چای سبز مناسب برای کلیه ها

مطلب را به اشتراک بگذارید

چای سبز از برگ های تخمیر نشده چای کاملیا سیننسیز (Camellia sinensis) بدست می آید و  اگر در نوشیدن آن حد اعتدال را رعایت شود می تواند مانع از آسیب های کلیوی شود. چای سبز دارای غلظت بالائی از پلی فنول های(پلی فنول ها گروهی از آنتی اکسیدان ها هستند) گیاهی است. این چای توسط میلیون ها نفر در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل مزایای بی شمار این نوشیدنی برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. بیماری های کلیوی از جمله این بیماری ها محسوب می شوند. البته قابل ذکر است که قبل از استفاده این نوشیدنی برای مصارف درمانی قبلاً با پزشک خود در مورد وضعیت سلامت خودتان مشورت نمائید.

 

آیا مصرف چای سبز عوارض جانبی دارو را کاهش می دهد؟
چای سبز کلیه ها را از آسیب های ناشی از سیکلوسپورین (Cyclosporine) محافظت می کند. سیکلوسپورین نوعی دارو است که برای جلوگیری از رد پیوند اعضا(کلیه ها، کبد، قلب و سایر ارگان ها) به بیمار تجویز می شود. 

 

چای سبز و اثر داروئی آن بر روی سرطان کلیه
خاصیت ضد سرطانی چای سبز بر همگان آشکار است. چای سبز، سطح گلبول های سفید خون، پروتئین سی.آر.پی C-reactive(پروتئینی سنتز شونده در کبد است که در موارد التهاب و روماتیسم در خون سطح آن افزایش می‌یابد.). تحقیقات حاکی از آن بوده، که نوشیدن چای سبز کلیه ها را در برابر سمومی که منجر به ایجاد تومورهای سرطانی می شود محافظت می کند.
چای سبز و تأثیرات پادزیستی (آنتی بیوتیکی) آن
چای سبز از آسیب های ناشی از مصرف آنتی بیوتیک هائی نظیر جنتامایسین(gentamicin) محافظت می کند. جنتامایسین  نوعی آنتی بیوتیک است که در عفونت های میکروبی گرم منفی نظیر عفونت های ادراری و روده ای تجویز می شود. چای سبز از طریق بالا بردن سطح آنزیم ها و آنتی اکسیدان ها درکلیه ها، موجب پائین آمدن میزان سموم ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها شده و میزان انرژی تولید شده را افزایش می دهد. چای سبز با حفظ یکپارچگی ساختاری، کلیه ها را از آسیب های اکسیداتیو(oxidative) و دیگر اثرات مخرب ناشی از مصرف جنتامایسین محافظت می کند. 
آسیب های کلیوی ناشی از ایکسمی ها (Ischemia)
ایکسمی اصطلاح پزشکی است که در آن خون رسانی، تأمین اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز  اندام، به اندازه کافی صورت نمی گیرد و این امر موجب آسیب به بافت های بدن شده و در نهایت منجر به سوء کارکرد این اندام می شود. کلیه ها نیز یکی از این اندام هستند که در اثر ایکسمی می توانند دچار آسیب های جدی شوند. مصرف چای سبز موجب کاهش این آسیب ها شده و کلیه ها را از مواجه شدن با این مشکلات محافظت می کند.
آیا مصرف چای سبز با پیشگیری از نفروپاتی (Nephropathy) دیابتی در ارتباط است؟
نفروپاتی دیابتی نوعی بیماری است که در آن کلیه های فرد مبتلا به بیماری دیابت دچار آسیب شده و موجب بروز عوارضی مانند درست کار نکردن یا از کار افتادن کامل کلیه ها می شود. چای سبز از تجمع گلیکوژن ها(glycogen) در کلیه ها جلوگیری و به عملکرد آنها بهبود می بخشد. گلیکوژن نوعی پلی ساکارید است که جهت اندوختن کربوهیدرات بکار می رود و در جگر و عضلات انباشته می شود. به همین دلیل طبق نظر دانشمندان، چای سبز می تواند در درمان و پیشگیری از نفروپاتی دیابتی موثر باشد.
چای سبز و ارتباط آن با سنگ کلیه
سنگ کلیه نوعی بیماری کلیوی دردناک است و اغلب در محدوده زمانی معینی فرد را دچار مشکلات می کند. سنگ کلیه در نتیجه تجمع نوعی ترکیب شیمیائی به نام کلسیم اگزالات (Calcium oxalate) موجود در برخی از مواد غذائی بوجود می آید و نوشیدن میزان متعادل چای سبز از تولید سنگ های کلیه ساخته شده از کریستال های کلسیم اگزالات جلوگیری می کند. قهوه، کولا، سیب زمینی شیرین، برگ چغندر و … از جمله مواد خوراکی هستند که حاوی کلسیم اگزالات بوده و مصرف آنها در افرادی که کلیه های سنگ ساز دارند باید محدود شود.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *