آنچه در مورد چاشنی آب دوغ خیار باید بدانید

مطلب را به اشتراک بگذارید

آنچه در مورد چاشنی آب دوغ خیار باید بدانید

وقتی سخن از آب دوغ خیار می شود بی اختیار به یاد روزهای داغ و گرم تابستان می افتیم. این غذای اصیل و سنتی از دیرباز نزد ایرانیان بسیار محبوب است و همچنین گونه‌های مشابه آن در ترکیه، مقدونیه، قبرس، آلبانی و ارمنستان نیز تهیه می‌شود.

غذاهای سنتی بر حسب شرایط اقلیمی به وجود آمده اند ولی برخی از آنها در جریان گسترش روزافزون سبک زندگی پرشتاب مدرن فراموش شده و یا در معرض فراموشی قرار گرفته اند. OAB تلاش کرده با ارائه چاشنی آب دوغ خیار تهیه این میان وعده محبوب را برای شما راحت تر کند. لذا فقط کافی است این چاشنی فوری و خوش طعم را به ماست یا دوغ اضافه کنید و از طعم بینظیرش لذت ببرید.

شما با استفاده از این چاشنی دیگر نیازی به اضافه کردن تکه های نان به آب دوغ خیار ندارید چرا که جو دوسر پرک به کار رفته درآن همان نقش نان را ایفا می کند.

آب دوغ خیار یکی از سالم‌ترین غذاها است که می‌تواند فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز شما را تامین کند. نعناع و ریحان در آن ضد نفخ و ضد سوزش معده هستند، خیار موجود در آن دارای ویتامین C است و عطش را فرو می‌نشاند. ماست و دوغ که از مواد اصلی هستند، حاوی کلسیم و پروتئین هستند.

جو دوسر پرک آلمان، خیار، کاکوتی، نعناع، ریحان و شاهی مواد تشکیل دهنده این چاشنی خوش عطر و طعم است. در ادامه به بررسی خواص هر یک از اجزای این محصول می پردازیم.

جو دوسر پرک

جو دوسر سلطان فیبر غلات محسوب می شود. جو دو سر منبع خوبی از انرژی، پروتئین و مواد مغذی برای انسان، مخصوصاً کودکان و ورزشکاران و افرادی است که می خواهند لاغر شوند. مصرف روزانه یک کاسه جو دو سر، انرژی و استقامت مورد نیاز بدن در طول روز را تامین می کند.

جو دو سر غله ای است رژیمی با فیبر بالا و حاوی آنتی اکسیدان های قوی و ویتامین هایی اعم از B و E و املاح معدنی است. جو دو سر، بر خلاف غلات دیگر، فاقد گلوتن می باشد.

جو دو سر دارای خواص بسیاری مانند کاهش کلسترول خون، کاهش فشار خون، تنظیم قند خون، کاهش وزن، درمان یبوست و جلوگیری از هموروئید، مبارزه با سرطان، تقویت سیستم دفاعی بدن و رفع مشکلات پوستی است.

نعناع

نعناع گیاهی آرامبخش است که مردم هزاران سال از آن استفاده کرده اند تا به تسکین معده یا سوء هاضمه کمک کنند.

در حالی که به طور معمول نعناع در مقادیر زیادی مصرف نمی شود ، اما حاوی مقدار مناسب مواد مغذی است.  ارزش غذایی و میزان کالری نعناع خام در ۱۰۰ گرم ۴۴ کیلو کالری و میزان کالری نعناع خشک در هر ۱۰۰ گرم برابر با ۲۸۵ کالری  می باشد.

نعنا منبع خاص ویتامین A است ، ویتامین محلول در چربی که برای سلامتی چشم و بینایی در شب بسیار مهم است. این ماده همچنین منبع مهمی از آنتی اکسیدان ها به ویژه در مقایسه با سایر گیاهان و ادویه ها است. این گیاه که منبع عالی بتاکاروتین است، قدرت دید را بهبود می دهد، با آکنه مقابله می کند و به پوست نرمی و طراوت می بخشد.

کاکوتی

گیاه کاکوتی از خانواده نعنا است که براى خوش طعم کردن ماست و دوغ به کار برده می‌شود. گیاه کاکوتی مقوى معده، ضد عفونى کننده مجارى تنفسى است و خواص نعنا را داراست. همچنین این گیاه اثرات سوء گوارشی نظیر دل درد و دل پیچه را کاهش میدهد.

به طور کلی مصرف عرق کاکوتی در افراد لاغر می‌تواند باعث افزایش وزن طبیعی شود و جایگزین خوبی برای داروهای شیمیایی افزایش وزن است.

همچنین از آنجاییکه کاکوتی طبع گرم و خشک دارد به عنوان مصلح در برخی غذاها از جمله ماست مصرف می‌شود. کاکوتی همچنین باعث تقویت دستگاه گوارش شده و به بهبود هضم غذا هم کمک می‌کند.

ریحان

ارزش غذایی و کالری ریحان تازه در ۱۰۰ گرم ۲۳ و کالری ریحان خشک شده در ۱۰۰ گرم ۲۳۳ کالری می باشد. این سبزی و تخم آن در طب سنتی ایرانی جایگاه خاصی دارد؛ با هم خواص این گیاه که طبیعت گرم و خشک دارد را مرور می کنیم.

* ریحان دارای خواص آرام بخشی است.

* مقوی معده و روده و تقویت کننده ی قلب است.

* ضد اسهال، بادشکن و ضد عفونی کننده ی دهان و دستگاه گوارش است.

* ریحان ضد گریپ و آنژین، ضد تشنجات دردناک، ضد التهاب و ضد اسپاسم است.

* ریحان ملین، تونیک، مقوی و محرک اشتها است.

* کمک به هضم غذا و شیر افزا بودن از دیگر خواص ریحان است.

شاهی

ارزش غذایی و میزان کالری شاهی در ۱۰۰ گرم ۳۲ کالری انرژی می باشد.

به دلیل وجود ویتامین C و E در شاهی این گیاه خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده در جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد دارد. در نتیجه یک ماده ی ضد سرطانی می باشد.

شاهی مانع از رشد سلول های سرطانی می شود.

شاهی علاوه بر ویتامین C حاوی مقدار قابل ملاحظه ای آهن و اسید فولیک نیز می باشد، از این رو برای اشخاص کم خون مفید است.

شاهی حاوی مقدار قابل ملاحظه ای کلسیم، آرسنیک، منگنز، مس، روی و گوگرد است. به همین دلیل اشتها آور نیز است.

قابل توجه بیماران دیابتی

به دلیل استفاده راحت برای عزیزان دیابتی از این محصول، از کشمش در تولید این فرآورده سودمند استفاده نشده است. همچنین به دلیل اکسیده شدن سریع گردو، این چاشنی فاقد گردو است.

اگر فشار خون بالا یا طبع گرمی دارید، حتما از ماست کم چرب یا دوغ به جای ماست استفاده کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *