کارما چیست؟

کارما چیست؟

مطلب را به اشتراک بگذارید

کارما چیست؟

کارما دسته‌ای از فعالیت‌هائی است که در طول زندگی انسان شکل می‌گیرد. به عبارت دیگر ”کارما“ بازتاب فعالیت‌های زندگی ‏ماست.کارما بازتاب نه به معنای سرنوشت ”که امری خارج از کنترل ماست“ بلکه در مفهوم لفظی به معنای عمل است. به این ‏معنا که همه وارث اعمال خود هستند، اعمال انسان‌ها پناهگاه آن‌هاست، هرچقدر اعمال بد یا خوب باشد زندگی نیز براساس آن رقم ‏خواهد خورد‎.‎
‏۱) کارمای گذشته، سانچیتا ‎ Sanchitha
‏۲) کارمایی که از ابتدای تولد تاکنون کسب کرده‌ایم‎.
‏۳)‏‎ ‎کارمایی که اکنون انجام می‌دهیم و با قدرت اراده‌مان تغییر می‌کند‎. ‎

کارمای گذشته غیر قابل تغییر است. مانند تپانچه‌ای که شلیک شده است. سرنوشت را نمی‌توان تغییر داد یا فسخ کرد بلکه باید با ‏آن مواجه شد و آن را پذیرفت‎. ‎اگر بتوانیم سرنوشت خود را با شادی پذیرفته و با آن روبرو شویم، غمگین نخواهیم شد و سلامت ‏خود را به خطر نخواهیم انداخت تنها انسان ناآگاه است که از سرنوشت گله و شکایت می‌کند و آن را نمی‌پذیرد‎.

کارمای نوع دوم که از بدو تولد تاکنون به وجود آمده و در ناخودآگاه ما قرار گرفته همانند بذرهای بالقوه‌ای هستند که با داشتن ‏یک زندگی ساده و منظم رو به بهبود و سلامت می‌روند. به‌کارگیری امور معنوی و فعالیت‌های روحانی، کار ما را با آهنگ ‏هستی هماهنگ کرده و مؤثرترین روش هماهنگی با جهان هستی و یا به عبارتی خلاصی از کارماهای گذشته با انجام ”کارما ‏یوگا“ است‎.

‎ ‎کارما یوگا‎: ‎

انجام عمل خیر بدون توقع و انگیزه خودخواهانه است. ”کارما یوگا“ نوعی پاکسازی است که فرد را تصفیه می‌کند. این کار در ‏ابتدا ممکن است باعث ناراحتی، درد و رنج شود اما در نهایت منجر به تزکیه می‌شود. ”کارما“ ریشه در آگاهی بشر دارد. آگاهی ‏بشر همچون اقیانوسی است که قطره‌های بی‌شمار کارما در آن قرار دارد. بنابراین پایان دادن به آنها کاری بس دشوار است‎. ‎
بهترین عمل برای رهائی از ”کارما“های ایجاد شده ”کارما“های مثبت و یا ”کارما یوگا“ست‎. ”‎بهاگاوادگیتا‎“ Bhagavad Gita ‎به ‏نکته مهمی اشاره کرده است: ”در کارمایوگا، هدف تنها کار کردن است نه محاسبهٔ نتایج. هدف گرائی در کارما یوگا راهی ندارد‎. ‎
هدف کارمایوگا:
تزکیه ذهن است و جلوگیری از سرگردانی و آوارگی ذهن. اگر ذهن به‌طور مناسبی در طول کارمایوگا مشغور ‏شود، در یک دورهٔ زمانی پاک و شفاف می‌گردد“. هرچه که در زندگی با آن روبرو می‌شویم نتیجهٔ اعمال ماست‎.‎
می‌توان با تسلط داشتن بر اعمال، سرنوشت خود را طوری رقم بزنیم که باعث رنج بیشترمان نشود، هر کدام از ما می‌توانیم با ‏اعمالی که انجام می‌دهیم، به رنج خود خاتمه دهیم. بودا می‌گوید: شما ارباب خودتان هستید، آینده‌تان را خودتان می‌سازید‎. ‎

اعمالی که ما انجام می‌دهیم بر سه گونه‌اند:

جسمی، زبانی، ذهنی
طبیعتاً ما بیشترین اهمیت را به اعمال جسمی می‌دهیم چرا که ظاهر مشخصی دارد. مثلاً کتک زدن بسیار ناپسند تر از دشنام دادن ‏است و هر دوی آن‌ها بسیار شدیدتر و قابل سرزنش‌تر است نسبت به سوء نیتی که اظهار نشده باشد‎.‎
بر طبق قانون ‏‎”‎دارما‎“ Dharma ‎یا قانون طبیعت، عمل ذهنی از هر دوی آن‌ها مهم‌تر است‎. ‎به‌عنوان مثال اگر تلاش جراحی که ‏باعث شود یک بیمار جانش را از دست بدهد با تلاش یک قاتل برای کشتن یک انسان مقایسه کنیم هر دو، انسانی را کشته و از ‏بین برده‌اند‎. ‎
از لحاظ جسمانی هر دو مرگ محسوب می‌شود اما از لحاظ ذهنی این‌دو عمل بسیار متفاوتند. در مورد اعمال زبانی هم ”نیت“ ‏مهمترین نقش را داراست، تفاوت کسی که به دوستش دشنام داده و او را احمق خطاب کرده با کسی که فرزندش را می‌بیند که در ‏گل و لای مشغول بازی کردن است و او را احمق خطاب می‌کند، لحن تحقیرآمیز اول با لحن دلسوزانه دوم بسیار متفاوت است‎. ‎‎”‎نیت“ به کار رفته در سخن ماست که نتیجه را معلوم می‌کند‎.‎

پس کلام، اعمال و رفتار ماست که مورد قضاوت قرار می‌گیرند نه ظاهر آنها. عمل ذهنی کارمای واقعی محسوب می‌شود و این ‏علتی است که نتیجه‌اش در آینده معلوم می‌شود.

بودا می‌گوید:

ذهن بر همه چیزها تقدم دارد، و بر همه چیز سایه می‌اندازد. اگر با ‏ذهنی ناپاک سخن بگوئید یا عمل کنید، رنج به دنبال خواهد داشت و اگر برعکس با ذهنی پاک سخن بگوئید شادمانی به‌دنبال ‏خواهد داشت که هم چون سایه‌ای هرگز از شما جدا نمی‌شود.

حال باید پرسید کدام یک از اعمال ذهنی سرنوشت ما را معین ‏می‌کند؟‎ در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که ذهن چیست؟ ذهن عبارت است از : ”آگاهی، ادراک، احساس و واکنش“. اما کدامیک از اینها ‏باعث رنج می‌شوند؟

می‌توان گفت سه عامل اول در اصل غیر فعالند:

”آگاهی“ فقط اطلاعات خام را دریافت و تجربه می‌کند.
‏‏”ادراک“ اطلاعات را طبقه‌بندی می‌کند.
”احساس“، مقایسه مراحل قبلی با مراحل جدید را به‌عهده دارد.

این سه مورد فقط اطلاعات ‏وارده را گرفته و هضم می‌کنند اما زمانی‌که ذهن شروع به واکنش می‌کند، آنگاه جنبه انفعالی قضیه وارد عمل می‌شود. این ‏واکنش زنجیره‌ای از فعالیت‌های جدید را به جریان می‌اندازد. حلقه اولیهٔ زنجیر این فعالیت‌ها، همان واکنش اولیه یا ”نیت ذهنی“ ‏ماست‎. ‎

باز هم بودا در این باره می‌گوید: رنج به هر نوعی که نمایان شود، علتی را به‌دنبال دارد، اگر همه علل از بین بروند، پس دیگر ‏رنجی نخواهد بود“. بدین ترتیب کارمای حقیقی یا علت واقعی رنج، واکنش اولیه ذهنی ماست.

”بودا“ واکنش‌ها یا اعمال را به سه ‏گونه تقسیم می‌کند‎: ‎

‏۱) بعضی واکنش‌ها شبیه خطوطی هستند که بر آب رسم می‌کنیم‎.
‏۲) بعضی واکنش‌ها شبیه خطوطی هستند که بر شن رسم می‌کنیم‎.
‏۳) بعضی واکنش‌ها شبیه خطوطی هستند که با قلم و چکش بر سنگ حک می‌کنیم‎. ‎

ذهنمان هر روز مشغول انجام واکنش‌هاست، اگر در پایان هر روز به واکنش‌ها یا ‏‎”‎اعمالمان“ فکر کنیم، فکر آنهائی را به نظر ‏می‌آوریم که تأثیری عمیق در آن روز داشته‌اند و اگر در پایان ماه سعی کنیم تمامی اعمالمان را به یاد آوریم، تنها یک یا دو واکنش ‏که تأثیر بسیار عمیقی داشته‌اند، به یاد آورده می‌شوند و همین‌طور در پایان سال، بدیت ترتیب می‌بینیم این واکنش‌ها بسیار ‏خطرناکند و رنج عظیمی را بدنبال دارند. اولین قدم برای بیرون آمدن و خارج شدن از رنج، پذیرش صرف آن است، نه به‌عنوان ‏یک مفهوم فلسفی یا یک اعتقاد، بلکه به‌عنوان یک واقعیت‎.

با پذیرش و درک اینکه رنج چیست و چرا رنج می‌بریم، می‌توانیم به جای اینکه رنج‌ها بر ما مسلط شوند، کنترل‌شان کنیم و راهی ‏را پیدا کنیم که به خروج از رنج بیانجامد‎. ‎
در واقع ما به قدری گرفتار رنج‌هایمان هستیم که رها شدن از آن غیر طبیعی و غیر محتمل به‌نظر می‌رسد اما وقتی شادی واقعی ‏ذهن را تجربه کنیم، لذت واقعی را بدست خواهیم آورد. گاهی رنج به افراد کمک می‌کند که به رشد شخصیت برسند، اما به شرط ‏آنکه بیاموزند به‌طور عینی رنج را مشاهده کنند نه اینکه به رنج خود بچسبند این حالت مانند کسی که خشمگین است و سعی ‏می‌کند برای این که خشم خود را مشاهده کند آن را سرکوب کند، یا به عبارت دیگر با مشاهدهٔ خشم در می‌یابیم که خشم خود به ‏خود از بین می‌رود‎. ‎
آنچه مهم است:
این است که علت هرچه باشد، معلوش نیز همانگونه خواهد بود. باید دانست که طبیعت نه مهربان است و نه ‏ستمکار. طبیعت براساس قوانینی ثابت کار می‌کند. طبیعت فقط کمک می‌کند تا خصوصیت دانه آشکار شود. دانه‌ای که خود ‏کاشته‌ایم، مثل دانهٔ نیشکر یا نیم دانهٔ‎ neem ‎که درختی گرمسیری و بسیار تلخ است‎.‎
مشکل ما این است که به زمان کاشت دانه و به نوع آن بی‌توجهیم. دائماً دانهٔ درخت ”نیم“ می‌کاریم و زمانی که وقت برداشت ‏رسید، مشغونل گریه و دعا و توبه می‌شویم تا شاید میوهٔ شیرین برداشت کنیم. اما این کارها هیچ ثمری ندارد‎.‎
بدین ترتیب دیگر می‌توان گفت: ”کارمایوگا“ مبنائی از زندگی معنوی است، بهاکتی‎ Bhakti ‎یوگا و ظاهر و نمای ساختمان و ‏‏”راجا یوگا‎“ Raja yoga ‎تزئینات داخلی آن است‎. ‎تا بنائی محکم نداشته باشیم، نمی‌‌توانیم صاحب خانه‌ای زیبا و شایسته باشیم‎.‎

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *