خواص شیرین بیان

مطلب را به اشتراک بگذارید

خواص شیرین بیان

دارویی طبیعی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان
ریشه شیرین بیان از پوسیدگی دندان و عفونت لثه جلوگیری می کند. محققان چینی با استفاده از ریشه شیرین بیان دارویی هستند که از بیماری های دهان و دندان جلوگیری می کند. براساس مطالعات اخیر دانشمندان، این دارو از پوسیدگی دندان جلوگیری  و از رشد باکتری های مضر در دهان افراد جلوگیری می کند. این دارو همچنین از بروز سرطان دهان در افراد جلوگیری می کند. محققان چینی با مطالعات گسترده ای بر روی این گیاه به این نتیجه دست یافتند که ریشه شیرین بیماری های گوارشی و تنفسی را نیز درمان می کند. این یافته در مجله پزشکی ACS منتشر شده است.
گروه خون و شیرین بیان :
شیرین بیان برای دارندگان گروه های خونی AB  و A سودمند و  استفاده آن برای دارندگان گروه های خونی O  و B بلا مانع است.
توجه : اگر فشار خون بالائی دارید از مصرف شیرین بیان خودداری فرمائید.
خواص شیرین بیان
۱- مصرف شیرین بیان و بابونه شیرازی برای درمان زخم معده مفید است.
برای درمان زخم معده و التهاب معده گیاهان دارویی مانند بابونه شیرازی و شیرین بیان مفید است. داروها و فرآورده‌های گیاهی زیادی برای درمان بیماری های گوارشی ساخته شده است .نفخ بیماری گوارشی است که بسیاری از مردم به آن مبتلا هستند. مصرف نعناع در درمان آن موثر است که از عصاره نعناع ساخته شده است. برای درمان زخم و التهاب معده، گیاهان دارویی مانند بابونه شیرازی و شیرین بیان مفید است که التهاب و اسپاسم‌های گوارشی را کاهش می‌دهد. باید دانست که مصرف بیش از حد گیاه دارویی شیرین بیان برای بیمارای قلبی ـ عروقی و افرادی که به فشارخون بالا مبتلا هستند، پرهیز کنند. داروهای گیاهی در درمان دردهای مزمن موثرتر از دردهای حاد است و باید درمان بیماری داروهای گیاهی را به مدت زیاد مثلاً یک ماه مصرف کنند تا نتیجه مطلوب را ببینند.
۲- مصرف شیرین بیان بیماری‌های تنفسی را تسکین می‌دهد.
بهترین داروی خلط آور، شیرین بیان است که به تسکین بیماری‌های تنفسی کمک می‌کند. داروهای معرق موجب افزایش تعریق بدن می‌شود و مصرف این گونه داروها برای حال عمومی افراد مفید است.   مصرف داروهای معرق به دفع سموم بدن کمک می‌کند مصرف داروهای معرق به دفع سموم بدن کمک می‌کند و برای درمان سرماخوردگی مفید است که می‌توان از جمله این داروها به گل بنفشه اشاره کرد داروهای خلط آور فراورده‌هایی هستند که موجب افزایش خلط در بدن می‌شوند. بهترین داروی خلط آور شیرین بیان است که به تسکین بیماری‌های تنفسی کمک می‌کند.   مصرف انیسون و رازیانه برای تسکین بیماری‌های تنفسی مفید است . داروهای خلط آور با ضد سرفه متفاوت است، گیاهان دارویی مانند اکالیپتوس، انیسون و رازیانه از جمله فرآورده‌های خلط آوری است که به تسکین بیماری‌های تنفسی کمک می‌کند.
۳- شیرین بیان حاوی ۱۰ نوع آنتی اکسیدان
شیرین بیان بومی جنوب اروپا و آسیای مرکزی است که ۵۰ برابر شیرین تر از شکر است و به وفور از آن برای تهیه شکلات و طعم دادن به غذا استفاده می شود. این گیاه بیش از ۵ هزار سال است که طب چینی مورد استفاده قرار می گیرد و پس از جیسینگ، پرطرفدارترین گیاه است. گیاه ضدویروسی قوی حاوی ۱۰ نوع آنتی اکسیدان و ۲۵ نوع ماده ضد قارچی است.
۴- شیرین بیان موثر در درمان درد و التهاب معده روزه داران
شیرین بیان به واسطه وجود برخی از فلاونوئیدها در درمان زخم معده و اثنی عشر روزه دار موثر است. یکی از مسائلی که برخی از روزه داران در ماه مبارک رمضان با آن دست و پنجه نرم می کنند دردها و التهابات معده است که روزه دار را نگران می کند که شرایط درد معده بدتر شده و امکان انجام این فرضیه از وی سلب شود. در این راستا شخص می تواند طی این ماه هر شب و یا یک شب در میان از عرق شیرین بیان استفاده کنند. شیرین بیان در درمان بیماری‌های ریه مانند برونشیت مفید است و مواد موثره ریشه شیرین بیان مدر و ملین است. رزین‌ها و روغن‌های فرار و ترکیبات فلاونوئیدی در ریشه این گیاه ساخته وذخیره می شود. نشاسته، گلوکز، ساکاروز، آسپاراژین چربی، رزین مانیتول و مواد تلخ از دیگر موادی است که در ریشه این گیاه موجود است. در حال حاضر استفاده از این گیاه به صورت سنتی است و برخی از افراد پودر ریشه را بر روی غذای خود می پاشند و برخی نیز این پودر را در آب حل کرده و می نوشند. شیرین بیان گیاهی است چند ساله و مدیترانه ای که در جنوب شرق آسیا گسترش زیادی دارد. این گیاه دارای شاخ و برگ انبوهی دارد که برگ ها مکعب و دارای چهار تا هفت جفت برگچه و بک برگچه انتهایی که رنگ برگچه های آن سبز تیره است.
۵- شیرین بیان در درمان زخم معده و اثنی عشر موثر است.
 شیرین بیان در مورد التهاب معده، زخم معده و اثنی عشر اثر درمانی دارد. شیرین بیان با نام علمی Glycyrrhiza glabral از جمله گیاهان دارویی است که کرمانشاه یکی از مکان‌های رشد آن محسوب می‌شود و مصرف آن در موارد التهاب معده، زخم معده اثنی عشر اثر درمانی دارد. شیرین بیان علاوه بر آن که در صنعت داروسازی جهت محو کردن طعم ناپسند بعضی داروها نظیر سولفات کینین و … بکار می رود با مسهل‌های قوی نیز که مصرف آنها معمولا پیچش و ناراحتی به وجود می‌آورند، مخلوط می‌شود زیرا مصرف آن موجب کم شدن انقباضات روده می شود. این گیاه دارویی همچنین اثر رفع سرفه‌های عصبی، برونشیت و التهاب نای دارد. شیرین بیان، گیاهی علفی و پایاست که دارای ساقه‌ای به طول نیم تا یک متر است و در محیط‌های مساعد ممکن است تا ارتفاع دو متر هم برسد. وی افزود: برگ‌های شیرین بیان مرکب از چهار تا هفت زوج برگچه با یک برگچه انتهایی و گل‌های آن به رنگ آبی روشن و غالبا همراه با لکه سفید رنگ است و میوه‌ای بنام و محتوی پنج یا شش دانه (گاهی کمتر) به رنگ قهوه‌ای یا قهوه‌ای روشن است. میزان مصرف شیرین بیان باید تحت کنترل قرار گیرد و از مصرف بی رویه آن خودداری شود. این گیاه دارویی متعلق به تیره papilionaceae است و به صورت جوشانده مورد استفاده قرار می‌گیرد و ماه‌های بین اردیبهشت تا تیرماه زمان برداشت آن در طبیعت است.
۶- بابونه و شیرین بیان، بیماری‌های التهابی معده را تسکین می‌دهند :
اغلب گیاهان دارویی با نظر پزشک معالج می‌توانند به عنوان مکمل در درمان بیماری‌ها استفاده شوند و این در حالی است که تعدادی از آنها نیز می‌توانند داروهای موثر برای درمان بیماری باشند. خواص تعدادی از گیاهان دارویی به عنوان داروی موثر بیماری‌ها ثابت شده که برخی بیماری‌های کبد و گوارش از جمله این بیماری‌ها است. اکثر گیاهان معطر به عنوان ضد نفخ کاربرد دارند. رازیانه، نعناع و بابونه از جمله آنها هستند که اثر ضد گرفتگی (اسپاسم) گوارشی دارند و به صورت خام و یا عصاره و عرقیات می‌توان از آنها استفاده کرد. گروه دوم بیماری‌هایی که با گیاهان قابل درمان هستند، بیماری‌های التهابی معده است که بابونه شیرازی و شیرین بیان بر آنها موثر بوده، اثرات ضد التهاب خوبی دارند و نوعی مسکن التهاب معده محسوب می‌شوند. معروف‌ترین گیاه موثر بر درمان یبوست، سنا بوده ضمن این که روغن کرچک و ریواس نیز توصیه می‌شود. اطمینان کامل به هر فروشنده گیاهان دارویی نمی بایست ملاک درمان بیماری‌ها با این گیاهان باشد، مشورت با پزشک در خصوص استفاده از هر نوع گیاه دارویی توصیه می‌شود.
خواص دیگر شیرین بیان
•    شیرین بیان برای درمان زخم گوارش بسیار مفید است.
•    روند پیشرفت بیماری ایدز را کند می کند.
•   در صورت مصرف موضعی تاثیر مشابه به هیدروکورتیزون دارد و با بیماری های پوستی از جمله اگزما، داءالصدف و التهاب پوست مقابله می کند.
•    شیرین بیان روند بهبود تبخال را سرعت می بخشد.
•    نتایج بررسی ها در ژاپن نشان می دهد شیرین بیان به طور موثر به درمان هپاتیت B و C کمک می کند.
•    میزان بالای استروژن در بدن، مشکلات قاعدگی را افزایش می دهد. شیرین بیان، به دلیل کاهش دادن میزان استروژن این مشکل را کاهش می دهد.
•    ناراحتی های حاد تنفسی مانند سرفه، آسم، گلودرد و برونشیت را درمان می کند.
•    در صورتی که گیاهان دیگری را با شیرین بیان مصرف کنید، اثرگذاری آن ها افزایش می یابد. * با حفظ اسید معده، در کنترل وزن موثر است.
•    با تب مقابله می کند.
•    دم کرده این گیاه، اسهال، سردرد و گلودرد را معالجه می کند.
•    دم کرده آن، تشنگی مفرط را برطرف می کند.
•    مصرف شیرین بیان سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
 توجه : مصرف زیاد شیرین بیان باعث مشکل قلبی می شود.
زیاده روی در خوردن شیرین بیان ممکن است باعث نارسایی قلبی، بروز مشکل در ضربان قلب و افزایش فشار خون شود. شیرین بیان یک درمان برای افراد بالاتر از ۴۰ سال نیست زیرا ممکن است زیاده روی در مصرف آن باعث بروز مشکلات قلبی شود. شیرین بیان حاوی اسید گلیسریزیک است که می تواند میزان پتاسیم بدن را کاهش داده و در برخی افراد باعث ایجاد ضربان غیرطبیعی قلب، افزایش فشار خون و نارسایی قلب شود. این شیرینی برای کسانی که عمر بالای ۴۰ سال دارندخطر بیشتری دارد به گونه ای که اگر ۵۶٫۶ گرم از آن را در طول مدت دو هفته مصرف کنند؛ ممکن است به خاطر ابتلا به ضربان نامنظم قلبی وارد بیمارستان شوند.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *