را به اشتراک بگذارید

آنفولانزا، نوعی عفونت تنفسی مسری، ناشی از انواع ویروس های آنفلوآنزا است. علائم این بیماری شامل درد و سفتی عضلات، سردرد و تب است.
ویروس آنفلوانزا از طریق غشاء مخاط بینی ، چشم ها و یا دهان وارد بدن می شود. هر بار که این نقاط از بدنتان را لمس می کنید، احتمالاً خودتان را آلوده به ویروس آنفلوانزا می کنید. بنابراین شستن مرتب دست ها برای تمیز و عاری از میکروب نگه داشتن آنها بسیار مهم است. حتی اعضای خانواده تان را نیز تشویق به شستن دست هایشان فرمائید. 
انواع آنفلوانزا
سه نوع ویروس آنفلوانزا وجود دارد : A ، B و C
ویروس نوع A و B موجب شیوع سالانه آنفلوانزا می شوند که تا ۲۰ % از جمعیت را مبتلا به عطسه، درد، سرفه و تب می کنند. ویروس نوع C نیز موجب بروز آنفلوانزا می گردد اما علائم ناشی از آن خفیف تر است.
آنفلوانزا هر ساله موجب مرگ ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ نفر و بستری شدن ۲۰۰۰۰۰ نفر در آمریکا می شود. البته خوشبختانه به منظور تلاش برای جلوگیری از این بیماری همه گیر واکسن آنفلوانزای فصلی ایجاد شده است.
آنفلوانزا نوع A
آنفلوانزا نوع A و یا ویروس آنفلوانزا نوع A، انسان و حیوانات را آلوده می کند. پرندگان وحشی معمولاً میزبان این ویروس هستند. 
ویروس آنفلوانزا نوع A به طور مداوم در حال تغییر است و به طور کلی مسئول شیوع آنفلوانزا بزرگ است. ویروس آنفلوآنزا A (و انواع دیگر آنفلوانزا) توسط افراد مبتلا به این ویروس منتقل می شود. شایع ترین نقاط انتقال آنفلوانزا، سطوحی است که فرد مبتلا لمس کرده و یا اتاق هایی است که در آن عطسه کرده است. 
آنفلوانزا نوع B
بر خلاف ویروس آنفلوانزا نوع A، آنفلوانزا نوع B فقط در انسان یافت می شود. ویروس آنفلوانزای نوع B ممکن است واکنش خفیف تری نسبت به ویروس آنفلوانزا نوع A ایجاد کند، اما آنفلوانزا نوع B اغلب می تواند بسیار خطرناک باشد. ویروس های آنفلوانزا نوع B به انواع مختلف طبقه بندی نشده اند و بیماری های همه گیر را ایجاد نمی کنند.
آنفلوانزا نوع C
ویروس آنفلوانزا نوع  C از ویروس های دیگر آنفلوانزا متفاوت است. ویروس های آنفلوانزا نوع C نیز در انسان یافت می شود. با این حال، خفیف تر از هر دو نوع A و B است. بیماری و علائم ناشی از این نوع ویروس بسیار شدید نیستند. ویروس های آنفلوانزای نوع C مسری نبوده و باعث همه گیری نمی شوند.
آنفلوانزای پرندگان (آنفلوانزای مرغی) 
ویروس آنفلوانزای مرغی باعث ایجاد آنفلوانزای پرندگان و یا همان آنفلوانزای مرغی می شود. پرندگان می توانند با ویروس آنفلوانزای نوع A و تمام انواع آن آلوده شوند. اما، پرندگان قادر به حمل ویروس های آنفلوآنزا نوع B و یا C نیستند.
شایع ترین نوع آنفلوانزای مرغی گونه ای بنام H5N1 می باشد که از پرندگان وحشی به پرندگان اهلی و در نهایت به انسان منتقل می شود. پرندگان وحشی نسبت به آثار کشنده H5N1 مقاوم هستند اما بیش از نصف افراد مبتلا به این نوع آنفلوانزای مرغی کشته شده اند. البته خطر ابتلا به آنفلوانزای مرغی در انسان ها بسیار کم است زیرا ویروس آن به طور مستقیم انسان را مبتلا نمی کند. ابتلا به این ویروس در انسان تنها در اثر تماس مستقیم با پرندگان آلوده به این ویروس میسر است. شیوع این بیماری از انسانی به انسان دیگر نیز بسیار نادر است.
ابتلا به آنفلوانزای مرغی در کشورهای آسیایی بیشتر گزارش شده است، مخصوصاً در مزرعه هایی که انسان ها با پرندگان اهلی تماس داشته اند. 
دمای بالا، ویروس آنفلوانزای مرغی را نابود می کند بنابراین ابتلا به این ویروس در اثر مصرف مرغ، بوقلمون و اردک پخته شده غیر ممکن است. 

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *