روغن زیتون، معجزه مراقبت از استخوان ها

مطلب را به اشتراک بگذارید

روغن زیتون، معجزه مراقبت از استخوان ها

 پوکی استخوان یعنی کاهش تراکم استخوان و از بین رفتن ساختارهای سازنده بافت استخوانی این بیماری می تواند منجر به نازک شدن بافت استخوان و افزایش احتمال شکستگی آن به خصوص در مهره های کمری و گردن استخوان ران گردد. این بیماری یکی از مشکلات قرن حاضر و بیماری شایع استخوانی است و میلیون ها نفر را در سطح جهان گرفتار خود کرده است و به عنوان یک مساله مهم سلامت مطرح می شود.
کاهش تراکم و استحکام استخوان وابسته به سن یک روند طبیعی و ثابت از انسان است که مردان و زنان را بطور مساوی تحت تاثیر قرار می دهد و از عوامل مهم شکستگی های استخوانی می باشد. کاهش سطح هورمون استروژن بعد از یائسگی زنان را قرار داده و شکستگی های ناشی آن از علل اصلی بیماری و مرگ زنان مبتلا می باشد.

مدارک و شواهدی وجود دارد که اطاعت از الگوی غذایی مدیترانه ای می تواند اثرات مفیدی بر سلامت استخوان داشته باشد و روغن زیتون به عنوان چربی اصلی این رژیم غذایی موجب چنین تاثیری می شود.
شواهدی وجود دارد  که پلی فنول های روغن زیتون سبب کاهش شکستگی استخوان می شود. فنولیک تیروزول و هیدروکسی تیروزول از مهمترین ترکیبات فنولیک در روغن زیتون بکر ( تصفیه نشده ) می باشند که سبب افزایش شکل دهی استخوان می باشد.
اولوروپین که از ترکیبات اصلی روغن زیتون می باشد در زیتون و برگ های زیتون نیز وجود دارد. سبب افزایش تشکیل استوبلاست ها که سلول های سازنده استخوان ها هستند می شود که میتواند پیشگیرانه در برابر تحلیل استخوان داشته باشد و حتی سبب کاهش علایم پوکی استخوان در مبتلایان گردد.
لوتولین فلاونوید دیگری در روغن زیتون بکر است که طبق مطالعات انجام شده، بطور قابل توجهی سبب کاهش تولید استوکلاستها که سلول های استخوان خواری هستند می شود و در نتیجه از از پوکی استخوان ناشی از یائسگی پیشگیری نماید.
بطور کلی فنول های روغن زیتون می تواند در پیشگیری از کاهش تراکم استخوان مفید باشد. لذا توصیه می شود که افراد در معرض پوکی استخوان بویژه خانم های یاسه و سالمندان مصرف روغن زیتون فرابکر ارگانیک را در برنامه غذایی خود بگنجایند.
عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *