انگور و خواص آن

مطلب را به اشتراک بگذارید

انگور و خواص آن

درخت انگور گیاهی از خانواده انگورسانان است که در اصطلاح به آن درخت مو یا تاک نیز گفته می شود. در خانواده انگورسانان حدود ۱۱ جنس و بیش از ۶۰۰ گونه وجود دارد. این گیاه به صورت بوته ای و رونده رشد می کند. اولین کشت این محصول به ۶۰۰۰-۸۰۰۰ سال پیش در منطقه خاور نزدیک بر می گردد. این میوه در خوشه های ۱۵ تا ۳۰۰ تائی رشد می کند و به رنگ های قرمز، سیاه، سفید، آبی تیره، سبز و زرد وجود دارد. انگور را هم به صورت خام، و هم برای تهیه مربا، آب میوه، ژله، عصاره دانه انگور، سرکه و روغن هسته انگور مورد استفاده قرار می دهند. با توجه به گزارش سازمان غذا و کشاورزی ۷۵،۸۶۶ کیلومتر مربع از زمین های زراعی جهان به کاشت انگور اختصاص یافته است که ۲۷% از محصول به دست آمده از این محصول به صورت میوه های تازه و ۲% آن به صورت خشک شده (کشمش) مصرف می شود. بخشی از انگور تولیدی به  تولید آب انگور برای کنستانتره های میوه ای و بدون شکر تخصیص می یابد. سالانه حدود ۲% به مساحت تاکستان ها اضافه می شود. در حال حاضر عمده میزان انگور جهان نوع بی دانه انگور است.

انگور میوه نسبتاً ارزان و قابل دسترسی محسوب می شود ولی این بدین معنا نیست که خواص و مشخصات تمامی انگورها یکسان هستند. انگورهای با رنگ تیره تر مثل انگور قرمز یا سیاه نسبت به انگورهای سفید و دارای رنگ روشن خواص و مزایای بیشتری دارند که در ادامه به بررسی خواص برخی از آنها می پردازیم.

خواص انگور
–    اگرچه تمامی میوه ها در مقایسه با مواد غذائی سنگین و پرچرب دارای خواص بسیار زیادی هستند ، ولی انگور بنفش از این خواص بهره بیشتری برده است. رنگ تیره انگورها نشان دهنده حضور فراوان فلاونوئیدها (flavonoids) هستند که این امر به طور طبیعی، کلسترول بد (LDL) را کاهش می دهد و همچنین سطح تری گلیسیرید را پائین می آورد و در نتیجه منجر به کاهش خطر حملات قلبی و سکته مغزی می شود.

–    انگور سیاه حاوی ترکیباتی به نام ﺁﻧﺘﻮ ﺳﻴﺎﻧﻴﺪﯾﻦ ها (anthocyanidins) می باشد که دیواره های شریانی انسان را در برابر جذب شدن چربی ها محافظت می کند و همچنین توانائی فرد را برای مقابله با استرس ، بالا می برد که این موارد هر دو به کاهش مشکلات قلبی کمک می کنند.

–    رنگ زیبای انگور می تواند به غذا ها و سالادهای شما شادابی و زیبائی خاصی دهد و در کنار آن باعث شود که غذای شما اشتها آور به نظر برسد. محققان بر این باورند که انسان ابتدا غذا را با چشم می خورد و این امر به افرادی که رژیم غذائی خاصی را دنبال می کنند کمک می کند تا بر روی وزنشان کنترل بیشتری داشته باشند.

–    انگورها منبع غنی از آنتی اکسیدان ها هستند که بدن را در برابر سمومی که به بافت های بدن آسیب می رسانند محافظت می کنند و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند. همچنین خوراکی های قرمز، به دلیل دارا بودن لیکوپن ، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند.

–    انواع انگورها علاوه بر داشتن آنتی اکسیدان ها، حاوی ویتامین ها و مواد مغذی نیز می باشند. ویتامین C به بالا بردن سیستم ایمنی بدن کمک می کند و ویتامین K، اسید فولیک (folic acid) ، نیاسین (niacin)، تیامین (thiamin) و ریبوفلاوین (riboflavin) موجود در انگور در سلامت چشم و بینائی انسان نقش اساسی را ایفا می کنند.

–    انگور سیاه همچنین حاوی مقادیری از مواد معدنی با غلظت بالا نظیر پتاسیم است که به حفظ تعادل مایعات در بدن کمک می کند. این میوه مغذی دارای مقادیر کمی از آهن، روی و سلنیوم (selenium) نیز می باشد.

–    ۱ لیوان آب انگور سفید حاوی تقریباً ۷۰ کیلو کالری است و به همین دلیل می تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که میزان کالری های دریافتی بدن خود را کنترل می کنند.

–    به طور معمول رژیم غذائی روزانه شما باید حاوی ۲۲۵ تا ۳۲۵ گرم کربوهیدرات باشد. یک لیوان آب انگور سفید می تواند ۱۷ گرم کربوهیدرات روزانه شما را تأمین کرده و به بدن شما نیرو و انرژی ببخشد.

مصرف انگور برای اکثر افراد بی ضرر است ولی خوردن زیاد انگور و کشمش ممکن است باعث اسهال شود. در برخی افراد انگور ممکن است موجب واکنش های آلرژیک نیز گردد. برخی از عوارض ناشی از خوردن انگور شامل ناراحتی معده، سوء هاضمه، تهوع ، خشکی دهان و گلودرد است.

همانگونه که در ابتدای متن اشاره شد، از انگور فرآورده های دیگری مانند روغن هسته انگور نیز تولید می شود.

ممکن است برای برخی افراد در زمان خوردن انگور دانه های انگور یک مزاحم باشند ولی همین دانه ها منبعی از روغن هستند. بسیاری از روغن هسته انگور برای پخت و پز و مصارف خوراکی دیگر استفاده می کنند و از خواص آن بهره می برند.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

رایس کیک چند غله

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *