آیا شما بدن خود را می شناسید ؟

آیا شما بدن خود را می شناسید ؟

مطلب را به اشتراک بگذارید

آیا شما بدن خود را می شناسید ؟

بنابر عنوان یک بازی سرگرمی معروف ، انسان از سر و پا  تشکیل شده است. ولی مابین آنها چه چیز قرار دارد ؟ بدن که در زبان عامیانه به آن تنه هم می گویند ، درست در همین فاصله قرار گرفته است. در حقیقت ، صندوقچه گنج ما در این قسمت واقع شده که باید زیباتر و تا حد امکان محکمتر از بقیه بدن ما باشد.

در کل ، تنه به دو بخش تقسیم می شود :

قفسه ی سینه یا توراکس ( Thorax ) ، که خود شامل قسمتهای زیر است :

در قسمت جلو : 

از بالا به پایین به ترتیب ، استخوانهای ترقوه و جناغ سینه یا استرنوم ( sternum ) ( سطح صافی که هفت جفت استخوانهای دنده به آن وصل می شوند ) ، واقع شده است.

 

در قسمت عقب :

 ۱۲ مهره ی سینه ای ( پشتی یا توراسیس ) ( Thoracis vertebrae) ، دنده ها که در جلو به جناغ سینه متصل می شوند و روی آنها در قسمت بالا استخوان ها ی کتف قرار دارند. از پایین ، ستون مهره ها ادامه پیدا کرده ، به مهره ۵ مهره یی کمری لُنبرها ( Lumbar vertebre ) ختم می شود.

استخوان خاجی یا ساکروم (sacrum) ، استخوان های خاصره (ilium) و در جلو پولیس ( pelvis) را می سازند ، یعنی قسمتی که انتهای صندوقچه ی مار ا تشکیل می دهد. انبوهی از عضلات به این اسکلت استخوانی متصل می شود و در نهایت پوست ، همچون پوششی ، همه ی آنها را می پوشاند.

شکم : 

شکم تقریباً مجموعه ای از اعضای حیاتی را در خود جای داده است ، از آن جمله : معده ، کبد ، کلیه ها ، روده ها ، طحال ، لوزالمعده ، رحم نزد زنان و غیره. جدار آن طوری ساخته شده که بتواند تمام این اعضا را سر جای خود ، نگه دارد. در ضمن شکم مهمترین عامل درست قرار گرفتن ستون مهره هاست یعنی به ما کمک می کند اندامی موزون داشته باشیم.

در نهایت ، اگر شکم سفت و قوی باشد ، تمام اعضا داخلی آن سر جای اصلی خود قرار می گیرند و از داخل به مهره های کمر فشار وارد می آورند ، فشاری که عامل نگه دارنره ی این بخش از ستون مهره ها می شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *