ایرینوتکان(Irinotecan Hydrochloride)

مطلب را به اشتراک بگذارید

 موارد و مقدار مصرف :‏

خط اول درمان سرطان متاستاتیک کولورکتال همراه با ۵- فلورواوراسیل (۵-‏FU‏) و لکوورین.
رژیم ۱:  
بزرگسالان: مقدار ‏mg/m2 125‎‏ از راه تزریق وریدی طی ۹۰ دقیقه، در روزهای ۱، ۸، ۱۵ و ۲۲ مصرف شده و سپس ‏لکوورین به میزان ‏mg/m2 20‎‏ به شکل بولوس و از راه وریدی در روزهای ۱، ۸، ۱۵ و ۲۲ و ۵- فلورواوراسیل، ‏mg/m2 500‎‏ به شکل بولوس و از راه وریدی در روزهای ۱، ۸، ۱۵ و ۲۲ تجویز می‌گردند.
تنظیم دوز: در طی یک دوره درمانی، در بیمارانی که تعداد نوتروفیل‌های آنها بین ‏mm3/1499-1000‎‏ بوده یا چهار تا شش ‏بار افزایش در میزان دفع مدفوع آنها نسبت به معمول ایجاد شده باشد، دوز ایرینوتکان به ‏mg/m2 100‎‏ و ۵- ‏فلورواوراسیل، به ‏mg/m2 400‎‏ کاهش یافته و لکوورین با دوز ‏mg/m2 20‎‏ ادامه می‌یابد.
در بیمارانی که تعداد نوتروفیل آنها به ‏mm3/999-500‎‏ کاهش یافته یا دفعات دفع مدفوع آنها ۹-۷ بار در روز از میزان ‏معمول افزایش پیدا کند، مصرف یک دوز حذف شده و بعد از آن دوز ایرینوتکان به ‏mg/m2 100‎‏ و ۵- فلورواوراسیل به ‏mg/m2 400‎‏ کاهش یافته و مصرف لکوورین با دوز ‏mg/m2 20‎‏ ادامه می‌باید و تا زمان افزایش تعداد نوتروفیل‌ها به ‏mm3 /1000‎‏ یا بیشتر و کاهش دفع مدفوع به کمتر از ۷ بار در روز، این دوزها ادامه می‌یابند.
در بیمارانی که تعداد نوتروفیل در آنها به کمتر از ‏mm3 /500‎‏ کاهش یافته یا دفع مدفوع در آنها ۱۰ بار یا بیشتر در روز ‏از میزان معمول افزایش پیدا کند، یک دوز حذف شده و پس از آن دوز ایرینوتکان به ‏mg/m2 75‎‏ و ۵- فلورواوراسیل به ‏mg/m2 300‎‏ کاهش یافته و لکوورین با دوز ‏mg/m2 20‎‏ ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که تعداد نوتروفیل‌ها به ‏mm3 /1000‎‏ ‏یا بیشتر افزایش و دفع مدفوع به کمتر از ۷ بار در روز کاهش یابد، ادامه می‌یابد.
در صورت بروز تب نوتروپنیک، یک دوز حذف شده و سپس دوز ایرینوتکان به ‏mg/m2‎‏ ۷۵ و ۵- فلورواوراسیل به ‏mg/m2 300‎‏ کاهش یافته و لکوورین با دوز ‏mg/m2 20‎‏ ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که تب نوتروپنیک برطرف شود.
در شروع سیکل‌های بعدی درمان، برای بیمارانی که تعداد نوتروفیل آنها ‏mm3 /999-500‎‏ بوده یا ۹-۷ بار افزایش دفع ‏مدفوع در روز داشته‌اند، دوز ایرینوتکان به ‏mg/m2 100‎‏ و ۵- فلورواوراسیل به ‏mg/m2 400‎‏ کاهش یافته و مصرف ‏ایرینوتکان با دوز ‏mg/m2 20‎‏ تجویز می‌شود.
در بیمارانی که تعداد نوتروفیل آنها کمتر از ‏mg/m2 500‎‏ بوده، تب نوتروپنیک داشته یا ۱۰ بار یا بیشتر افزایش در دفعات ‏دفع روزانه داشته‌اند، دوز ایرینوتکان به ‏mg/m2 100‎‏ و ۵- فلورواوراسیل به ‏mg/m2 300‎‏ کاهش یافته و لکوورین با ‏دوز ‏mg/m2 20‎‏ ادامه می‌یابد.
رژیم ۲:  
بزرگسالان: مقدار ‏mg/m2 180‎‏ از راه تزریق وریدی طی ۹۰ دقیقه، در روزهای ۱، ۱۵ و ۲۹ تجویز شده و سپس ‏لکوورین با دوز ‏mg/m2 200‎‏ از راه وریدی طی ۲ ساعت در روزهای ۱، ۲، ۱۵، ۱۶، ۲۹ و ۳۰ تزریق گردیده، و ۵- ‏فلورواوراسیل با دوز ‏mg/m2 400‎‏ از راه تزریق وریدی به شکل بولوس در روزهای ۱، ۲، ۱۵، ۱۶، ۲۲ و سپس ۳۰ و ‏‏۵- فلورواوراسیل با دوز ‏mg/m2 600‎‏ از طریق انفوزیون وریدی طی ۲۲ ساعت در روزهای ۱، ۲، ۱۵، ۱۶، ۲۹ و ۳۰ ‏تزریق می‌گردند.
تنظیم دوز: در طی سیکل درمان، در مورد بیمارانی که تعداد نوتروفیل‌ آنها ‏mm3/1499-1000‎‏ بوده یا ۶-۴ بار افزایش در ‏دفعات دفع روزانه داشته باشند، لازم است دوز ایرینوتکان به ‏mg/m2 150‎، دوز بولوس ۵- فلورواوراسیل به ‏mg/m2‎‏ ‏‏۳۲۰ و دوز انفوزیون ۵- فلورواوراسیل به ‏mg/m2 480‎‏ کاهش یافته و لکوورین با دوز ‏mg/m2 200‎‏ ادامه پیدا کند.
در بیمارانی که تعداد نوتروفیل آنها ‏mm3 /999-500‎‏ بوده یا ۹-۷ بار یا بیشتر افزایش در دفعات دفع روزانه داشته باشند،‌ ‏یک دوز حذف شده و سپس دوز ایرینوتکان به ‏mg/m2 150‎، دوز بلوس ۵- فلورواوراسیل به ‏mg/m2 320‎، و دوز ‏انفوزیون ۵- فلورواوراسیل به ‏mg/m2 480‎‏ کاهش یافته و لکوورین با دوز ‏mg/m2‎‏ ۲۰۰ ادامه می‌یابد و تا افزایش تعداد ‏نوتروفیل‌ها به ‏mm3/ 1000‎‏ یا بیشتر و کاهش دفعات دفع به کمتر از ۷ بار در روز ادامه می‌یابد.
در بیمارانی که تعداد نوتروفیل‌ها به کمتر از ‏mm3/500‎‏ رسیده یا ۱۰ بار بیشتر افزایش در تعداد دفعات دفع روزانه داشته ‏باشند، باید یک دوز حذف شده و سپس دوز ایرینوتکان به ‏mg/m2 120‎، دوز بلوس ۵- فلورواوراسیل به ‏mg/m2 240‎‏ و ‏دوز انفوزیون ۵- فلورواوراسیل به ‏mg/m2 360‎‏ کاهش یافته و لکوورین با دوز ‏mg/m2 200‎‏ ادامه پیدا کند و تا افزایش ‏تعداد نوتروفیل‌ها به ‏mm3 /1000‎‏ یا بیشتر و کاهش دفعات دفع روزانه به کمتر از ۷ بار در روز ادامه می‌یابد.
در بیماران دچار تب نوتروپنیک، یک دوز حذف شده و سپس دوز ایرینوتکان به ‏mg/m2 120‎، دوز بلوس ۵- ‏فلورواوراسیل به ‏mg/m2 240‎‏ و دوز انفوزیون ۵- فلورواوراسیل به ‏mg/m2 360‎‏ کاهش یافته و لکوورین با دوز ‏mg/m2 200‎‏ تا زمان رفع تب نوتروپنیک ادامه پیدا می‌کند.
در شروع سیکل‌های بعدی درمان، در مورد بیمارانی که تعداد نوتروفیل ‏mm3 /999-5000‎‏ داشته یا افزایش دفع روزانه ‏آنها ۹-۷ بار یا بیشتر بوده، دوز ایرینوتکان به ‏mg/m2 150‎، دوز بلوس ۵- فلورواوراسیل به ‏mg/m2 320‎‏ و دوز ‏انفوزیون ۵- فلورواوراسیل به ‏mg/m2 480‎‏ کاهش یافته و لکوورین با دوز ‏mg/m2‎‏ ۲۰۰ ادامه می‌یابد.
در بیماران دارای تعداد نوتروفیل کمتر از ‏mm3 /500‎، تب نوتروپینک یا افزایش دفع روزانه ۱۰ بار یا بیشتر دوز ‏ایرینوتکان به ‏mg/m2 120‎، دوز بلوس ۵- فلورواوراسیل به ‏mg/m2 240‎‏ و دوز انفوزیون ۵- فلورواوراسیل به ‏mg/m2 360‎‏ کاهش یافته و لکوورین با دوز ‏mg/m2 200‎‏ ادامه پیدا می‌کند. ‏
موارد منع مصرف و احتیاط :
موارد منع مصرف: مصرف دارو در بیماران دچار حساسیت مفرط به دارو ممنوع می‌باشد.
بایستی مصرف دارو در سالمندان و در کسانی که قبلاً تحت پرتوتاپی در ناحیه لگن یا شکم قرار گرفته‌اند، با احتیاط ‏صورت گیرد زیرا خطر سرکوب شدید مغز استخوان وجود دارد. به دلیل وجود خطرات احتمالی بر جنین، نباید از این ‏دارو در دوره بارداری استفاده شود. ‏
عوارض جانبی :‏
اعصاب مرکزی: سرگیجه، تب، سردرد، بی‌خوابی، درد.
قلبی ـ عروقی: ادم، وازودیلاتاسیون.
دستگاه گوارش: کرامپ و درد شکم، اتساع شکم، بی‌اشتهایی، یبوست، اسهال، سوء‌هاضمه، نفخ، تهوع، استوماتیت، ‏استفراغ.
خون: آنمی، لکوپنی، نوتروپنی.
متابولیک: دهیدراتاسیون، کاهش وزن.
عضلانی ـ اسکلتی: کمر درد.
تنفسی: تنگی نفس، افزایش سرفه.
پوست: آلوپسی، راش، تعریق.
سایر عوارض: لرز، عفونت، رینیت.
مسمومیت و درمان :‏
عوارض جانبی ایجاد شده در مصرف بیش از حد ایرینوتکان مشابه عوارض مشاهده شده در دوزاژ توصیه شده و رژیم ‏درمانی است.
هیچ آنتی‌دوت شناخته شده‌ای برای موارد مسمومیت با این دارو وجود ندارد. لازم است اقدامات درمانی حمایتی در جهت ‏جلوگیری از دهیدراتاسیون به دنبال اسهال و درمان هر نوع کامپلیکاسیون عفونی صورت گیرد. ‏
‏تداخل دارویی :‏
در مصرف همزمان ایرینوتکان با سایر داروهای ضد نئوپلاسم، احتمال افزایش اثرات جانبی همچون سرکوب مغز ‏استخوان و اسهال وجود دارد و لازم است بیمار از نزدیک پیگیری شود. ‏
مکانیسم اثر :‏
عملکرد ضد نئوپلاسم: ایرینوتکان یک مشتق ‏Camptothecin‏ می‌باشد. ترکیبات ‏Camptothecin‏ با آنزیم توپوایزومراز ‏I‏ ‏تداخل نموده و از طریق القاء شکاف‌های برگشت‌پذیر تک‌شاخه‌ها منجر به ایجاد تغییر زنجیره پیچیده ‏DNA‏ می‌گردد.
ایرینوتکان و متابولیت فعال آن به کمپلکس توپوایزومراز ‏DNA-I‏ متصل شده و از متصل شدن این فواصل تک‌شاخه‌ای ‏جلوگیری می‌کند. ‏
‏فارماکوکینتیک :‏
جذب: از طریق وریدی تجویز می‌شود.
پخش: حدود ۶۸-۳۰ درصد اتصال پروتئینی دارد؛ متابولیت فعال آن، ‏SN-38‎، حدوداً ۹۸ درصد به پروتئین پلاسما متصل ‏می‌شود.
متابولیسم: در کبد، تحت گنژوگاسیون گلوکورونیده شده و به متابولیت فعال ‏SN-38‎‏ تبدیل می‌شود.
دفع: مقدار کمی از دارو و ‏SN-38‎‏ از طریق ادرار دفع می‌شود. نیمه‌ عمر نهایی ایرینوتکان در بیماران ۶۵ سال به بالا، ۶ ‏ساعت و در افراد کمتر از ۶۵ سال، ۵/۵ ساعت می‌باشد. متوسط نیمه‌ عمر نهایی حذف ‏SN-38‎‏ حدود ۱۰ ساعت است. ‏
اشکال دارویی : ‏
Injection: 20 mg/ml, 5ml , 20 mg/ml, 2ml‏
Injection, Powder For Reconstitution: 100m, 5ml, 40mg, 2ml‏ ‏
اطلاعات دیگر : ‏
طبقه‌بندی فارماکولوژیک: مهار کننده توپوایزومراز.
طبقه‌بندی درمانی: ضد نئوپلاسم.
طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده ‏D‏
نام‌های تجاری: ‏Campto, Irinotecan‏
ملاحظات اختصاصی :‏
‏۱- دارو را با محلول دکستروز ۵% (مایع انتخابی) یا نرمال‌سالین رقیق نموده و به غلظت نهایی ‏mg/ml 8/2-12/0‎‏ ‏رسانده شود. انفوزیون محلول آماده شده حداقل طی ۹۰ دقیقه انجام می‌شود.
‏۲- نباید سایر داروها را به انفوزیون ایرینوتکان افزود.
‏۳- بیمار باید از نظر بروز اسهال شدید پیگیری شود.
‏۴- در صورتی که بعد از تجویز ایرینوتکان اسهال بروز کرده و بیش از ۲۴ ساعت طول بکشد، بایستی با لوپرامید درمان ‏شود. درمان‌های بعدی را نیز باید تا زمان طبیعی شدن عملکرد گوارشی به مدت ۲۴ ساعت بدون استفاده از ترکیب ضد ‏اسهال، به تأخیر انداخت.
‏۵- قبل از تجویز هر دوز ایرینوتکان لازم است تعداد ‏WBC، هموگلوبین و پلاکت بیمار مانیتور شود.
‏۶- در صورت بروز تب نوتروپنیک یا افت تعداد نوتروفیل‌ها به کمتر از ‏mm3/500‎‏ باید مصرف دارو به طور موقت قطع ‏شود.
‏۷- در صورت کاهش تعداد ‏WBCها به کمتر از ‏mm3/2000‎‏ و افت نوتروفیل‌ها به کمتر از ‏mm3/1000‎، افت ‏هموگلوبین به کمتر از ‏g/dl 8‎‏ یا افت پلاکت‌ها به کمتر از ‏mm3/100000‎‏ لازم است دوز دارو کاهش پیدا کند. در صورت ‏بروز چنین شرایطی باید به دستورالعمل کارخانه سازنده رجوع شود.
‏۸- در صورت بروز نوتروپنی شدید می‌توان از فاکتورهای تحریک کننده کلونی (‏CSF‏) استفاده نمود.
نکات قابل توصیه به بیمار :‏
‏۱- بایستی به خانم‌های دارای پتانسیل بارداری توصیه نمود که از باردار شدن پرهیز کنند.
چرا که این دارو می‌تواند منجر به آسیب به جنین شود.
‏۲- لازم است به بیمار در مورد خطر بروز اسهال و زمان و چگونگی درمان آن در صورت بروز، توضیحات لازم داده ‏شود.
‏۳- در صورت بروز استفراغ،‌ تب، شواهد عفونت یا علائم دهیدراتاسیون (غش، سردرد یا گیجی) لازم است بیمار ‏بلافاصله به پزشک اطلاع دهد.
‏۴- به بیمار اطلاع داده شود که ممکن است آلوپسی بروز کند.
مصرف در سالمندان: بایستی مصرف دارو در سالمندان به ویژه در کسانی که سابقه نارسایی قلبی و هایپوتانسیون دارند با ‏احتیاط صورت گیرد.
مصرف در کودکان: اثربخشی و بی‌ضرری دارو در کودکان به اثبات نرسیده است.
مصرف در شیردهی: در طی دوره درمان با ایرینوتکان شیردهی توصیه نمی‌شود.
مصرف در بارداری: این دارو می‌تواند برای جنین خطرناک باشد.
اثر بر آزمایشهای تشخیصی :‏
مصرف ایرینوتکان می‌تواند منجر به افزایش سطح آلکالن فسفاتاز و ‏AST‏ گردد، ممکن است سطح هموگلوبین و ‏هماتوکریت، ‏WBC‏ و نوتروفیل‌ها را کاهش دهد. ‏

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *