۱۰ دلیل برای استفاده از گندم سیاه

مطلب را به اشتراک بگذارید

در این مطلب به ۱۰ دلیل برای استفاده از گندم سیاه و دیگر خواص آن می پردازیم.

با ما همراه باشید.

۱۰ دلیل برای استفاده از گندم سیاه

گندم سیاه بر خلاف نامی که دارد به هیچ وجه از دسته گندمیان بشمار نرفته و جزء گیاهان چند ضلعی است، ولی بخاطر شباهت فراوان چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ کاربردی در دسته بندی غلات گنجانده می شود.

نام گندم سیاه یک ریشه آلمانی دارد و به احتمال فراوان از روی میوه های سه ضلعی گیاه (شبیه فندق های سه گوش) گرفته شده است.

اغلب ما با آرد گندم سیاه بدلیل استفاده در پخت انواع پنکیک ها، کرپ ها و نوعی نودل ژاپنی بنام سوبا آشنا هستیم. اما ۱۰ دلیل برای استفاده از گندم سیاه را که شما را ایجاب می کند تا گندم سیاه را در الگوی غذایی خود بگنجانید بشرح ذیل می باشد:

 

  • غنی از فیبر است و برای افرادی که از یبوست رنج می برند بسیار مفید است.

  • حاوی ۹ آمینو اسید ضروری که منجر به تشکیل یک پروتئین کامل می شود.

  • مقدار زیادی آمینو اسید لیزین دارد که برای رشد و ترمیم بافت های عضلانی بسیار ضروریست.

  • یک دانه کم پروتئین و فاقد گلوتن است و برای افرادی که به گندم و فرآورده های آن حساسیت دارند بسیار مناسب است.

  • گندم سیاه غنی از کلسیم، آهن، ویتامین E و B، منیزیم، منگنز، زینک و کوپر است.

  • منیزیم موجود در گندم سیاه با محافظت از رگ های خونی، جریان خون را تسریع کرده و به کاهش فشار خون و کلسترول کمک می کند.

  • کربوهیدرات های پیچیده موجود در گندم سیاه باعث تثبیت سطح قند خون می شوند.

  • گندم سیاه یک دانه کم کالری است و از تجمع چربی ها جلوگیری می کند.

  • حاوی آ؛نتی اکسیدان بنام روتین است که از دیواره های مویرگی محافظت می کند.

  • با توجه به اینکه دارای مقدار زیادی فیبر رژیمی است، استفاده از گندم سیاه به پیشگیری از تشکیل سنگ های صفراوی و آسم دوران کودکی کمک شایانی می کند.

ویژگی های سلامتی و درمانی با استفاده از گندم سیاه

جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه:

گندم سیاه غنی از فیبرهای محلول است که این فیبرها می توانند به طور چشم گیری از تشکیل سنگ های کلیه جلوگیری کنند. فیبرهای محلول نه تنها انتقال ماده غذایی از طریق دستگاه گوارش را بهبود می بخشند، بلکه باعث کاهش ترشح اسیدهای صفراوی نیز می شوند.

هنگامی که اسیدهای صفراوی به میزان زیادی ترشح شوند، احتمال تشکیل سنگ کلیه دو چندان می شود، پس از مصرف گندم سیاه در تغذیه خود غافل نشوید!

گندم سیاه، منبع غنی از پروتئین (پروتئین کامل)

گندم سیاه یکی از مواد غذایی با ارزشی است که حاوی میزان بالایی از پروتئین است. این به این معنی است که هر ۹ آمینواسید ضروری و مورد نیاز بدن را دارا می باشد، از جمله لیزین.

پروتئین کافی برای عملکرد های مختلف و حیاتی بدن ضروری است. پس غذاهای حاوی پروتئین کامل از جمله گندم سیاه جایگزین مناسبی به جای گوشت قرمز است.

کربوهیدرات گندم سیاه (کربوهیدرات پیچیده و سودمند)

به طور کلی کربوهیدرات نوعی نشاسته می باشد که به صورت کربوهیدرات پیچیده در برخی گیاهان ذخیره می شود. بعضی از کربوهیدرات های محلول در گندم سیاه، به طور متوسط می توانند باعث کاهش میزان قند خون بدن شوند.

 

استفاده از گندم سیاه و جذب مواد معدنی:

گندم سیاه غنی ترین ماده مغذی از لحاظ مواد معدنی نسبت به برنج و ذرت می باشد.

منگنز: منگنز برای سلامتی و متابولیسم بدن، رشد و توسعه سیستم دفاعی بدن ضروری است که به میزان کافی در گندم سیاه موجود می باشد.

منیزیم: هنگامی که منیزیم به مقدار کافی در رژیم غذایی موجود باشد، احتمال ابتلا به واریس، دیابت نوع دو و بیماری های قلبی به شدت کاهش می یابد. به این منظور گندم سیاه یکی از مناسب ترین مواد مغذی است که می توان از آن در رژیم غذایی بهره برد.

آهن: مهم ترین نقش آهن در بدن جلوگیری از کم خونی است که این عمل از طریق حمل اکسیژن در جریان خون صورت می گیرد.

فسفر: فسفر نقش بسیار مهمی در رشد بدن و بهبود عملکرد بافت های بدن ایفا می کند. از این رو گنجاندن گندم سیاه و پرک آن در رژیم غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است.

خواص-گندم-سیاه-OAB

استفاده از گندم سیاه و منبع انرژی:

بدن انسان کربوهیدرات های کامل و سودمند را از غذاهای فوق العاده ای مانند گندم سیاه جذب می کند و آنها را به انرژی تبدیل می کند.

انرژی از عملکرد کلی بدن و اعمال فیزیکی پشتیبانی می کند و نوع کربوهیدرات این غله سودمند باعث کم شدن خطر ابتلا به دیابت می شود.

 

گندم سیاه و کمک به لاغری:

 گندم سیاه نسبت به گندم سفید و جو کالری کم تری دارد. هم چنین کاملاً فاقد کلسترول و چربی های اشباع شده است ولی بر عکس همانطور که ذکر کردیم، سرشار از پروتئین و فیبر است و همین عوامل باعث می شوند تا گندم سیاه یکی از دستورالعمل های لاغری به حساب بیاید.

مواد غذایی حاوی فیبر از کالری کم تری برخوردار هستند که باعث می شود شما کاملاً احساس سیری کنید و از خوردن بیش از حد غذا اجتناب کنید. چرا که غذاهای حاوی فیبر مدت زیادی در معده باقی می مانند تا هضم شوند.

استفاده از گندم سیاه و محافظت از پوست: 

عنصر روتین موجود در گندم سیاه که نوعی آنتی اکسیدان است، از پوست شما در مقابل اشعه های نور خورشید محافظت می کند. از گندم سیاه می توانید به عنوان یک لوسیون طبیعی برای حفاظت از پوست در برابر اشعه خطرناک UV بهره مند شوید.

افزایش سلامتی پوست سر:

گندم سیاه غنی از ویتامین B6 و پیریدوکسین است که برای رشد و سلامتی مو بسیار ضروری هستند. شما نمی توانید این ویتامین را در بدن خود ذخیره کنید زیرا محلول در آب است و باید از بعضی مواد غذایی یا مکمل ها آن را دریافت کنید.

  • پس مصرف گندم سیاه یکی از بهترین روش ها برای سلامتی و رشد هر چه بیشتر مو است.

بهبود رشد مو:

گندم سیاه حاوی ۷۵ درصد کربوهیدرات است. کربوهیدرات دانه های کامل مثل گندم سیاه، در رشد مو بسیار مؤثر هستند. گندم سیاه هم چنین سرشار از روی (زینک)، ویتامین A و ویتامین های گروه B است که همه این موارد برای رشد مو با اهمیت هستند.

درخشش پوست:

گندم سیاه حاوی منیزیم است که به استراحت رگ های خونی کمک می کند و باعث بهبود بخشی به گردش خون می شود. این امر به نوبه خود باعث جوان ماندن پوست و درخشش آن می شود.

جلوگیری از پیری زودرس:

گندم سیاه حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می توانند از پیری زودرس جلوگیری کنند و چروک های پوست و هم چنین جوش ها و لکه هایی که در دوران جوانی ایجاد می شوند را از بین ببرند.

استفاده از گندم سیاه می تواند به عنوان یک مکمل غذایی یا یک وعده کامل به الگوی غذایی افراد دیابتی اضافه گردد، که یک روش ایمن، ساده و مقرون به صرفه برای کاهش سطح گلوکز خون و در نتیجه کاهش ریسک ابتلا به دیابت و بیماری های ناشی از آن مانند نارسایی های کلیوی و قلب و عروق می شود.

مهم ترین جزء موجود در گندم سیاه که به ندرت در سایر دانه ها یافت می شود و موجب چنین کاهشی در سطح گلوکز خون است، یک فرستنده مهم ثانویه در انتقال سیگنال انسولین بنام CHiro-Inositol می باشد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *