چاقی چیست و چگونه لاغر شویم؟

مطلب را به اشتراک بگذارید

تداوم وزن ایده آل بستگی به رعایت رژیم غذایی مناسب دارد . دلیل شکست بسیاری از رژیم های غذایی در طولانی مدت این است که این رژیم ها جوانب مختلف کاهش وزن را در نظر نمی گیرند. ولی بسیاری از تحقیقات، استراتژی های کنترل وزن به طور مادام العمر را ارائه داده اند که در این مقاله به ده استراتژی کاهش موفقیت آمیز وزن اشاره می شود.  
ورزش کردن امری حیاتی برای کاهش وزن است:

این امر تازگی ندارد که ورزش کردن، مهم ترین عامل کاهش و کنترل دائمی وزن است.اگر می خواهید که با ورزش به کم کردن وزن کمک کنید، باید حداقل از ۳۰ دقیقه ورزش در روز و پنج روز در هفته شروع کنید. تحقیقات اخیر نشان داده است که ۱۰ دقیقه ورزش روزانه (هفت روز در هفته) نیز می تواند به اندازه ۳۰ دقیقه، پنج بار درهفته، مفید باشد. این امر برای کسانیکه دائماً از وقت نداشتن برای ورزش  شکایت می کنند مفید است. سعی کنید ورزشی را انتخاب کنید که به آن علاقه مند باشید زیرا به این ترتیب حتماً آنرا ادامه خواهید داد. با دوستانتان به پیاده روی بروید یا با آنها در کلاس های ورزشی شرکت کنید. زمانیکه ورزش را شروع می نمایید از اثرات آن  بر روح وروان خود بهره مند خواهید شد و از ورزش کردن واقعاً لذت خواهید برد . با مطالعه کتابهای آقای دکتر دآدامو می توانید بهترین و مناسبترین ورزشها را جهت کاستن وزن و رسیدن به بدنی ایده آل برای خود انتخاب نمایید. زیرا گروههای خونی O و B قادر به انجام تمرینات ورزشی سختتری نسبت به دارندگان گروه خون Aو  AB  هستند.
کاهش وزن و کنترل وزن:

ما  این قسمت را از ورزش کردن جدا کردیم زیرا فواید کنترل وزن از اهمیت بسیاری  برخوردار است. هر چه ماهیچه بیشتری داشته باشید، کالری بیشتری را می سوزانید . ماهیچه یک بافت فعال می باشد ولی بافت چربی این طور نیست. ماهیچه  روزانه برای فعالیت خود مقدار مشخصی کالری می سوزاند. تحقیقات نشان داده اند، زنانی که همراه با رژیم غذایی ورزش نیز می کردنند ۴۴% بیشتر از زنانی که تنها رژیم غذایی مشخصی را دنبال می کردنند وزن کم کرده اند. به ویژه انجام تمرینات یوگا و آرامبخش در دارندگان گروههای خونی AوAB تاثیر فوق العاده ای دارد.
آن چه را در روز می خورید یادداشت کنید

یادداشت کردن غذا ها در روز می تواند کمک بزرگی به کاهش وزن کند. نوع و مقدار مواد غذایی که می خورید را یادداشت کنید. این کار می تواند به شما کمک کند که رفتارهایی که منجر به پر خوری می شوند را شناسایی کنید و بفهمید چه غذا هایی منجر می شوند که شما رژیم غذاییتان را دنبال نکنید. به ویژه انتخاب غذای صحیح مناسب گروه خونتان بیشترین کمک را به شما می کند .زیرا برخی از خوراکیها نه تنها به کم کردن وزن کمک نمی کنند بلکه باعث افزایش وزن نیز می گردند.مانند خوردن گوشت قرمز در دارندگان گروههای خونی AوAB و نخوردن گوشت قرمز در دارنگان گروههای خونی Oو B. 
به سلامت خود توجه کنید، نه لاغر شدن:
افرادی در کاهش وزن موفق تراند که هدف آنها از این کار سلامت بدنشان باشد، نه لاغر شدن .به جای اینکه دائماً نگران آن باشید که آنچه که می خورید بر وزن شما چه تاثیری خواهد داشت به این موضوع توجه کنید که انتخاب شما در مواد غذایی چگونه می تواند بر سلامت شما تاثیر بگذارد. کتابهای آقای دکتر آدامو می تواند بیشترین کمک را به شما نماید. آقای دکتر دآدامو تنها پیروی مادام العمر از رژیم مناسب گروه خونتان را به شما پیشنهاد می نماید و این رژیم مخصوص می تواند به بهترین نحو در کاهش وزن و تناسب اندام در طول عمرتان با شما همراه باشد. 
سعی کنید بفهمید چرا پر خوری می کنید: 

معمولاً عامل اصلی پر خوری کردن اضطراب، بی حوصلگی، تنهایی، عصبانیت، بی کاری، افسردگی و دیگر احساسات مختلف  است. یاد گیری کنترل این عوامل، مهارتی است که به شما در کنترل وزن کمک خواهد کرد .به یاد داشته باشید که غذا را می بایست خوب بجوید. اسید معده افراد دارنده گروه خون OوB بیشتر از اسید معده افراد دارنده گروه خون AوAB است. 
حمایت از سوی خانواده و دوستان

با خانواده و دوستانتان در مورد اهداف کاهش وزن خود  صحبت کنید. بدون شک آنها شما را تشویق خواهند کرد و این تشویق و حمایت آنها می تواند کمک بزرگی برای شما باشد. 
کنترل وزن در رستوران ها:
زمانیکه می خواهید بیرون غذا میل کنید، سعی کنید غذای خود را به دو قسمت تقسیم کرده و مقداری از آن را به خانه ببرید. به میزان گرسنگی خود توجه کنید و سعی کنید زمانیکه احساس سیری کردید از خوردن دست بکشید و از پر خوری اجتناب کنید. 
به آرامی وزن خود را کاهش دهید:
به خاطر داشته باشید از دست دادن ۶ کیلو گرم در ۲ هفته به هیچ وجه خوشحال کننده نیست. مهم است که بدانید، هر چه سریعتر وزن خود را کم کنید، احتمال آن که به همان سرعت دوباره به وزن سابق خود برگردید بیشتر است. زیرا احتمال دارد بیشتر میزان آب بدن و ماهیچه خود را از دست داده باشید تا چربی. از آنجایی که بافت ماهیچه ای برای متابولیسم بدن یک امر حیاتی است، از دست دادن این بافت باعث می شود میزان کالری سوزی در فرد پایین بیاید. چربی سوزی زمانی اتفاق می افتد که وزن به آرامی کاهش پیدا کند . سعی کنید در یک هفته بیشتراز نیم کیلو وزن کم نکنید. در افراد بسیار چاق کاهش وزن در یک هفته  تا یک کیلوگرم دریک ماه اول بلا مانع است. توجه داشته باشید هر چه به وزن طبیعی نزدیک می شوید کاهش وزن می بایستی آهسته تر انجام شود. همان طور که قبلاً اشاره شد در هفته حداکثر نیم کیلو کاهش وزن  مناسب است. 
آهسته غذا بخورید: 
آیا توجه کرده اید که افراد لاغر چقدر آهسته غذا می خورند؟  آهسته غذا خوردن روشی است که می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. دلیل آن است که ۲۰ دقیقه طول می کشد تا سیگنال سیری به مغز برسد تا مواد لازم برای هضم غذا در معده ترشح شوند. افرادی که سریع غذا می خورند معمولاً بیش از میزان مورد نیاز بدن غذا می خورند. در این حالت میزان کالری زیادی را دریافت می کنید که بدن شما به آن نیاز ندارد. 
کاهش وزن از طریق کاهش مصرف چربی: 

می دانیم که کم کردن میزان غذا های چرب می تواند در کاهش وزن موثر باشد زیرا یک گرم چربی حاوی ۹ کالری است در حالیکه در یک گرم کربوهیدرات و پروتئین تنها ۴ کالری وجود دارد. بعضی ها بر این باورند که مصرف غذا های کم چرب یا بدون چربی مضر نمی باشد، در صورتیکه این محصولات نیز کالری دارند. پس در مصرف هر گونه ماده غذایی با احتیاط عمل کنید.

چاقی چیست؟

به بالا بودن میزان چربی در کل بدن چاقی گفته می شود. فردی چاق محسوب می شود که وزن او ۲۰% یا بالا تر از وزن عادی باشد. شما عزیزان می توانید با پیروی از یک سری رژیمهای مناسب گروههای خونی مختلف به وزن ایده آل و تناسب اندام برسید. کلیه کتابهای آقای دکتر آدامو جهت رسیدن به این هدف را از این شرکت بخواهید.

چه عواملی باعث چاقی می شوند؟

چاقی مفرط زمانی رخ می دهد که میزان کالری دریافتی  فرد بیشتر از میزانی باشد که می سوزاند . در مورد بیشتر مردم این اتفاق زمانی رخ می دهد که میزان مصرف غذای آنها بالاتر  می رود و میزان فعالیت بدنی آنها کم می شود . ولی عوامل دیگری نیز وجود دارد که عامل چاقی مفرط تلقی می شوند. این موارد شامل:

سن

با بالا رفتن سن توانایی بدن شما برای سوخت و ساز غذا کمتر می شود و میزان کالری مورد نیاز بدن نیز کمتر می شود  و دلیل این است که افراد همان مقدار غذایی را مصرف می کنند و همان فعالیت هایی را انجام می دهند که در دهه ی بیستم زندگیشان انجام می دادند ولی به دلیل کاسته شدن سوخت وساز  در ۴۰سالگی وزنشان بالا می رود.

جنسیت

اضافه وزن در زنان بیشتر از مردان است زیرا مردان در زمان استراحت انرژی بیشتری را نسبت به زنان می سوزانند و به این ترتیب بدن آنها به کالری بیشتری نیاز دارد. همچنین در زنان در هنگام یائسگی سرعت سوخت و ساز بدن کاهش می یابد. در نتیجه وزن زنان پس از یائسگی بالا می رود.

ژنتیک

چاقی یا لاغری تا حدودی ارثی است. در  تحقیقی در مورد افراد بزرگسالی که به فرزندی قبول شده بودند، محققان دریافتند وزن افراد شرکت کننده در تحقیق به وزن والدین واقعیشان نزدیکتر بوده است. محیط زندگی مهیا شده توسط خانواده هایی که این افراد را به فرزندی قبول کرده بودند نسبت به ژنتیک این افراد تاثیر کمتری بر وزن آنها داشته است .در حقیقت اگر مادر شما در بزرگسالی اضافه وزن داشته است ۷۵%احتمال دارد که شما نیز دچار اضافه وزن شوید. البته افرادی که فکر می کنند به خاطر ژن های خانوادهشان حتما دچار چاقی مفرط می شوند باید این موضوع را در نظر داشته باشند که افراد بسیار زیادی نیز بوده اند که خانواده ی چاقی داشته اند ولی آنها در بزرگسالی با رعایت رژیم های ویژه به چاقی دچار نشده اند.

دلایل محیطی

اگرچه در بسیاری از موارد ژن های فرد نقش مهمی در چاقی فرد ایفا می کند، ولی محیطی که فرد در آن زندگی می کند نیز نقش اساسی دارد. دلایل محیطی شامل نحوه ی زندگی فرد اعم از خوردن و میزان فعالیت فرد در طول روز، می باشد.  یکی از مهمترین و علمی ترین رژیم هایی که در طول عمرمان می توانیم از آن به راحتی پیروی نماییم، رژیم های ویژه برای افراد بر اساس گروه خونشان است.

فعالیت جسمانی

بدن افراد فعال، نسبت به افرادی که فعالیت بدنی کمتری دارند، به کالری بیشتری نیاز دارد. به این ترتیب فعالیت های بدنی باعث می شود که اشتها در افراد چاق کمتر شود و همچنین بدن ترجیحا از چربی ها برای تامین انرژی استفاده کند. اساسی ترین علت چاقی مفرط طی ۲۰سال اخیر، ریشه در کاهش فعالیت های روزانه دارد.

عوامل روانشناختی

این عوامل نیز می توانند بر عادت های غذایی و چاقی تاثیر بگذارند. بسیاری از افراد در واکنش به احساسات منفی مانند بی حوصلگی، ناراحتی و عصبانیت شروع به خوردن می نمایند. افرادی که برای وزن کم کردن دچار مشکل می شوند با مسائل روحی و احساسی بیشتری روبه رو هستند.

بیماری ها

اگر چه بسیاری از مردم به این موضوع باور ندارند ولی بیماری هایی هستند که می توانند باعث چاقی مفرط شوند. این بیماری ها شامل مشکلات هورمونی مانند کم کاری تیروئید، افسردگی و بیماری های نادر مغزی هستند که می توانند باعث شوند تا فرد غذای بیشتری مصرف کند.

دارو ها

دارو هایی خاص مانند استروئید ها و دارو های ضد کم کاری تیروئید می توانند باعث اضافه وزن شوند. 

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *