مزایای استفاده از نمک دریا

مطلب را به اشتراک بگذارید

مزایای استفاده از نمک دریا

نمک دریایی از تبخیر آب دریا بدست می آید و حاوی مواد معدنی ضروری است. محتوای سدیم کلرید در نمک دریایی مشابه نمک معمولی است. بر خلاف نمک معمولی، مواد معدنی موجود در نمک دریایی طبیعی است و این به حفظ تعادل الکترولیت بدن کمک می کند.

به غیر از سدیم موجود در نمک، تمام عناصر طبیعی موجود در نمک دریایی حفظ می شود. نمک دریایی شامل مواد معدنی از جمله منیزیم، پتاسیم، کلسیم، آهن، روی و ید است. هر یک از این عناصر ذکر شده برای سلامت انسان ضروری هستند. به عنوان مثال کلسیم برای داشتن استخوان سالم مورد نیاز است. منیزیم برای عملکرد سلول ها مناسب است و ید برای عملکرد مغز، جهت رشد طبیعی سلول ها ضروری است.

حذف نمک از رژیم غذایی بسیار ناسالم است زیرا مواد معدنی موجود در نمک برای فرآیندهای بیولوژیکی بدن ضروری است. به گفته دکتر باربارا هندل (Barbara Handel) محقق و نویسنده آلمانی، آب و نمک جوهر زندگی است. کریستال های شورتر نمک دریایی به استفاده کمتر نمک در غذاها کمک می کند.

نمک دریایی حاوی ۸۰ عنصر است. مواد معدنی موجود در نمک دریایی برای حفظ تعادل الکترولیت بدن لازم است. تعادل الکترولیت در بدن به تقویت اطلاعات مغز و سلول های عصبی کاربرد دارد. نمک دریایی از اسیدیته شدن بیش از حد کلیه ها که از مایعات بدن منجر می شود جلوگیری می کند. همچنین نمک دریایی تنظیم کننده سطح قند خون است.

نمک دریایی عاملی مفید برای جلوگیری از کم آبی است. اضافه کردن یک چهارم قاشق چایخوری نمک دریایی به هر نیم گالن آب، به نگه داشتن آب بدن کمک می کند و این روش برای نگهداری آب در شرایط کم آبی مفید است.

مواد معدنی موجود در نمک دریایی

نمک معمولی از معادن زیر زمینی استخراج می شود. پردازش نمک معمولی بسیار گسترده است، و بسیاری از مواد معدنی خود را از دست می دهد. اما نمک دریایی از تبخیر آب دریا به دست می آید و مواد معدنی خود را حفظ می کند. تفاوت این دو نمک در طعم و بافت آن است. عناصر خاص نمک دریایی به منطقه جغرافیایی آن بستگی دارد.

نمک دریا کم سدیم یددار ۴۰۰ گرمی 

یون های موجود در نمک دریایی شامل ۳۳ درصد سدیم و ۵۹ درصد کلرید است. این دو ماده برای عملکرد طبیعی بدن و جذب مواد غذایی بدن بسیار ضروری است. کلرید برای عضلات و عملکرد اعصاب ضروری است. سدیم برای عملکرد ماهیچه ها و تنظیم حجم فشار خون بدن مفید است. پتاسیم یکی دیگر از مواد معدنی مهم است که با کلرید در ارتباط است و برای تنظیم سطح اسیدیته بدن ضروری است. یک چهارم قاشق چایخوری نمک دریایی شامل ۶۰۱٫۲۵ میلی گرم کلرید، ۴۶۰ میلی گرم سدیم و ۲٫۷ میلی گرم پتاسیم است.

کلسیم و منیزیم نقش اساسی در واکنش های شیمیایی بدن دارند. منیزیم برای مثال در تولید انرژی RNA  و DNA ضروری است. کلسیم در ساختار استخوان ها، دندان ها و عملکرد طبیعی ضربان قلب ضروری است. در هر یک چهارم قاشق چایخوری نمک دریایی ۱٫۵ میلی گرم کلسیم و ۵٫۲ میلی گرم منیزیم است. که این مواد حیاتی هیچ کدام در نمک معمولی وجود ندارد.

در یک چهارم قاشق چایخوری نمک دریایی ۹٫۷ میلی گرم گوگرد وجود دارد. گوگرد سومین ماده معدنی رایج در نمک دریایی است. گوگرد، در داشتن سیستم ایمنی بدن سالم نقش مهمی ایفا می کند. هر سلول موجود در بدن حاوی گوگرد است و به ساختار دو نوع اسید آمینه کمک میکند. گوگرد هشتمین عنصر رایج در بدن است و برای داشتن سوخت و ساز طبیعی بدن و داشتن قلبی سالم ضروری است.

آیا نمک دریایی مفید است؟

رژیم های غذایی متعددی به نوشیدن ترکیب آب و نمک دریایی که در سم زدایی و پاکسازی بدن مفید است، توصیه می کنند.این عمل حرکات روده را تحریک کرده و مواد سمی بدن را دفع می کند. نوشیدن زیاد آب شور روزانه به هیچ وجه توصیه نمی شود چون عوارض جبران ناپذیری دارد.

چه مقدار نمک دریایی برای پاکسازی بدن لازم است؟

در یک رژیم غذایی برای پاک کردن سموم بدن، به مخلوطی از ۲ قاشق چایخوری نمک دریایی با ۲ لیتر آب گرم لازم است. قبل از مصرف این رژیم غذایی حتما از متخصص تغذیه خود سوال کنید. یا البته می توانید از نمک دریا کم سدیم استفاده کنید.

فرآیند بدست آمدن نمک دریایی چگونه است؟

روش به این صورت است که آب دریا تبخیر می شود و نمک دریایی به دست می آید. فرآیند تبخیر در مخزن های بزرگی انجام می شود و شرایط آب و هوا نقش مهمی برای تولید نمک دریایی  ایفا می کنند. باید نور خورشید به اندازه کافی و باد برای تولید انرژی وجود داشته باشد، در این صورت غلظت نمک بالا می رود. هنگامی که کریستال نمک دریا به طور طبیعی تشکیل شد، مخزن ها خشک می شوند و نمک دریا تشکیل می شود.

آیا نمک دریایی در آب جوش حل می شود؟

نمک دریایی در آب جوش حل می شود. محققان برای بهبود پوست بدن، حمام نمک دریا را توصیه می کنند. ورزشکاران نیز برای رفع خستگی و درد عضلات خود به حمام نمک دریا رجوع می کنند. در آشپزی برای داشتن طعمی لذیذتر و حل بهتر آن در غذا، نمک دریایی را جایگزین نمک معمولی کرده اند.

آیا نمک دریایی مواد معدنی بیشتری دارد؟

روند ایجاد نمک دریایی به آبی که از آن استخراج می شود بستگی دارد. به همین ترتیب داشتن رنگ و عطری متفاوت به آبی که از آن استخراج شده مربوط می شود. ولی ارزش غذایی هر نمک دریایی یکسان است. نمک دریا به طور طبیعی حاوی مواد معدنی ضروری و حیاتی مانند منیزیم، پتاسیم، ید و روی است.

عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *