دانه چیا و خواص امگا ۳ برای سلامتی

مطلب را به اشتراک بگذارید

دانه چیا و خواص امگا ۳ برای سلامتی

امگا ۳، جز مهمترین اسید های چرب است که به گفته متخصصان تغذیه، تاثیرات مثبتی بر کارکرد مغز و سلامت بدن دارد؛ مانند افزایش کارکرد حافظه، کاهش ریسک ابتلا به سرطان، کاهش ابتلا به بیماری های قلبی، آلزایمر و…

امگا ۳ را می توان در انواع خشکبار، تخم مرغ، دانه چیا، غذا های دریایی مخصوصاً ماهی و میگو یافت.

ماهی های سالمون و تن منبع غنی از امگا ۳ را دارا هستند. مصرف ماهی، هفته ای ۲ تا ۳ بار کمک زیادی به سلامت بدن می کند. مصرف امگا ۳، چه به صورت طبیعی و چه به صورت مکمل، همراه با ورزش و فعالیت، باعث کاهش وزن می شود.

دانه چیا (Salvia Hispanica)، دانه لاغری:

دانه این گیاه، سرشار از فیبر و امگا ۳ بوده که میزان آن (بیشتر از امگا ۳ موجود در غذا های دریایی است). این گیاه در قاره آمریکا پرورش داده می شود و از دانه یا روغن آن به عنوان مکمل غذایی می توان هرروز به مقدار ۲۵ گرم مصرف کرد. بسته به سلیقه افراد، این دانه ها می توانند همراه با صبحانه، ناهار و شام، خام یا پخته مصرف شوند و یا به عنوان کاهنده اشتها در آب نوشیدنی ریخته و مصرف شوند که تا مدت زمان طولانی فرد را سیر نگه می دارند و باعث لاغری می شوند.

دانه چیا، دانه ورزشکاران:

افرادی که با ورزش سر و کار دارند میل زیادی به استفاده از این دانه دارند؛ چه قبل از شروع ورزش و چه بعد از آن. این دانه با داشتن مواد مغذی زیاد، انرژی لازم را برای ورزشکاران مهیا می کند و همچنین با جذب آب، که حدوداً ۹ برابر وزن خود دانه است، منبع غنی از آب محسوب می شوند.

با مصرف این دانه متابولیسم و سوخت و ساز ورزشکاران افزایش یافته و کمک به هرچه بهتر انجام دادن ورزش می کند. همچنین مصرف این دانه بعد از ورزش نیاز بدن به بازیابی انرژی را تسهیل می بخشد.

مصرف این دانه با نوشیدنی های طبیعی یا لبنیات توصیه می شود. این دانه با داشتن مواد مغذی زیاد به نوجوانان، جوانان وافراد ورزشکار توصیه می شود که در رژیم غذایی خود داشته باشند. این دانه برای لاغری، گزینه مناسبی است و تا به حال هیچ مورد منفی و نقدی از این دانه گزارش نشده است.

دانه چیا ارگانیک ۲۵۰ گرمی

دانه چیا ارگانیک

در ادامه به توضیح مختصر از خواص امگا ۳ موجود در دانه چیا می پردازیم:

۱- امگا ۳ در مقابل افسردگی و اضطراب

افسردگی و اضطراب، جزو اختلالات روانی شایع در جوامع امروزی هستند. طبق آمار، همه افراد، حداقل یکبار در زندگی خود، افسردگی یا اضطراب را تجربه کرده اند؛ بویژه در کشور های در حال توسعه مانند کشور ایران. مطالعات انجام شده روی افراد افسرده و مضطرب نشان داده است که مصرف امگا ۳ با بهبود وضع روحیشان ارتباط مستقیم دارد و باعث کاهش علایم و نشانه های افسردگی (به عنوان داروی ضد افسردگی) و اضطراب، می شود.

۲- امگا ۳ و بینایی

 DHA یک نوع از انواع مختلف امگا ۳ است که در بینایی دخالت دارد.

این نوع امگا ۳، در بهبود بینایی و تطابق، نقش مهمی ایفا می کند به طوری که مصرف نکردن این ماده به مدت طولانی، باعث ابتلا به اختلالات بینایی و حتی نابینایی می شود.

۳- امگا ۳ و سلامت مادر و کودک

مصرف امگا ۳، در هنگام بارداری، جز باید هاست، زیرا باعث سلامت مادر باردار و همچنین سلامت کودک و بهبود سیستم ایمنی و عصبی و افزایش حافظه کودک می شود. امگا ۳، ریسک ابتلا به اختلال بیش فعالی و طیف اوتیسم در کودکان را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

۴- امگا ۳ و لاغری

امگا ۳، با افزایش سوخت و ساز بدن رابطه مستقیم دارد به طوری که این ماده، انرژی زیادی برای بدن فراهم کرده و زمانی که بدن در حال فعالیت است این انرژی، شکسته شده و مصرف می شود، که با استفاده مداوم و رژیم غذایی مناسب، باعث لاغری می شود.

۵- امگا ۳ و آلزایمر

بیماری آلزایمر، بیماری است که با افزایش سن، ریسک ابتلا به آن افزایش می یابد، به طوری که افراد مسن و سالمند با این بیماری، بیشتر از افراد دیگر، دست و پنجه نرم می کنند. مطالعات نشان داده اند مصرف امگا ۳ با خطر ابتلا به آلزایمر در سنین بالا ارتباط معکوس دارد.

۶- امگا ۳ و سلامت پوست

امگا ۳، از منابع اصلی داشتن پوستی صاف، موهایی درخشان و زیباست. زیرا امگا ۳ از گروه اسید های چرب است که خاصیت پروتئینی دارند، به همین دلیل منابع مورد نیاز پوست، ناخن ها و مو را در خود جای داده است و باعث کمک به ترمیم پوست و جلوگیری از چروک و افتادگی پوست می شود.

۷- امگا ۳ و استخوان

استخوان ها و مفاصل، نیاز به پروتئین دارند تا بتوانند به طور صحیح به عملکرد خود ادامه دهند. امگا ۳، به کاهش درد استخوان و مفاصل کمک می کند، که این به نوبه خود، احتمال به بیماری آرتروز را کاهش می دهد.

عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *