لیدوکائین (Lidocaine Hcl)

مطلب را به اشتراک بگذارید

موارد و مقدار مصرف:‏
آریتمی بطنی ناشی از انفارکتوس میوکارد، جراحی قلبی، با دیژیتال، تاکیکاردی بطنی.  
بزرگسالان: مقدار ۱۰۰-۵۰ میلی‌گرم (‏mg/Kg 1.5-1‎‏) با سرعت ۵۰-۲۵ میلی‌گرم در دقیقه به صورت یک باره (‏bolus‏) ‏تزریق وریدی می‌شود.  
تزریق یک باره وریدی هر ۵ – ۳ دقیقه، تا فرونشستن آریتمی یا بروز عوارض جانبی، تکرار می‌شود. حداکثر تزریق یک ‏باره وریدی طی یک ساعت ۳۰۰ میلی‌گرم است. انفوزیون مداوم ۴-۱ میلی‌گرم در دقیقه به طور همزمان شروع می‌شود. در ‏بیماران سالخورده، مبتلا به نارسایی احتقانی قلب یا بیماری کبدی، مقادیر کمتر از این مصرف می‌گردد. برای حفظ غلظت ‏سرمی درمانی، ۱۵-۱۰ دقیقه بعد از شروع انفوزیون مقدار مصرف یک باره کمتری (معمولاً نیمی از مقدار مصرف یک ‏باره اولیه که به صورت مقدار واحد تزریق وریدی شده) تجویز می‌شود. بعد از ۲۴ ساعت انفوزیون مداوم، سرعت ‏انفوزیون به نصف کاهش می‌یابد.  
کودکان: ‏mg/Kg 1- 0.5‎‏ بولوس وریدی بر حسب نیاز می‌توان دوز را تکرار کرد تا حداکثر ‏mg/Kg 5- 3‎‏ و سپس به ‏صورت انفوزیون ‏mcg/Kg/min 50- 10‎‏ ادامه داد. در موارد حمایت پیشرفته قلبی دوز دارو ‏mg/Kg 1‎‏ به صورت ‏بولوس وریدی است، سپس با سرعت ‏mcg/Kg/min 50-20‎‏ بعد از دفیبریلاسیون یا کاردیوورژن انفوزیون می‌شود.  
در بیماران مسن، کودکان، افراد ناتوان و بیماری‌های کبدی دوز کمتری از دارو را تجویز کنید.  
مکانیسم اثر:‏
اثر ضد آریتمی بطنی: لیدوکائین به عنوان داروی ضد آریتمی از گروه ‏IB‏ سبب فرونشانی خودکاری و کوتاهی دوره ‏تحریک‌ناپذیری مطلق و مدت پتانسیل عمل الیاف هیس- پورکنژ و فرونشانی دپولاریزاسیون خود به خود بطن طی مرحله ‏دیاستول می‌شود. غلظت درمانی دارو اثر قابل توجهی در سرعت انتقال دهلیزی – بطنی (‏AV‏) و بافت هدایتی دهلیزی ‏ندارد. لیدوکائین برخلاف کینیدین و پروکائین‌آمید، به ازای مقادیر معمول بر همودینامیک تأثیر قابل ملاحظه‌ای نمی‌گذارد. ‏لیدوکائین با تأثیر بر روی سیستم هدایتی، مکانیسم های ورود مجدد را مهار کرده و آریتمی بطنی را کنترل می‌کند. ‏
تداخل دارویی:‏
مصرف همزمان لیدوکائین با سایمتیدین یا داروهای مهار کننده گیرنده بتا ممکن است موجب مسمومیت با لیدوکائین ناشی از ‏کاهش کلیرانس کبدی آن شود.  
مصرف همزمان مقادیر زیاد لیدوکائین با سوکسینیل کولین ممکن است اثرات عصبی – عضلانی سوکسینیل را افزایش دهد.  
مصرف همزمان با سایر داروهای ضد آریتمی، از جمله فنی‌توئین، پروکائین‌آمید، پروپرانولول و کینیدین ممکن است موجب ‏بروز اثرات اضافی یا آنتاگونیستی و نیز مسمومیت اضافی شود.  
ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای و مهارکننده‌های ‏MAO‏ زمانی که همزمان با لیدوکائین- اپی‌نفرین تجویز شوند باعث افزایش ‏شدید و طولانی مدت فشار خون می‌شوند. همزمان با هم استفاده نکنید. مشابه این عارضه در مصرف همزمان واز پرسور ‏و داروهای ارگوت نیز گزارش شده است. ‏
اثر بر آزمایشهای تشخیصی:‏
از آنجا که تزریق عضلانی لیدوکائین ممکن است غلظت کراتین فسفوکیناز را افزایش دهد، برای تشخیص افتراقی ‏انفارکتوس حاد میوکارد باید آزمونهای ایزوآنزیم انجام شوند. ‏
فارماکوکینتیک:‏
جذب: بعد از مصرف خوراکی جذب می‌شود. با این وجود، با توجه به عبور قابل توجه اولیه از کبد، فقط حدود ۳۵ درصد ‏از دارو به گردش خون سیستمیک می‌رسد. مصرف خوراکی مقادیر زیاد برای دستیابی به غلظت درمانی در خون موجب ‏بروز مسمومیت غیر قابل قبول می‌شود. این اثر احتمالاً به دلیل غلظت زیاد لیدوکائین است.  
پخش: به طور گسترده در سرتاسر بدن انتشار می‌یابد. تمایل این دارو به بافتهای چربی بسیار زیاد است. بعد از تزریق ‏وریدی یک باره مقادیر زیاد دارو (‏bolus dose‏)، غلظت پلاسمایی آن به طور زود رس و سریع کاهش می‌یابد. این اثر ‏عمدتاً با انتشار دارو در بافتهای دارای پرفیوژن زیاد، مانند کلیه، ریه، کبد و قلب همراه است. پس از آن، مرحله دفع آهسته‌ ‏تر دنبال می‌شود که در آن متابولیسم و انتشار مجدد به داخل عضلات اسکلتی و بافت چربی بروز می‌کند. اولین مرحله ‏انتشار سریع است که به آن شروع انفوزیون ثابت پس از مصرف یک باره مقدار زیاد اولیه می‌گویند. حجم انتشار دارو در ‏بدن بیماران مبتلا به بیماری کبدی کاهش می‌یابد و موجب بروز غلظت سمی با مقادیر معمول مصرف می‌گردد. حدود ۸۰- ‏‏۶۰ درصد داروی در حال گردش به پروتئینهای پلاسما پیوند می‌یابند. غلظت درمانی دارو به طور معمول ‏mcg/ml 5 – ‎‎۱٫۵‎‏ است. با این وجود، مسمومیت در این حد نیز بروز کرده است. غلظتهای بیشتر از ‏mcg/ml 5‎‏ سمی هستند و مقدار ‏مصرف باید کاهش یابد.  
متابولیسم: در کبد به دو متابولیت فعال متابولیزه می‌شود. کمتر از ۱۰ درصد داروی تزریقی به صورت متابولیزه نشده به ‏کلیه‌ها می‌رسد. جریان خونی کبد بر متابولیسم دارو تأثیر می‌گذارد و ممکن است بعد از انفارکتوس میوکارد و نارسایی ‏احتقانی قلب کاهش یابد. بیماری قلبی نیز ممکن است متابولیسم دارو را محدود سازد.  
دفع: نیمه عمر دو مرحله‌ای دارد؛ مرحله اول ۳۰- ۷ دقیقه به دنبال آن نیمه عمر نهایی ۲- ۱٫۵ ساعت است. نیمه عمر دفع ‏دارو ممکن است در بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب یا بیماری کبدی طولانی شود. انفوزیون مداوم طولانی‌تر از ۲۴ ‏ساعت نیز ممکن است موجب افزایش نیمه عمر شود. ‏
موارد منع مصرف و احتیاط:‏
موارد منع مصرف: حساسیت به دارو یا دیگر اجزاء فرمولاسیون، حساسیت به سایر بی‌حس کننده‌های موضعی آمیدی، ‏سندرم آدام- استوکس، بلوک شدید گره سینوسی، گره دهلیزی- بطنی یا داخل بطنی (به جز در بیمارانی که ضربان ساز ‏مصنوعی دارند). محلولهای آماده تزریق حاوی مشتقات ذرت (‏Corn‏) بوده و در بیماران حساس به این فرآورده‌ها منع ‏مصرف دارند.  
موارد احتیاط : بیماران با نارسایی شدید کبدی در معرض ریسک بالاتر سمیت ناشی از دارو قرار دارند. در بیماران با ‏کمبود سودوکولین استراز ریسک عوارض ناشی از دارو بیشتر است لذا با احتیاط به کار رود.  
در مورد اشکال تزریقی دارو: دستور مصرف را به درستی اجرا کنید. محلولهای حاوی نگهدارنده‌ های ضد میکروبی برای ‏مصارف بیهوشی اپی‌دورال یا نخاعی مناسب نیستند. بعضی فرآورده‌ها حاوی بی‌سولفیت بوده و نباید در بیماران حساس ‏تجویز شوند. وسایل احیاء، دارو و اکسیژن باید موقع تجویز دارو در دسترس باشد.  
در بیماران با اختلالات عروقی و ضمن بیهوشی عمومی : انواع حاوی اپی‌نفرین با احتیاط تجویز شوند. در بیماران مسن، ‏کودکان، بیماران به شدت بیمار و ناتوان با دوزهای تعدیل شده تجویز شود.  
در تجویز وریدی ‏EKG‏ به طور مرتب مانیتور شده، در بیماران با نارسایی کبدی، هر گونه بلوک قلبی، سندرم ولف – ‏پارکینسون – وایت، نارسایی قلبی، هایپوکسی شدید، دپرسیون شدید تنفسی، هایپوولمی، سابقه هایپرترمی بدخیم یا شوک با ‏احتیاط به کار رود. در بیماران با فیبریلاسیون دهلیزی تجویز دارو باعث افزایش پاسخ بطنی می‌شود. اختلالات الکترولیتی ‏به خصوص کمبود پتاسیم و منیزیم پیش از تجویز دارو اصلاح شوند. هر گونه علت زمینه‌ای آریتمی بطنی برطرف شود. ‏از نظر علائم سمیت ‏CNS‏ بیمار را به دقت مانیتور کنید. بیماران مسن مستعد عوارض جانبی قلبی و ‏CNS‏ ناشی از دارو ‏هستند. در نارسایی کبدی و ‏CHF‏ دوز را کاهش دهید. ‏
اشکال دارویی:  ‏
Injection: 1%, 5ml, 1%, 50ml , 2%, 5ml‏, ۲%, ۵۰‏ml‏  
Injection, solution: 4%, 50ml, 20%‎‏  
Injection, solution: Lidocaine 5%+ Dextrose 7.5‎‏ % ‏
اطلاعات دیگر: ‏
طبقه‌بندی فارماکولوژیک: مشتق آمیدی.  
طبقه‌بندی درمانی: ضد آریتمی.  
طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده ‏B‏  
ملاحظات اختصاصی:‏
بیمارانی که لیدوکائین را به صورت انفوزیون وریدی مصرف می‌کنند باید از نظر قلبی در تمام مواقع تحت کنترل باشند. ‏برای پیگیری دقیق انفوزیون می‌توان از پمپ مخصوص انفوزیون یا سیستم قطره‌ای استفاده نمود. حداکثر سرعت انفوزیون ‏در صورت امکان چهار میلی گرم در دقیقه است. سرعت تندتر خطر مسمومیت را به میزان زیادی افزایش می‌دهد.  
این دارو در بیماران سالخورده، سبک تر از ۵۰ کیلوگرم، و در بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب یا بیماری کبدی یا ‏کلیوی با احتیاط تجویز شود. مقدار مصرف در این بیماران باید کاهش یابد.  
علائم حیاتی و غلظت سرمی الکترولیتها، ازت اوره خون (‏BUN‏)، و کرآتینین از نظر بروز اختلالات پیگیری شوند.
در صورت تزریق وریدی لیدوکائین، بخصوص در بیماران مبتلا به بیماری کبدی، نارسایی احتقانی قلب، هیپوکسی، ‏ضعف تنفسی، کمی حجم خون، یا شوک باید الکتروکاردیوگرام (‏EKG‏) بیمار به طور مداوم پیگیری شود، زیرا این موارد ‏ممکن است بر متابولیسم، دفع یا حجم انتشار دارو تأثیر بگذارند و بیمار را در معرض مسمومیت قرار دهند.  
علائم کاهش بیش از حد سرعت هدایت قلبی (مانند اختلال عملکرد گره سینوسی، طولانی شدن فاصله ‏PR، پهن شدن ‏QRS، و بروز یا تشدید آریتمی) باید بررسی شوند. در صورت بروز این علائم، باید مصرف دارو قطع شود و یا مقدار ‏مصرف آن کاهش یابد.  
حملات تشنجی در بسیاری از بیماران بسیار بدحال ممکن است اولین علامت مسمومیت باشد. با این وجود، پیش از بروز ‏واکنش‌های شدید، خواب آلودگی، اغتشاش شعور، و پارستزی بروز می‌کند. تمام علائم و نشانه‌های مسمومیت باید جدی ‏تلقی شده، و مصرف دارو بلافاصه قطع شود و یا مقدار آن کاهش یابد. انفوزیون مداوم می‌تواند منجر به بروز تشنجات و ‏اغما شود. در صورت عدم منع مصرف، اکسیژن از طریق قرار دادن لوله باریک در بینی به بیمار داده شود. وسایل احیای ‏بیمار در دسترس قرار گیرد.  
محلول‌های حاوی محافظ دارو نباید برای بی حسی نخاعی، اپیدورال، یا ناحیه دم اسبی مصرف شوند.  
غلظت سرمی درمانی این دارو بین ‏mcg/ml 5-2‎‏ است.  
ویال‌های تا حدی استفاده شده که حاوی محافظ نیستند، باید دور ریخته شوند.  
روش تجویز: برای تجویز از میکروست یا پمپ‌های انفوزیون استفاده کنید. سرعت انفوزیون به این ترتیب می‌باشد: برای ‏محلول ‏ml250 / g2‎‏ دکستروز به ترتیب ‏mg/min 1‎‏ معادل ‏ml/h 7.5‎، ‏mg/min 2‎‏ معادل ‏ml/h 15‎، ‏mg/min 3‎‏ معادل ‏ml/h‏ ۲۲٫۵ و ‏mg/min 4‎‏ معادل ‏ml/h 30‎‏.  
مصرف در سالمندان: به دلیل شیوع بیماریهای مختلف همزمان و کاهش عملکرد عضوهای بدن در بیماران سالخورده، باید ‏حداقل مقدار مؤثر مصرف شود.  
مصرف در کودکان: بی ضرری و اثر بخشی مصرف این دارو در کودکان ثابت نشده است. استفاده یک وسیله خودکار ‏برای تزریق عضلانی توصیه نمی شود. 
عوارض جانبی:‏
اعصاب مرکزی: اضطراب، تشویش، عصبانیت، تشنجات و به دنبال آن خواب آلودگی، بیهوشی و ایست تنفسی، اغتشاش ‏شعور، لرزش، لتارژی، بی‌خوابی، استوپور، بی‌قراری، اختلال تکلم، احساس سرخوشی، افسردگی، منگی، پارستزی، ‏انقباض ناگهانی عضلات، تشنجات.  
قلبی – عروقی: ضعف قلبی، آریتمی، ایست قلبی، کمی فشار خون، برادیکاری، آسیستول.  
پوست: واکنشهای پوستی، تعریق، راش.  
چشم، گوش: وزوز گوش، تاری دید یا دوربینی.  
دستگاه گوارش: تهوع، استفراغ.  
موضعی: حساس شدن، بثورات پوستی.  
سایر عوارض: ادم، حملات آسمی مداوم، واکنشهای آنافیلاکتیک، آنافیلاکسی، زخم شدن محل تزریق، احساس سرما، تعریق ‏مفرط، دپرسیون تنفسی.  
مسمومیت و درمان:‏
تظاهرات بالینی: علائم و نشانه‌های مسمومیت ‏CNS، مانند تشنجات و یا ضعف تنفسی و مسمومیت قلبی ـ عروقی (که با ‏کمی فشار خون مشخص می‌شود).  
درمان: شامل حمایت عمومی و قطع مصرف دارو می‌شود. راه تنفسی باز حفظ، و سایر اقدامات دیگر تنفسی بلافاصله ‏انجام شود.  
برای درمان هرگونه تشنج می‌توان از دیازپام یا تیوپنتال استفاده نمود. برای درمان کمی شدید فشار خون می‌توان از ‏داروهای بالابرنده فشار خون (مانند دوپامین ونوراپی نفرین) استفاده کرد. 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *