خواص روغن زیتون فرابکر اُرگانیک در جلوگیری از سرطان

مطلب را به اشتراک بگذارید

خواص روغن زیتون فرابکر اُرگانیک در جلوگیری از سرطان

سرطان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته است که میزان آن در حال رشد است. تحقیقات نشان داده است که بین رژیم غذایی و رشد تومورهای بدخیم رابطه مستقیم وجود دارد. اکسیداسیون سلول ها یکی از علل بروز سرطان است : هر چقدر سلول ها بیشتر در معرض اکسیژن قرار بگیرند، احتمال بروز سرطان بیشتر خواهد بود.
از میان انواع سرطان، بروز سرطان روده، پروستات و سینه بیشتر از بقیه سرطان ها به رژیم غذایی بستگی دارد. تحقیقات اخیر نشان داده است که نوع چربی مصرفی در مقایسه با میزان چربی مصرفی تاثیر بیشتری در بروز سرطان دارد.

سرطان چیست؟

تومور نوعی ورم و یا بزرگ شدن غیر طبیعی قسمتی از بافت های بدن است. تومور ها ممکن است خوش خیم و یا بد خیم باشند.
تومورهای خوش خیم تومورهایی هستند که سلول های آن در محل تشکیل شده باقی می مانند. سلول های تومور های خوش خیم، نوعی توده سلولی موضعی تشکیل می دهند که هنگامی که رشد می کند ، به صورت کپسولی در آمده و خیلی کم منجر به مرگ می گردند.
تومورهای بدخیم یا تومورهای سرطانی به بافتی که در آن رشد می کنند، حمله می کنند. تومورهای بدخیم اغلب وارد جریان خون و سیستم لمفاوی شده و به تشکیل تومورهای بدخیم در نقاط دیگر بدن می پردازند. به این امر متاستاز گفته می شود. سرعت رشد و متاستاز به نوع تومور بستگی دارد.
عوامل محیطی (عوامل فیزیکی مانند تششعات، عوامل شیمیایی مانند اجزای اصلی برخی غذاها) و عوامل ژنتیکی در تشکیل تومورها نقش اساسی دارند. در اکثر سرطان ها ، عوامل محیطی بسیار مهم هستند.

روغن زیتون فرابکر اٌرگانیک و سرطان

تحقیقات همه گیر شناسی نشان داده است که روغن زیتون فرابکر اٌرگانیک نقش حفاظتی در برابر برخی تومورهای بدخیم مانند تومورهای سرطان سینه، پروستات و دستگاه گوارشی دارد.

سرطان سینه و روغن زیتون فرابکر اٌرگانیک

تحقیقات نشان داده است که روغن زیتون فرابکر اٌرگانیک خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد. مصرف روغن زیتون فرابکر اٌرگانیک در رژیم غذایی به عنوان منبع اصلی چربی می تواند به طور چشمگیری احتمال بروز سرطان را کاهش دهد. دلیل این امر این است که جهش های سلولی ناشی از سرطان تا حدی به دلیل مواد سمی هستند که از طریق رژیم غذایی وارد بدن شده و به DNA حمله می کنند. هنگامی که این سموم به کبد انتقال می یابند، در آنجا رادیکال های آزاد تولید می کنند که به DNA آسیب می رسانند. برای مبارزه با این رادیکال های آزاد ، بدن نیازمند ویتامین ها و آنتی اکسیدان هایی است که در روغن زیتون اٌرگانیک وجود دارند.

سرطان روده و روغن زیتون فرابکر اٌرگانیک

همچنین تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی غنی از روغن زیتون فرابکر اٌرگانیک موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان روده می شود. صرف نظر از میزان میوه و سبزیجات مصرفی، اثر محافظتی روغن زیتون اٌرگانیک ، در جلوگیری از سرطان روده حائز اهمیت است.

تومورها و روغن زیتون فرابکر اٌرگانیک

تحقیقات اخیر نشان داده است که روغن زیتون فرابکر اٌرگانیک از بروز سرطان روده بزرگ نیز جلوگیری می نماید. اخیراً، محققان به بررسی پیامد های متابولیک چربی ها و نقش محافظتی روغن زیتون اًرگانیک در جلوگیری از بیماری مزمن کبدی و بیماری کرون (اختلالات روده) پرداخته اند. نتایج این تحقیقات نشانگر تاثیر مثبت روغن زیتون اٌرگانیک بر روی ضایعات پیش سرطانی (pre-cancerous lesions) می باشد. پس از تحلیل سه نوع رژیم غذایی، محققان به نتایج مختلفی دست یافتند. رژیم غذایی حاوی روغن زیتون تعداد ضایعات سرطانی، تعداد تومورها و میزان بدخیمی تومورها را کاهش می دهد.
خاصیت ضد سرطانی روغن زیتون فرابکر اٌرگانیک ناشی از اسید اولئیک است که اسید چرب تک غیر اشباع غالب در روغن زیتون است. تحقیقات نشان داده است که این اسید چرب موجب کاهش تولید پروستاگلاندین (prostaglandins) مشتق شده از اسید آراشیدونیک (arachidonic acid) می گردد که به نوبه خود نقش مهمی در تولید و توسعه تومورها دارد.

سرطان پوست و روغن زیتون فرابکر اٌرگانیک

البته باید خاطر نشان کرد که آنتی اکسیدان ها، فلاوونوئیدها، پلی فنول ها و اسکوآلن (Squalene- یک نوع ترکیب شیمیایی) موجود در روغن زیتون فرابکر اٌرگانیک نیز در خاصیت ضد سرطانی آن بی تاثیر نیستند. محققان معتقد اند که اسکوآلن تاثیر مثبتی بر روی پوست دارد و احتمال بروز ملانوم (melanoma) و یا همان سرطان پوست را کاهش می دهد.
افزودن روغن زیتون فرابکر اٌرگانیک مزه ی خوبی به سبزیجات و حبوبات می بخشد که هر دو آنها در مبارزه با سرطان نقش اساسی دارند.

سرطان خون در کودکان و سرطان مری و روغن زیتون فرابکر اٌرگانیک

تحقیقات کنونی بیانگر احتمال جلوگیری از سرطان خون در کودکان و سرطان سلول های سنگفرشی مری در اثر مصرف روغن زیتون اٌرگانیک می باشند. تحقیقات در خصوص خاصیت ضد سرطانی روغن زیتون همچنان ادامه دارد، اما با توجه به اطلاعات موجود کنونی، روغن زیتون نقش بسزایی در جلوگیری و درمان سرطان در مراحل مختلف شکل گیری اش دارد.
عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *