گریپ فروت و خواص آن

مطلب را به اشتراک بگذارید

گریپ فروت و خواص آن

درخت گریپ فروت همیشه سبز و معمولا حدود ۵-۶ متر  رشد می کند، در حالی که بلندی آن می تواند به ۱۳-۱۵ متر برسد. رنگ پوست میوه آن زرد نارنجی و کروی شکل است. در حال حاضر آمریکا در رده اول تولید جهانی این میوه قرار دارد،چینو آفریقای جنوبی در رده ی دوم و سوم هستند.
خواص گریپ فروت
۱- سلامت دستگاه گوارش :
عصاره دانه گریپ فروت ( GSE ) حاوی مواد مغذی با خواص آنتی اکسیدانی است که به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک زیادی می کند . در حالی که گریپ فروت اغلب باعث بالارفتن میزان اسید معده و تحریک دستگاه گوارش است لذا به علت دارا بودن GSE دارای خواص ضد باکتری و آنتی اکسیدانی بوده و باعث تسکین زخم معده می شود. یکی از دلایل بروز زخم معده ترشح بیش از حد معده است ، محققان اثرات مفید GSE  را در موشهای صحرایی آزمایش کرده اند که با استفاده از۱۰mg  گریپ فروت ترشح اسید معده موشها۵۰  درصد کاهش  یافته است.
۲- کاهش دهنده کلسترول و دیابت :
دانشمندان یک راه موثر جدید برای درمان کلسترول بالا و دیابت به طور طبیعی کشف کرده اند. naringenin ، یک ماده در گریپ فروت است که به میوه طعم تلخ  می دهد اما می تواند باعث کاهش کلسترول و دیابت شود.قبل از مصرف غذاهای پر چرب و با قند بالا می توان از naringenin   استفاده کرد که همین امر باعث کاهش کلسترول بد در حدود ۴۲ درصد و افزایش حساسیت به انسولین را تا ۶۴ درصد کاهش دهد.
 ۳- کاهش دهنده فشار خون :
 یکی از دلایل فشار خون در بدن بالا بودن چربی و کلسترول است زیرا این چربی در دیواره های شریانها تجمع می کند وسرخرگ ها تنگ می شوند و پمپ خون توسط قلب سخت تر می گردد و به همین علت فشار خون، بالا می رود. گریپ فروت در کنترل فشار خون بالا موثر است، زیرا حاوی آنتی اکسیدان  و فیبراست که در کاهش سطح تری گلیسرید خون که خود منجر به افزایش فشار خون است، مفید می باشد. در واقع،اثر گریپ فروت در کاهش فشار خون از اثر داروهای استاتین ها بیشتر است.
۴- منبع غنی ویتامین C :
گریپ فروت منبع بسیار خوبی از ویتامین C است که به حمایت از سیستم ایمنی بدن کمک می کند. غذاهای غنی از ویتامین C مانند گریپ فروت به کاهش سرماخوردگی کمک می کنند وهمچنین ویتامین C  مانع از آسیب رساندن رادیکال های آزاد به بدن می شوند و به همین دلیل باعث کاهش بیماری هایی مانند آسم و آرتروز استخوان می تواند باشد.
۵- ضد سرطان :
در گریپ فروت ماده ایی به نام limonoids وجود دارد که به دفع ترکیبات سمی محلول در آب از بدن کمک می کند . میوه های خانواده مرکبات مانند گریپ فروت حاوی glucarates  هستند که این ترکیبات به جلوگیری از سرطان سینه کمک می نماید.در تست های آزمایشگاهی انجام شده بر روی سلول های انسان مشخص شده که limonoids موجود در مرکبات به ویژه گریپ فروت با سرطان دهان ، پوست ، ریه ، سینه، معده و روده بزرگ  مبارزه می کند.
۶- جلوگیری از سنگ کلیه :
گریپ فروت خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد در مطالعات انجام شده،مصرف۲ /۱ تا ۱ لیتر آب گریپ فروت مقدار PH  ادرار را کم و دفع اسید سیتریک را افزایش می دهد و خطر تشکیل سنگ های کلیه را کاهش می دهد.
تاثیر گریپ فروت بر عملکرد داروها
خوردن گریپ فروت و یا نوشیدن آب گریپ فروت می تواند بر روی برخی از داروها تاثیر گذارد. مانند داروی های رقیق کننده خون از جمله warfarin  درصد رقیق شدن خون را تا حد زیادی بالا  می برد و می بایست از مصرف هم زمان این دارو با گریپ فروت خودداری شود.
داروهای تحت تاثیر گریپ فروت
استاتین ها
استاتین ها داروهایی هستند که کلسترول خون را پایین می آورند. گریپ فروت  برروی عملکرد برخی از استاتین ها تاثیر می گذارد.
از دیگر داروها می توان به موارد زیر اشاره کرد :
•    Ramipril
•    Amlodipine
•    Felodipine
•    Isradipine
•    Lacidipine
•    Lercanidipine
•    Nicardipine
•    Nifedipine
•    Nimodipine
•    Verapamil
توجه: حتما قبل از  مصرف داروهای ذکر شده با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *