رابطه کینوا و رژیم کم کربوهیدرات

مطلب را به اشتراک بگذارید

رابطه کینوا و رژیم کم کربوهیدرات

کینوا بذر گیاه بومی آمریکا جنوبی منطقه آند و جزو غلات کامل است.کینوا پخته شده مغذی، فاقد گلوتن، منبع خوبی از فیبر، پروتئین و دارای خواص درمانی بسیاری است. کینوا سرشار از کربوهیدرات است اما نه کربوهیدراتی که به بدن آسیب برساند بلکه سرشار از کربوهیدرات سالم است.

ارزش غذایی کینوا

کینوا سفید، قرمز و سیاه رایج ترین نوع کینوا هستند و دارای تقریبا ارزش غذایی یکسانی هستند.نصف پیمانه کینوا پخته شده شامل ۱۱۱ کالری، ۴ گرم پروتئین، ۲ گرم چربی و حدود ۲۰ گرم کربوهیدرات است. برای محاسبه کربوهیدرات کم در رژیم غذایی، کربوهیدرات خالص را منهای فیبر موجود کرده و عدد بدست آمده میزان کربوهیدرات خواهد بود. از آنجایکه کربوهیدرات کینوا ۲۰ گرم است پس ۳ گرم آن فیبر و ۱۷ گرم آن کربوهیدرات خالص است. بر خلاف بسیاری از غذاهای گیاهی، کینوا پروتئینی کامل است زیرا تمام آمینواسیدهای ضروری بدن را فراهم می کند.

نصف پیمانه کینوا مواد مغذی دیگر از جمله ویتامین B، ویتامین E و مواد معدنی مانند آهن را تأمین می کند. با مصرف نصف پیمانه کینوا، ۱۷ درصد نیاز روزانه آهن مردان و ۸ درصد نیاز روزانه زنان تامین خواهد شد.

کینوا ارگانیک سه رنگ ۲۵۰ گرمی

کینوا سه رنگ ارگانیک

رابطه کینوا و کربوهیدرات

از آنجایکه کینوا دارای کربوهیدرات است و جز کربوهیدرات سالم برای بدن محسوب می شود و برای رژیم غذایی با کربوهیدرات کم مناسب است. رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا با توجه به مرکز ملی بهداشت، فعالیت بدنی و ناتوانی معادل ۳۰ تا ۱۳۰ گرم کربوهیدرات در روز است در حالیکه رژیم غذایی با کربوهیدرات کم مصرف ۲۰ تا ۵۰ گرم کربوهیدرات را در روز پیشنهاد می کند. دو هفته رژیم غذایی اتکینز (رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین) که بسیار مشهور است دو فاز جداگانه دارد. فاز اول شامل مصرف ۲۰ تا ۲۵ گرم کربوهیدرات است مانند مصرف مواد غذایی با کربوهیدرات ساده مانند کینوا و در فاز دوم به مصرف ۲۵ تا ۵۰ گرم کربوهیدرات اشاره می کند.

در مراحل بعدی اتکینز- هنگامی که کربوهیدرات خالص به ۵۰ تا ۸۰ گرم و ۸۰ تا ۱۰۰ گرم رسید، می توانید غلات سبوس دار را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. با توجه به محاسبات رژیم غذایی اتکینز یک چهارم کینوا کمتر از ۹ گرم کربوهیدرات خالص دارد. لذا کینوا را می توان در رژیم با کربوهیدرات پایین قرار داد و از خواص خارق العاده آن بهره مند شد.

مزایای سلامتی کینوا

کینوا به طور گسترده برای داشتن خواص درمانی متعدد دارای ارزش فوق العاده ای می باشد و آن را حتما در رژیم غذایی کربوهیدرات کم خود بگنجانید و مصرف نمائید. فیبر و پروتئین آن عامل مهمی برای کنترل وزن هستند. آهن موجود در کینوا عامل حمل اکسیژن به بافت های بدن است. کینوا به دلیل نداشتن گلوتن و داشتن فیبر بالا برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک مناسب بوده و لازم به ذکر است که گلوتن موجود در گندم می تواند مشکلات جدی گوارشی برای این افراد ایجاد کند.

طبق مطالعه منتشر شده مجله دارویی غذایی در سال ۲۰۰۹ آنتی اکسیدان کینوا بالا می باشد. آنتی اکسیدان کینوا بدن را در مقابل رادیکال های آزاد محافظت کرده و خطر ابتلا به سرطان و سایر مشکلات را کاهش می دهد. کینوا برای افراد دیابت نوع ۲ بسیار مفید است. علاوه بر آن اسیدهای چرب مفید موجود در کینوا برای مبارزه با بیماری های قلبی عروقی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.  

طریقه مصرف کینوا

کینوا دارای طعمی لذیذ و طریقه پخت بسیار آسانی دارد و همانند برنج باید آن را دم کرد. مزایای کینوا در این است که هم می توانید گرم و هم سرد میل فرمائید. در رژیم غذایی خود برای داشتن این ویژگی که پروتئین کامل است؛ حتما از آن استفاده کنید. با کینوا انواع سوپ را نیز می توانید تهیه کنید و یا پخته و صبح با انواع آجیل و کمی عسل یا میوه در مخلوط کن ریخته و شیک پروتئینی مقوی تهیه فرمائید.

عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

رایس کیک چند غله

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *