از بین بردن استرس با یوگا

از بین بردن استرس با یوگا

مطلب را به اشتراک بگذارید

از بین بردن استرس با یوگا

آیا از فعالیتهای روزانه خسته شده اید ؟ احتیاج دارید کمی به جسم و ذهنتان استراحتی بدهید و هم ‏چنین از استرسها و اضطراب ها دور شوید.می توانید برای این امر از تمرین های حرکات کششی ذهن ‏و جسم(یوگا)‏‎ ‎یا آساناها استفاده کنید.

حرکات کششی ذهن و جسم(یوگا)‏‎ ‎به شما کمک خواهند کرد تا سلامت بیشتری داشته باشید و بر ‏جسم و روح‌تان مسلط و متمرکز شوید. کسانی که تمرین‌های حرکات کششی انجام می‌دهند، ‏معتقدند که ذهن و جسم یکی هستند و اگر وسایل مناسب در اختیار داشته باشند و در محیط درستی ‏قرار بگیرند به یک توازن می‌رسند و درمان می‌شوند. بنابراین حرکات کششی ذهن و جسم یک وسیله ‏درمانی محسوب می‌شود. یوگا به معنای واقعی خودش یک ورزش است؛  ورزشی کامل برای جسم و ‏ذهن. مهم‌ترین تفاوتی که این ورزش با ورزش‌های دیگر دارد این است که حرکات کششی ذهن و ‏جسم بر خلاف سایر ورزش‌ها بسیار آرام صورت می‌گیرند‎.

اکسیژن  ذخیره کنید :‏

تفاوت این ورزش با سایر ورزش‌ها در این است که تمرینات حرکات کششی ذهن و جسم (یوگا)،‎ ‎با ‏نرمی و آهستگی انجام می‌شوند و درست و منظم نفس کشیدن هنگام تمرینات از نکات مهم این ‏ورزش است. به این منظور باید هوا را آرام از بینی خود به داخل بکشید و از طریق بینی نیز خارج کنید. ‏به یاد داشته باشید در این ورزش اکسیژن رسانی به بدن حرف اول را می‌زند‎.

نرمش مچ‌ها :‏

راست بایستید و مانند تمرین قبل دست‌ها را به موازات شانه‌ها باز کنید. انگشتان دست‌ها را ببندید ‏ولی آن‌ها را منقبض نکنید. با انگشتان جمع شده دایره‌ای در فضا از محور مچ‌ها رسم کنید. یادتان باشد ‏که هنگام رسم این دایره در فضا نیازی نیست که عجله کنید بلکه باید به آرامی این حرکت را انجام داده ‏و دایره‌های کوچکی را در فضا ایجاد کنید. می‌توانید این تمرین را نیز مانند تمرین قبل ۱۰تا۱۲‌بار در جهت ‏عقربه‌های ساعت و به همان تعداد در جهت عکس حرکت عقربه‌های ساعت انجام دهید.این حرکت ‏روی مفاصل و تاندون‌های مچ‌ها و عضلات ساعد اثر مطلوبی دارد و انجام دادن با دقت و مکرر آن سبب ‏از بین رفتن مراکز ضعف و بیماری مچ‌ها خواهد شد‎.

نرمش انگشتان دست ها :‏

صاف بایستید و دست‌ها را به موازات شانه‌ها باز کنید. انگشتان دست‌ها را کاملا باز کنید و ۲ تا ۳ ثانیه ‏آن‌ها را در این حالت نگه‌دارید. حواس خود را به کششی که در آن قسمت به‌وجود آمده متمرکز کنید. ‏سپس انگشتان را جمع کرده، دست‌ها را مشت کنید و انگشتان را به هم بفشارید. این بار حواس خود ‏را به انقباض دست‌ها یا مشت‌های گره شده خود معطوف کنید. بهتر است این تمرین را ‏‎۱۰ ‎تا ۱۲ بار ‏انجام دهید. سپس دست‌ها را به موازات شانه ولی در جلوی خود قرار داده، همان حرکات را به همان ‏دفعات تکرار کنید. پس از آن، همین تمرین را درحالی‌که دست‌های‌تان عمود به سقف است انجام ‏دهید‎.

گرم کردن  بدن :‏

برای گرم کردن بدن قبل از تمرین، ورزش‌ و نرمش‌‌های کششی و انعطافی، توصیه می‌شود. سعی ‏کنید به گرم کردن عضلات و مفاصل بیشتر توجه کنید. برای مثال، گرم کردن مچ‌ها، انگشت‌‌ها و ‏ماهیچه‌های اصلی‎.

ذهن‌تان را کنترل کنید :‏

در آساناها ذهن به ۳ حالت معطوف می‌شود، اول کشش، دوم انقباض و در نهایت انبساط درمدت ‏زمانی که ذهن را کنترل می‌کنید و به سمت کشش، انقباض و انبساط می‌برید، تمرکز ذهنی صورت ‏می‌گیرد و شما با همان تمرکز فکری قادر خواهید بود هر کاری را انجام دهید. کنترل ذهن ابتدا کار ‏سختی خواهد بود ولی با تمرینات زیاد آن را فرا خواهید گرفت‎.‎

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *