خواص روغن زیتون فرابکر اُرگانیک

مطلب را به اشتراک بگذارید

خواص روغن زیتون فرابکر اُرگانیک

روغن زیتون فرابکر ارگانیک، روغنی است که میزان اسیدیته آن کمتر از ۰٫۸ است و نوع اُرگانیک آن بدون کود شیمیایی و سم تولید گردیده است. روغن زیتون فرابکر اُرگانیک در راس روغن ها قرار دارد و این به دلیل خواص درمانی بسیاری است که دارا می باشد.
روغن زیتون فرابکر اُرگانیک عاری از هر گونه مواد افزودنی مصنوعی و سموم است و به همین دلیل خواص آن چندین برابر روغن های معمولی است.  
روغن زیتون فرابکر اُرگانیک از طریق فشردن زیتون ها توسط دو غلطک سنگی بزرگ تهیه می شود و هیچ نوع ماشینی در استخراج آن دخالت ندارد و به همین دلیل فرآیند استخراج آن کاملاً طبیعی است. به این فرآیند (cold-pressing) گفته می شود.
زیتون های اُرگانیک بدون استفاده از هر نوع مواد افزودنی و یا سموم پرورش داده می شوند و به همین دلیل رنگ و مزه بهتری دارند. روغنی که از سری اول فرآیند فشردن زیتون ها بدست می آید، روغن فرا بکر (extra virgin) است که فرآوری نشده بوده و به همین دلیل قیمت بالایی نیز دارد.
روغن زیتون فرابکر اُرگانیک غنی از چربی های تک غیر اشباع (monounsaturated) است. این نوع چربی ها، چربی های خوبی هستند که بدن برای عملکرد درست به آنها نیازمند است.
درصد بالای عمر طولانی و سلامت جسمی در میان افراد کشورهایی که از روغن زیتون فرابکر اُرگانیک در رژیم غذایی شان استفاده می کنند، نشانگر خواص بسیار زیاد روغن زیتون اُرگانیک است.
چربی های تک غیر اشباع برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید بوده و احتمال بروز حمله و سکته قلبی را کاهش می دهد. چربی های تک غیر اشباع موجب کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) می شوند و به همین دلیل بسیار مفید هستند.
روغن زیتون اٌرگانیک برای درمان زخم های معده و اختلالات گوارشی بسیار مفید است. از آنجایی که این روغن تاثیر زیادی بر روی ترشح هورمون های لوزالمعده دارد می توانید از تشکیل سنگ های کیسه صفرا نیز جلوگیری نماید.
هضم روغن زیتون فرابکر اُرگانیک بسیار آسان است، زیرا ساختار اسید های چرب آن همانند اسید های چرب بدن انسان است. در کشورهایی مانند اسپانیا و ایتالیا از یک قاشق روغن زیتون فرابکر اُرگانیک برای کمک به هضم غذا استفاده می شود.
روغن زیتون فرابکر اُرگانیک غنی از ویتامین E می باشد. ویتامین E یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از آسیب اکسیداتیو به سلول های بدن جلوگیری می کند.
ویتامین E از بروز بیماری های قلبی و سرطان نیز جلوگیری می نماید. مصرف روزانه ۱۵ میلی گرم ویتامین E توصیه می شود که ۱۰۰ گرم روغن زیتون فرابکر اُرگانیک دارای ۱۹ میلی گرم ویتامین E می باشد.

از دیگر خواص روغن زیتون فرابکر اٌرگانیک می توان به موارد زیر اشاره کرد :

کاهش بیماری های قلبی:

روغن زیتون فرابکر اُرگانیک دارای ۷۰ درصد چربی های تک غیر اشباع (monounsaturated) است و  به همین دلیل مصرف آن از تجمع کلسترول بد خون و در نتیجه بیماری های قلبی جلوگیری می نماید.

روغن زیتون فرابکر اُرگانیک موجب کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL) و افزایش کلسترول خوب خون (HDL) می گردد.

کاهش کلسترول بد خون:

LDL کلسترول بد خون است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. روغن زیتون فرابکر اُرگانیک غنی از چهل نوع آنتی اکسیدان است که اثر اکسیداتیو کلسترول بد خون را کاهش می دهد.

پیشگیری و درمان دیابت:

یکی از راه های درمان و پیشگیری یا کاهش عوارض بیماری دیابت، مصرف روغن زیتون فرابکر اُرگانیک است. زیرا روغن زیتون فرابکر اٌرگانیک نیاز بدن به انسولین را کاهش داده و از سوی دیگر باعث کاهش کلسترول مضر خون شده و سبب تنظیم فشار خون می شود.

این عوامل سبب تنظیم قند خون شده و از عوارض بیماری دیابت می کاهند.

کمک به کاهش وزن:

کارشناسان پزشکی بر این باورند که چربی های تک غیر اشباع (monounsaturated) از چاقی و اضافه وزن جلوگیری می نمایند. آزمایشات بر روی روغن زیتون مدیترانه ای ثابت کرده است که مصرف روغن زیتون در کاهش وزن بسیار موثر است.

افزایش متابولیسم:

روغن زیتون فرابکر اُرگانیک موجب تقویت متابولیسم، بهبود رشد ساختار استخوان ها و رشد و نمو مغز در کودکان می گردد. روغن زیتون فرابکر اُرگانیک منبع غنی از ویتامین E می باشد که برای افراد مسن بسیار سودمند است.

کمک به هضم:

روغن زیتون فرابکر اُرگانیک به هضم غذا کمک شایانی می نماید و از آن به عنوان روغن درمانی برای تمیز کردن سیستم گوارش و بهبود عملکرد روده ها استفاده می شود.

افزایش سیستم ایمنی بدن:

روغن زیتون سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و باعث افزایش قدرت بدن در مقابله با بیماری‌های خود ‌ایمنی و تنظیم سیستم ایمنی بدن می شود.

مبارزه با پیری:

روغن زیتون فرابکر اٌرگانیک غنی از آنتی اکسیدان های قوی است و فرآیند طبیعی پیری بدن انسان را به تعویق می اندازد. از روغن زیتون اٌرگانیک در محصولات آرایشی و زیبایی و همچنین در طب گیاهی استفاده می شود. روغن زیتون فرابکر اٌرگانیک برای پوست معجزه می کند و موجب درخشندگی طبیعی پوست می گردد.

جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا:

روغن زیتون فرابکر اُرگانیک از تشکیل سنگ های کیسه صفرا جلوگیری می کند و مناسب ترین روغن برای افرادی است که فاقد کیسه صفرا هستند.

حفظ سلامت سلول ها و دیواره سلول ها:

روغن زیتون فرابکر اُرگانیک دارای پلی فنول هایی است که موجب تقویت و استحکام دیواره سلول ها می گردد. روغن زیتون اُرگانیک، قابلیت ارتجاعی دیواره سرخرگ ها را افزایش داده و در نتیجه از انواع بیماری های قلبی جلوگیری می نماید.  

خواص ضد التهابی و ضد میکروبی:

فنول های موجود در روغن زیتون فرابکر اُرگانیک دارای خواص ضد التهابی هستند. خاصیت ضد میکروبی روغن زیتون اُرگانیک نیز ناشی از پلی فنول های قوی موجود در آن است.

پیشگیری از سرطان:

روغن زیتون فرابکر اُرگانیک از بدن در مقابل رشد انواع توده های سرطانی به ویژه سرطان روده جلوگیری می نماید. تحقیقات پزشکی انجام شده در دانشگاه آکسفورد نشان داده است که محتوای اسیدی روغن زیتون اُرگانیک می تواند از شروع و رشد سرطان روده و مقعد جلوگیری نماید.

پیشگیری از سرطان سینه:

تحقیقات اخیر نشان داده است که هیدروکسیتیروزول (hydroxytyrosol) که از اجزای اصلی روغن زیتون اُرگانیک است، از بروز سرطان سینه در زنان یائسه جلوگیری می کند.

مبارزه با آلزایمر:

مطالعات نشان داده است که بیماران مبتلا به آلزایمری که در رژیم غذایی خود از روغن زیتون فرابکر اُرگانیک استفاده می کنند در مقایسه با کسانی که زیاد از این روغن مصرف نمی کنند، بقای طولانی تری دارند.

از آنجایی که این بیماری مربوط به گرفتگی عروق ناشی از چربی های اشباع شده و کلسترول است، مصرف روغن زیتون اُرگانیک خطر ابتلا به آن را کاهش می دهد.        

عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *