بادام زمینی و خواص آن

مطلب را به اشتراک بگذارید

بادام زمینی و خواص آن

بادام زمینی از دسته دانه های خوراکی یک بنشنی است که دارای میزان بالای پروتئین، روغن و فیبر می باشد. از تاریخچه این گیاه اطلاعات دقیقی وجود ندارد، ولی احتمال داده می شود که این دانه مقوی اولین بار توسط مردم بومی و محلی پاراگویه کاشته شده باشد. بنا به تحقیقات باستان شناسان اولین برداشت این گیاه به ۷،۶۰۰ سال پیش در پرو برمیگردد.

گیاه بادام زمینی به صورت سالیانه برداشت می شود. در بادام زمینی بومی دو نوع آمفی دیپلوئید (amphidiploid) و آلوتتراپلوئید (allotetraploid) وجود دارد و این به این معناست که دارای دو گونه مختلف از دو کروموزوم است.

به دلیل طعم و خواص زیاد، بادام زمینی در زمینه های مختلف کاربردهای زیادی دارد. این گیاه به صورت خام در تهیه غذاها و شیرینی ها، از نوع حلال و مایع آن به شکل روغن، در تهیه دارو و کره بادام زمینی کاربرد داشته و حتی این گیاه در زمینه نساجی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

این گیاه دارای مشخصات ظاهری با طول ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر، برگهائی ۴ تائی که هر ۲ برگ روبروی یکدیگر قرار دارند می باشد، همچنین بلندی برگهای این گیاه ۱ تا ۷ سانتیمتر و پهنای آنها بین ۱ تا ۳ سانتیمتر می باشد.

محصولات مختلفی از بادام زمینی تولید می شوند که عبارتند از :

روغن بادام زمینی :

این روغن به دلیل داشتن زنجیره طولانی از اتم های کربن حاوی تنها یک پیوند دوگانه است که همین امر باعث برتری این روغن نسبت به روغن های اشباع شده دیگر است و به همین سبب در آشپزی نیز می توان از آن استفاده کرد اما متأسفانه این روغن سبب بالا رفتن کلسترول خون می شود و از آنجائیکه اشباع شده است، روغن مناسبی برای آشپزی سالم محسوب نمی شود. روغن بادام زمینی نیز به نوبه خود دارای انواع مختلفی است که از آنها می توان روغن بادام زمینی بو داده شده معطر، روغن بادام زمینی تصفیه شده  روغن بادام زمینی با بو و یا روغن بادام زمینی سرد فشرده و عصاره بادام زمینی را نام برد.

کره بادام زمینی :

در حال حاضر انواع متنوعی از کره بادام زمینی وجود دارد، نظیر کره بادام زمینی بو داده شده، کره بادام زمینی که دانه ها قبل از آسیاب با خامه مخلوط شده به رنگ روشنتری درآمده سپس با مایع خامه ای مخلوط می شود. این محصول معمولا از ۹۰% بادام زمینی، نمک و مواد شیرین کننده جهت بهبود طعم و مقدار بسیار کمی مواد تثبیت کننده به منظور جلوگیری از جداشدن روغن از کره تهیه می شود.

آرد بادام زمینی :

آرد بادام زمینی به دلیل داشتن میزان کم چربی آن نسبت به کره بادام زمینی و داشتن میزان بالای پروتئین و داشتن عطر و طعم مطبوع دارای محبوبیت خاصی نزد آشپرها می باشد. این آرد برای افرادی که دارای رژیم فاقد گلوتن می باشند نیز مناسب است اما بسیار چاق کننده بوده و برای بیماران با کم کاری تیروئید به هیچ عنوان مناسب نیست و بهترین آرد بدون گلوتن جهت تهیه انواع غذا و شیرینی، آرد جو دوسر و آرد برنج است.

بادام زمینی آب پز :

این نوع از بادام زمینی نوعی سبک از خوراکیها محسوب شده و دارای طرفداران زیادی در ایالات متحده آمریکا، هند، چین و همچنین غرب آفریقا می باشد.

بادام زمینی بو داده خشک :

در این نوع، بادام زمینی ها را در ماهیتابه یا فر با دمای درجه ۳۵۰ فارنهایت (۱۷۷ درجه سانتیگراد) به مدت ۱۸-۲۰ دقیقه حرارت می دهند تا لایه های داخلی آن پخته شود.

ارزش غذائی بادام زمینی :

بادام زمینی سرشار از مواد مغذی می باشد، بطوریکه ۳۰ نوع از مواد غذائی مقوی و مغذی ضروری برای بدن را در خود جای داده است. این محصول منبع غنی از نیاسین، فولات، فیبر، ویتامین E، منیزیم و فسفر است. همچنین این گیاه به طور طبیعی عاری از چربی های ترانس و سدیم است، و حاوی حدود ۲۵٪ پروتئین می باشد که خود به تنهائی درصد بسیار بالائی نسبت به دانه های دیگر است. طی تحقیقات اخیر محققان میزان بالائی از آنتی اکسیدان و مواد شیمیائی را در این گیاه یافته اند که برای سلامتی بدن ضروری می باشند. به علت رسوراترول موجود در بادام زمینی مصرف این گیاه روش مناسبی برای مقابله با بیماریهای قلبی عروقی و سرطان است. بادام زمینی نظیر ماهی های روغنی، گوشت گاو، دانه های سویا و اسفناج منبع غنی از کوآنزیم Q10 به شمار می رود که در تولید انرژی داخل سلولها نقش اساسی داشته و همچنین سبب تحریک سیستم ایمنی بدن می شود.

خواص بادام زمینی

–    بادام زمینی منبع غنی از انرژی و تأمین کننده مواد معدنی، مغذی، آنتی اکسیدان ها و ویتامینهای ضروری می باشد.
–    این دانه سبب آرام شدن درد معده می شود.
–    بادام زمینی منبع خوبی از پروتئین در رژیم غذایی را تشکیل می دهد و حاوی اسیدهای آمینه با کیفیت مطلوب است که جهت رشد و نمو ضروری است.
–    به ازای هر ۱۰۰ گرم حاوی ۸گرم ویتامین E (توکوفرول) می باشد. ویتامین E آنتی اکسیدان قدرتمند محلول در چربی است که یکپارچگی غشای سلولی، غشاهای مخاطی و پوست را از رادیکال های اکسیژن آزاد مضر محافظت می کند.
–    به دلیل دارا بودن گروههای ویتامین های B کمپلکس مانند ریبوفلاوین، نیاسین، تیامین، اسید پانتوتنیک، ویتامین B-6 و فولات باعث سلامت مغز و رسیدن جریان خون به مغز می شود.
–    این مغز خوراکی منبع غنی از مواد معدنی مثل مس، منگنز، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، روی و سلنیوم است.
–    این دانه به دلیل داشتن رسوراترول از پیری پوست جلوگیری می کند.
–    همچنین در مادران شیرده میزان شیر را افزایش می دهد.

مضرات مصرف بادام زمینی

–    به دلیل بالا بودن روغن اشباع شده در این دانه، این گیاه برای افراد دارای مشکلات قلبی عروقی مناسب نمی باشد.
–    به دلیل احتمال آلودگی به قارچهای سمی افلاتوکسین مصرف کره بادام زمینی باید بسیار با احتیاط انجام شود.

حساسیتها و آلرژی

حساسیت به بادام زمینی واکنشی است که در آن بدن فرد بادام زمینی را به عنوان ماده ای مضر شناسایی می کند. و هنگامی که این افراد بادام زمینی و یا مواد غذایی حاوی بادام زمینی می خورند، سیستم ایمنی بدن که سیستم دفاع طبیعی بدن است شروع به مبارزه با عفونت ها و بیماری های شدید کرده و این امر می تواند عوارض جدی و تهدید کننده ای را برای زندگی فرد به دنبال داشته باشد.

واکنش های آلرژیک زمانی رخ می دهند که سیستم ایمنی بدن شما واکنشی زیاده از حد معمول نشان داده و مواد شیمیایی، از جمله را هیستامین، به خون ترشح می کند. این مواد شیمیایی می توانند بافتهای مختلف  بدن، مانند پوست، چشم ها، بینی، مجاری  هوایی، روده، ریه ها و رگهای خونی را تحت تاثیر قرار دهند. هنوز دلیل کاملا مشخصی که چرا بادام زمینی باعث این واکنش در برخی افراد می شود بدست نیامده است.

در صورتی که پس از مصرف این دانه واکنشهای حساسیتی مشاهده کردید مصرف آن را قطع کرده تا علائم برطرف گردد و چنانچه پس از مصرف مجدد علائم دوباره خودشان را نشان دادند این امر نشان دهنده تأئید حساسیت شما به این ماده خوراکی است و باید رژیمی ۲ تا ۸ هفته ای نگه داشته شود که باید در آن مصرف بادام زمینی کاملاً حذف شده باشد.

راه حلی که پزشکان برای معالجه آلرژی دهانی ارائه می دهند به صورتی است که پزشک تعدادی از خوراکیها را که ممکن است شخص به آنها آلرژی داشته باشد یا آلرژی نداشته باشد را به شخص تجویز می کند و در زمانی که واکنشی صورت می گیرد آلرژی غذائی را تشخیص می دهند.

* توجه فرمائید که مصرف بادام زمینی و کره بادام زمینی تنها برای افراد دارای گروههای خونی A و AB توصیه می شود.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *