خواص و مضرات بادمجان

مطلب را به اشتراک بگذارید

خواص و مضرات بادمجان

بادمجان به روش های مختلف می تواند پخته شود مانند املت بادمجان، بادمجان بخار پز و غیره. بامجان به عنوان غذای اصلی و همچنین چاشنی غذا بسیار لذیذ و خوشمزه است و حاوی موادی است که در کنار مزه ی خوبش خواص بسیار زیادی نیز برای سلامتی دارد.
خواص بادمجان
دارای مقدار کالری بسیار کم
اگر شما به دنبال غذایی هستید که باعث چاقی شما نشود و دارای کربوهیدرات بالا و کالری کمی باشد، قطعاً بادمجان ارزش امتحان کردن را خواهد داشت. یک فنجان بادمجان پخته شده دارای ۳۵ کالری و ۸۹ % کربوهیدرات است. کالری موجود در بادمجان شامل ۶% پروتئین و ۵% چربی است.
سرشار از کربوهیدرات
مقدار کل کربوهیدرات موجود در یک فنجان بادمجان پخته شده تقریباً شامل ۳% از میزان توصیه شده  کربوهیدرات مصرفی روزانه است. با این حال،بادمجان هم مقدار انرژی روزانه ی شما را تأمین می کند و هم به بدن شما در هضم هرچه بهتر،کمک می نماید.
اکثر کربوهیدرات های موجود در بادمجان از شکرهستند یعنی در یک فنجان بادمجان ۳۲ گرم  شکر وجود دارد. البته اگر در رژیم غذایی ،شما به میزان متعادلی از بادمجان استفاده کنید ،هیچ گونه مشکلی برای شما به وجود نخواهد آمد.
دارای مقدار کم چربی ، کلسترول و سدیم
علاوه بر کالری کم ، مقدار چربی ،کلسترول و سدیم آن نیز بسیا کم است.این سه مورد موجود در غذا ها ، مواردی هستند که متخصصان توصیه به حداقل مصرف آن ها می نمایند.مصرف مقدار زیاد این سه مورد ارتباط مستقیم با ابتلا افراد به بسیاری از بیماری ها را دارد که با مصرف بادمجان بسیاری از نگرانی های شما کم خواهد شد.
حاوی اسید های چرب
نکته ی مهم دیگر این است که بادمجان حاوی امگا ۳ و ۶ است که هر دو جزو اسید های چرب ضروری برای بدن هستند که از سکته ی مغزی،قلبی،عروقی و سرطان جلوگیری می کنند.
دارای مواد معدنی
فراوان ترین ماده ی معدنی موجود در بادمجان منگنز است.منگنز نه تنها برای عملکرد مغز بسیار مهم است بلکه بهترین راه برای متابولیسم(سوزاندن) چربی و کربوهیدرات در بدن است. دیگر مواد معدنی موجود در بادمجان، مس،منیزیم و پتاسیم هستند.مقدار کمی کلسیم،آهن،فسفر و روی نیز در بادمجان وجود دارند.
غنی از انواع ویتامین ها
بهترین روش برای توصیف ویتامین های بادمجان “کمی از کلیه ی ویتامین های موجود” است. بیشترین میزان ویتامین موجود در بادمجان جهت بر طرف کردن مقدار مورد نیاز روزانه ،مربوط به تیامین است( به مقدار ۵%) و سپس ویتامین های B6 و k ، ویتامین های A ,C , E, ریبوفلاوین , اسیدفولیک و پانتوتنیک اسید نیز به مقدار کمی در بادمجان وجود دارند.
به طور کلی بادمجان برای کاهش وزن بسیار مناسب است.با خوردن بادمجان شما قادر به دریافت برخی مواد مغذی مورد نیاز بدن خود خواهید بود.
مضرات بادمجان
آلرژی
بادمجان می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود.این واکنش ها می توانند شامل خارش،تورم گلو و حالت تهوع باشند.حساسیت بادمجان به نسبت دیگر سبزیجات خانواده ی تاجریزان مانند فلفل و گوجه فرنگی بسیار کمتر است.آنتی هیستامین های رایج می توانند راه حلی مناسب برای پیشگیری از آلرژی های بادمجان باشند.
نیکوتین
بادمجان دارای بیشترین غلظت نیکوتین است  که ماده ی اعتیاد آورتنباکو است.با این حال ،بادمجان حاوی اسید نیکوتین است که ساختارمولکولی شبیه به نیکوتین را دارد اما خود نیکوتین نیست.اسید نیکوتین موجود در بادمجان، باعث شده است که بادمجان با تامین ویتامین های خون و بهبود عملکردهای مغز،به عنوان یک منبع غنی از نیاسین شناخته شود.
بادمجان و گروه های خونی
گروه خونی O
برای افرادی که گروه خونی O  دارند،بادمجان بی اثر است ولی با مصرف زیاد،بادمجان نیز همچون سیب زمینی می تواند باعث ایجاد آرتروز و ورم مفاصل شود.
گروه خونی A
مصرف سبزیجات برای این دسته از افراد ضروری است اما بادمجان برای این گروه خونی بسیار مضر است. دارندگان گروه خونی A می توانند از قارچ ،هویج،کدو سبز و دیگر سبزیجات به جای بادمجان استفاده کنند.
گروه خونی B
مصرف ذرت کارایی انسولین را در این دسته از افراد مختل می سازد. ولی بادمجان برای آن ها بسیار مفید است و می توانند در رژیم غذایی خود از بادمجان استفاده کنند.
گروه خونی AB
این گروه خونی شباهت زیادی با گروه خونی A و B دارد. مانند گروه خونی A مصرف سبزیجات برای آنها بسیار مفید است و مصرف سبزیجاتی مثل ذرت برایشان مضر است. اما مصرف بادمجان برای این گروه خونی سودمند است.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *