خواص جو دو سر

خواص جو دو سر

مطلب را به اشتراک بگذارید

خواص جو دو سر

جو دو سر (Oat)، با نام علمی (Avena sativa)، غله ای رژیمی، از خانواده گندمیان است که سلطان فیبر غلات محسوب می شود و کاملاً با جو معمولی (Barley) متفاوت است. نام فارسی جو دو سر، یولاف است. جو دو سر منبع خوبی از انرژی ، پروتئین و مواد مغذی برای انسان، مخصوصاً  کودکان و ورزشکاران و افرادی است که می خواهند لاغر شوند. مصرف روزانه یک کاسه جو دو سر، انرژی و استقامت مورد نیاز بدن در طول روز را تامین می کند.
جو دو سر غله ای است رژیمی با فیبر بالا و حاوی آنتی اکسیدان های قوی و ویتامین هایی اعم از B و E و املاح معدنی است. فیبر این غله رژیمی به دو صورت محلول و غیر محلول است. جو دو سر، بر خلاف غلات دیگر، فاقد گلوتن می باشد. گلوتن نوعی پروتئین است که در گندم، جو و جو چاودار یافت می شود که در انواع مختلف نان نیز موجود است. اگر به گلوتن حساس باشید، بدن شما قادر به تحمل آن نبوده و دچار آسیب های قابل ملاحظه ای در دستگاه گوارش خواهید شد.

خواص جو دو سر به نقل از وزارت بهداشت سازمان غذا و دارو:

مناسب برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک:

بسته به میزان حساسیت افراد مبتلا به سلیاک (Celiac Disease)، به گلوتن موجود در انواع گندم و جو و سایر غلات، مصرف جو دو سر به دلیل نداشتن گلوتن، بهترین غله انتخابی برای این دسته از افراد است. 

کاهش کلسترول خون:

 فیبر محلول به پایین آمدن سطح کلسترول خون کمک شایانی می نماید. تحقیقات نشان داده است که فیبرهای غذایی محلول موجود در جو دوسر و سبوس آن که از نوع بتا-گلوکان هستند، ۲۰ درصد از میزان کلسترول بد خون (LDL) را کاسته و سطح کلسترول خوب (HDL) را حداقل ۱۵ درصد افزایش می دهند.

کاهش فشار خون:

 مصرف جو دو سر در پایین آوردن فشار خون موثر بوده و احتمال سکته های قلبی و مغزی را کاهش داده و در بهبود کارآیی قلب بسیار مفید است.

تنظیم قند خون:

 مصرف این غله در حفظ تعادل قند و انسولین خون بسیار موثر است ، زیرا هضم نشاسته را کند کرده و عوارض ناشی از افزایش گلوکز خون که پس از خوردن غذا در این بیماران ایجاد می شود را کاهش می دهد، به همین دلیل بهترین غله برای افراد دارای دیابت نوع دوم است.

جو دوسر پرک صبحانه ارگانیک ۲۰۰ گرمی

جو دوسر صبحانه فوری ارگانیک

کاهش وزن:

خوردن جو دو سر نه تنها فیبرهای مورد نیاز روزانه را به بدنتان می رساند، بلکه در کاهش وزن شما نیز موثر است. از آنجا که این غله آب زیادی را به خود جذب می کند، مصرف کم آن باعث پر شدن معده و احساس سیری می شود در نتیجه اشتهای شما نیز تنظیم می شود. 

درمان یبوست و جلوگیری از هموروئید:

فیبر نامحلول این غله باعث بهبود کار دستگاه گوارش شده، فعالیت روده ها را توان بخشیده و در درمان یبوست و جلوگیری از هموروئید بسیار مفید است.

مبارزه با سرطان:

از خواص مهم جو دو سر، خاصیت ضد سرطانی آن است که به دلیل وجود فیبر زیاد در این غله است. فیبرهای غذایی با سلول های سرطانی مقابله کرده و از فعالیت آنها می کاهند و به بدن کمک می کنند تا با انواع سرطان به ویژه سرطان روده بزرگ مقابله کند.

تقویت سیستم دفاعی بدن:

فیبر بتا گلوکان موجود در جو دو سر نه تنها از قلب شما محافظت می کند، بلکه سیستم دفاعی بدن شما را نیز تقویت می کند. همچنین جو دو سر با کمک به سلول های خاصی که اولین سلولهای دفاعی بدن هستنند باعث می شود تا بافت های عفونی سریعتر شناسایی شده و بهبود یابند.

رفع مشکلات پوستی:

انواع ویتامین ها، الیستاسین، ویتامین E، کلاژن و آهن موجود در این غله مانع پیری و چین و چروک پوست می گردند و از فعالیت رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و فرایند پیری را به تعویق می اندازند. ویتامین E موجود در این غله در التیام مشکلات پوستی مفید بوده وسبب شادابی و جوانی پوست می گردد.

با استفاده از جو دو سر پرک آماده مصرف، شما می توانید مقویترین و لذیذترین صبحانه ها، انواع سوپ ها، آش ها، غذاها، انواع کیک ها و کلوچه را با فیبر بالا و ویتامین B تهیه نمایید. حتی مقداری از آن را بر روی سالاد و یا درون آبمیوه ها و معجون ها بریزید.جو دو سر (Oat)، با نام علمی (Avena sativa)، غله ای رژیمی، از خانواده گندمیان است که سلطان فیبر غلات محسوب می شود و کاملاً با جو معمولی (Barley) متفاوت است. نام فارسی جو دو سر، یولاف است. جو دو سر منبع خوبی از انرژی ، پروتئین و مواد مغذی برای انسان، مخصوصاً  کودکان و ورزشکاران و افرادی است که می خواهند لاغر شوند. مصرف روزانه یک کاسه جو دو سر، انرژی و استقامت مورد نیاز بدن در طول روز را تامین می کند.
زمان پخت جو دو سر پرک درشت (خرد نشده) حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه می باشد و نوع خرد شده آن به مدت ۴ تا ۷ دقیقه می پزد. البته لازم به ذکر است، از آنجا که این غله از قبل بخار پز شده است، لذا به صورت خام نیز قابل مصرف است.
عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

رایس کیک چند غله

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *