سنگ کلیه چیست؟

مطلب را به اشتراک بگذارید

سنگ کلیه همان کریستال‌های املاح معدنی و مولکول‌های ارگانیک تشکیل شده در کلیه‌ها هستند. توجه داشته باشید که مشکل سنگ کلیه فقط به کلیه‌ها مربوط نمی‌شود و ارتباطی بین چاقی مفرط، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی نیز با این سنگ‌ها وجود دارد.
ورزش مهمترین عامل مبارزه با سنگ کلیه:
پرخوری و مصرف مواد غذایی پرکالری، خطر سنگ کلیه را در خانم‌های یائسه بالا می‌برد درحالی‌ که ورزش کردن و پرهیز از پرخوری اجازه نمی‌دهد کلیه‌ها سنگ‌ساز شوند.انجام فعالیت‌های ورزشی حتی ورزش‌های سبک خطر سنگ کلیه را کاهش می‌دهند درحالی‌که بی‌تحرکی و مصرف مواد غذایی پرکالری این خطر را با افزایش روبه رو می‌کند.
محققان در خصوص تأثیر میزان کالری دریافتی و فعالیت‌های بدن در تشکیل سنگ کلیه بررسی‌هایی انجام دادند.آن‌ها بررسی‌های خود را روی ۸۴۲۲۵ زن یائسه آغاز کردند. محققان مشاهده کردند خانم‌هایی که کمی ورزش می‌کنند به میزان ۱۶ درصد کمتر در معرض تشکیل سنگ کلیه قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید که با افزایش میزان تحرک بدنی این خطر نیز کاهش می‌یابد.
به عقیده‌ی محققان خانم‌ها بیش‌ترین سود را از پیاده‌روی می‌برند. سه ساعت پیاده‌روی در هفته برای سلامت کلیه‌های خانم‌های یائسه بسیار خوب است.
کالری مصرفی و تشکیل سنگ کلیه:
محققان مشاهده کردند هر چه میزان کالری‌های دریافتی این خانم‌ها بیشتر می‌شود خطر سنگ کلیه نیز بیشتر می‌شود. دقیق‌تر اینکه مصرف بیش از ۲۲۰۰ کالری در روز خطر تشکیل سنگ کلیه را تا ۴۲ درصد افزایش می‌دهد. البته در برخی موارد دریافت روزانه ۱۸۰۰ کالری و کمتر از آن نیز نمی‌تواند مانع تشکیل سنگ کلیه شود. اما در نهایت محققان بر این باورند که برای کاهش خطر تشکیل سنگ کلیه حتماً مراقب وزن و میزان کالری‌های دریافتی روزانه‌تان باشید و یک ورزش سبک در برنامه‌ی روزانه‌تان بگنجانید.
نتایج پژوهش‌های دیگر هم نشان می‌دهد که مصرف نوشابه‌ها، خطر سنگ کلیه را افزایش داده و برعکس نوشیدن چای و قهوه این خطر را کاهش می‌دهد.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *