استفاده از دانه چیا در بارداری

مطلب را به اشتراک بگذارید

استفاده از دانه چیا در بارداری

این دانه های کوچک به قدری ارزش غذایی بالایی دارند که بانوان باردار باید حتما آن ها را در رژیم غذایی خود بگنجانند. برای تغذیه جنین در دوران بارداری بدن شما از مواد مغذی تهی می گردد و دانه چیا می تواند بخوبی جای مواد مغذی از دست رفته را پر کند. اضافه کردن دانه چیا به برنامه غذایی بسیار ساده بوده و علاوه بر تضمین سلامت مادر، به رشد جنین نیز کمک میکند.

دانه چیا سرشار از اُمگا-۳

اسید های چرب اُمگا-۳ نقش مهمی در شکل گیری و رشد مغز جنین ایفا می کنند. اکثر مردم برای تأمین اُمگا-۳ از ماهی سالمون یا مکمل های دارویی حاوی روغن ماهی استفاده می کنند، اما محتوای جیوه موجود در ماهی باعث تردید در بسیاری از زنان باردار می شود. پس دانه چیا با درصد بالای اُمگا-۳ جایگزین مناسبی بجای ماهی در زنان باردار می باشد. معمولاً آجیل و دانه های روغنی بدلیل اکسید و فاسد شدن، عمر مفید کوتاهی دارند ولی دانه چیا با خاصیت بالای آنتی اکسیدانی خود می تواند تا ۴ سال، بدون کم شدن خواص آن، ذخیره سازی و نگهداری شود. 

فوائد دانه چیا برای دوران بارداری

دانه چیا منبع خوبی از کلسیم، آهن و ویتامین A است. با یک بار مصرف دانه چیا برای زنان باردار، بیش از ۱۵ درصد پروتئین، بیش از یک سوم فیبر و تقریباً همه کالری مورد نیاز آن ها در سه ماهه اول فراهم می شود.

جایگزینی مواد مغذی از دست رفته

بارداری فشار بسیار زیادی به بدن تحمیل می کند و دانه چیا با خواص آنتی اکسیدانی خود منبع خوبی برای جایگزینی مواد مغذی از دست رفته و تحمل فشار در دوران بارداری می باشد. دانه چیا غنی از مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، فسفر، منیزیم، منگنز، مس، زینک، آهن و نیاسین است.

دریافت کلسیم کافی برای شکلگیری اسکلت جنین در سه ماه آخر بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد. بر اساس مطالعات انجام شده کلسیم موجود در دانه چیا ۵ برابر بیشتر از شیر می باشد، علاوه بر کلسیم دانه چیا حاوی بور، یک ماده معدنی حیاتی برای سلامت استخوان ها، نیز می باشد.

آهن برای افزایش گلبول های قرمز خون ضروریست که وظیفه انتقال اکسیژن به اعضای بدن را دارند، از اینرو افزایش مصرف آهن در دوران بارداری برای توسعه حجم خون نوزاد توصیه می گردد.

طبق پژوهش های استاندارد و طبیعی انجام شده دانه چیا برای پیشگیری از بیماری هایی همچون آلرژی، آنژین صدری، سرطان، بیماری های قلبی و عروقی، سکته قلبی، اختلالات هورمونی، چربی خون و کاهش فشار خون موثر می باشد.

دانه چیا ارگانیک ۲۵۰ گرمی

دانه چیا ارگانیک

کنترل سطح قند خون

سطح بالای قند خون در بارداری ریسک تولد نوزاد با وزن و فشار خون بالا و نیاز به سزارین را افزایش می دهد. استفاده از دانه چیا ماده ژلاتین مانندی در معده ایجاد می کند که روند گوارش را کندتر و با کیفیت تر کرده و سطح قند خون را پایدار نگه می دارد.

انرژی زا

دانه چیا علاوه بر کاهش جذب قند، سرعت تبدیل قند و کربوهیدرات ها به انرژی را کاسته و به آن استمرار می بخشد. این پروسه در ترکیب با محتوای بالای پروتئین در چیا منجر به افزایش انرژی پایدار در بدن شده و باعث تقویت و سوخت رسانی به ماهیچه ها می شود.

پروتئین دانه چیا در دوران بارداری

زنان باردار در دوران بارداری نیاز به دریافت ۷۰ گرم پروتئین در هر روز دارند که برای رشد اندام ها و بافت های  جنین لازم می باشد. هم چنین پروتئین برای رشد ماهیچه ها مفید است و به کاهش خطرات ناشی  از مصرف غذاهای چرب یا شیرین کمک شایانی می کند.

آهن دانه چیا در دوران بارداری

در دوران بارداری حجم خون تقریبأ ۵۰ درصد کاهش پیدا می کند. آهن به تشکیل گلبول های قرمز کمک می کند و برای حمل اکسیژن در تمام نقاط بدن تا رسیدن به جنین بسیار ضروری است. هم چنین برای میزان انرژی که معمولأ در سه ماهه اول و سه ماهه آخر دچار افت می شود، نقش بسیار مهمی ایفا می کند.

افزودن چیا به برنامه غذایی

دانه چیا بسیار تطبیق پذیر بوده و می توان آنرا بصورت خام یا جوانه زده استفاده کرد. اگر بصورت خام باشد عطر و طعم آجیلی دارد و می تواند مکمل خوبی برای فرنی کینوا یا جو دوسر و یا درون سالاد ها باشد. دانه چیا قابلیت جذب آب تا ده برابر وزن خود را داراست و می تواند برای غلیظ کردن سوپ ها و اسموتی ها مورد استفاده قرار گیرد و بعنوان منبعی سرشار از پروتیئن و کلسیم باشد.

عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *