خواص شگفت انگیز چای سبز برای سلامت انسان

مطلب را به اشتراک بگذارید

چای سبز این روزها به دلیل اطلاع‌رسانی خوبی که درباره فواید آن صورت گرفته طرفداران زیادی پیدا کرده است. ولی باید گفت مصرف این نوشیدنی در کشورهای آسیای شرقی از جمله چین به هزاران سال قبل برمی‌گردد. آنها معتقد بودند این نوشیدنی خواص درمانی فوق‌العاده‌ای دارد.                          
امروزه با تحقیقات وسیعی که درباره این گیاه باارزش صورت گرفته، مشخص شده این نوع چای علاوه بر اثرات درمانی، یک نوشیدنی آرامش‌‌بخش و تسکین‌دهنده نیز به حساب می‌آید.
این نوشیدنی قدرت سیستم دفاعی بدن را در مقابل سرطان به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد. پلی‌فنول ماده‌ای است که به میزان قابل توجهی (پنج برابر بیشتر از چای سیاه) در چای سبز یافت می‌شود.
پلی‌فنول‌های موجود در چای سبز بیشتر با نام فلاونول‌ها و کاتشین‌ها شناخته می‌شود که ۳۰ تا ۴۰ درصد از مواد جامد استخراج شده از برگ‌های چای سبز خشک را تشکیل می‌دهد.
مطالعات انجام شده نشان داده این ترکیبات به‌طور قابل ملاحظه‌ای دارای خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدسرطانی، ضدالتهابی و ضدباکتریایی است.
از طرفی چای سبز حاوی ترکیباتی چون پروتئین است که ۲۰ ـ ۱۵ درصد وزن خشک آن را شامل می‌شود. همچنین چای سبز بیش از ۱۵ نوع اسید آمینه و هفت ـ پنج درصد کربوهیدرات شامل انواع گلوکز، فروکتوز و ساکاروز دارد.
از مواد معدنی موجود در چای سبز می‌توان به منیزم، کلسیم، منگنز، آهن، مس، روی، سلنیم، سدیم، فسفر، پتاسیم، فلوراید و آلومینیوم اشاره کرد.
کافئین و برخی از ویتامین‌ها نیز از ترکیبات موجود در چای سبز به شمار می‌رود. در گذشته از چای سبز علاوه بر خاصیت آرام‌بخشی به عنوان تسکین‌دهنده جای نیش حشرات و همچنین برای درمان آفتاب سوختگی استفاده می‌کردند.                       

گرچه این نوع چای در مقایسه با چای سیاه ارزش غذایی بیشتری دارد، ولی این بدان معنی نیست که چای سیاه برای بدن بی‌فایده است و باید آن را از سبد غذایی حذف کرد، بلکه چای سیاه نیز به شرطی که به آن اسانس یا رنگ‌های شیمیایی اضافه نشده باشد، دارای خواص زیادی است.

خواص ضد سرطانی چای سبز
نقش بازدارندگی چای سبز در ایجاد سرطان، بخصوص در سرطان‌هایی مانند سینه، لوله گوارش و بخصوص پروستات کاملا به اثبات رسیده است. همچنین مانع بروز سرطان‌هایی مانند سرطان گردن، کلیه، پانکراس و غدد شیری می‌شود.                         
آخرین تحقیقات نشان می‌دهد پلی‌فنول موجود در چای سبز علاوه بر خاصیت پیشگیری‌‌کننده در ایجاد سرطان پروستات می‌تواند از پیشرفت بیماری در افرادی که به این نوع سرطان مبتلا شده‌اند جلوگیری کند.
کاهش چربی و فشار خون 
یکی از ویژگی‌های خوب چای سبز، کاهش چربی و فشار خون است. در افرادی که به طور مرتب از این نوع چای استفاده می‌کنند این ویژگی می‌تواند به طور چشمگیری بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد.
کاهش قند خون 
یکی از خواص دیگر این ماده شگفت‌انگیز، کاهنده گلوکز ناشتای خون است. حتما شما هم می‌دانید یکی از پارامترهای تشخیص دیابت، گلوکز ناشتاست.                      
تحقیقات نشان می‌دهد چای سبز باعث بهبود تعادل میزان قند در افراد دیابتی می‌شود و به دنبال آن از مشکلات عروقی ناشی از قند بالا جلوگیری خواهد کرد، چرا که دیابت نقش بسیار مهمی در بروز مشکلات عروقی دارد و همین می‌تواند احتمال بروز سکته قلبی و مغزی را در فرد دیابتی بالا ببرد.
بهبود سندروم متابولیک 
افرادی که همزمان چربی، قند و فشار خون بالایی دارند، در شرایط متابولیک بدنشان عدم تعادل به وجود آمده که در اصطلاح پزشکی به آن سندرم متابولیک گفته می‌شود. بد نیست بدانید چای سبز در بهبود سندروم متابولیک تاثیر بسیار زیادی دارد.
درمان بیماری‌های مزمن کبدی
پژوهش‌ها نشان داده چای سبز می‌تواند باعث کاهش تکثیر سلول‌های کبدی در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن کبدی شود.
پیشگیری از آلزایمر و پارکینسیون 
طبق آخرین بررسی‌ها، چای سبز نقش موثری در پیشگیری از بیماری‌هایی مانند پارکینسیون و آلزایمر دارد زیرا این نوشیدنی سبز به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی علاوه بر خاصیت پیشگیری‌کننده از بروز سرطان، می‌تواند از بیماری‌های مرتبط با زوال مغز نیز جلوگیری کند.
کاهش وزن با افزایش متابولیسم
یکی از دلایلی که باعث افزایش وزن می‌شود، تغذیه نامتعادل است. این روزها غذاهای سنتی بخصوص در نسل جدید کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری از خانواده‌ها غذاهای فرنگی را جایگزین آن کرده‌اند. چای سبز نیز به دلیل دارا بودن ماده‌ای به نام کاتچین (تلخی و گسی این گیاه نیز به دلیل وجود این ماده است) و آنتی‌اکسیدان و برخی عناصر دیگر، جزو عناصر گرم به حساب می‌آید و می‌تواند روی متابولیسم چربی و کاهش وزن تاثیر زیادی داشته باشد.
برای تهیه این نوع چای بهتر است به نوع بسته‌بندی و دارا بودن مجوز‌های بهداشتی آن توجه و آنها را حتی‌المقدور از مراکز معتبر خریداری کنید.                          
یکی از عواملی که باعث می‌شود برخی نتوانند از این نوع چای استفاده کنند، طعم تلخ و گس آن است. این مشکل هم راه‌حل دارد شما براحتی می‌توانید برای بهبود طعم این نوشیدنی از طعم‌دهنده‌های طبیعی مانند هل، دارچین و زنجبیل استفاده کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *