کم کاری تیروئید و باید و نباید های آن

مطلب را به اشتراک بگذارید

کم کاری تیروئید و باید و نباید های آن

کم کاری تیروئید (Hypothyroidism) چیست ؟

کم کاری تیروئید از شایع ترین بیماری های تیروئیدی است که در آن هورمون های تیروئید T3 و T4 کم تولید می شوند. کم کاری تیروئید ممکن است ناشی از اختلالات مادرزادی تیروئید ، اختلالات خود ایمنی مانند کم کاری تیروئید هاشیموتو (Hashimoto’s thyroiditis) ، کمبود ید ، برداشتن تیروئید پس از عمل جراحی برای درمان پرکاری تیروئید شدید و یا سرطان تیروئید و یا مصرف داروی لیتیوم باشد. کم کاری تیروئید در نوزادان موجب عقب ماندگی ذهنی و کوتاه قدی نوزاد می شود. نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید غیر فعال ، آرام و بی اشتها بوده و برای مدت زمان بیش از حد طولانی می خوابد.

علائم کم کاری تیروئید عبارتند از :

•    افزایش غیر طبیعی وزن
•    خستگی
•    طاسی
•    یبوست
•    برادی کاردی (bradycardia) یا کُندتَپشی (کاهش ضربان قلب به کمتر از ۶۰ عدد در دقیقه)
•    پوست خشک
•    افسردگی
•    عدم تحمل سرما
•    دوران قاعدگی نامنظم
•    گزگز و بی حسی دست ها
•    اختلالات خلقی
•    کاهش میل جنسی
•    نازایی در زنان

مواد غذایی و راه کارهای مناسب برای کاهش علائم کم کاری تیروئید

درمان کم کاری غده تیروئید با روش هورمون درمانی ، مانند قرص لووتیروکسین ، است که معمولاً می بایست تا آخر عمر بیمار مصرف شود. اما با مصرف برخی از مواد غذایی می تواند علائم و مشکلات ناشی از کم کاری تیروئید را کاهش داد. در ادامه به بررسی این مواد غذایی می پردازیم.
ید
مصرف ید برای عملکرد مناسب غده تیروئید ضروری است. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید می توانند با گنجاندن مواد غذایی حاوی ید در رژیم غذایی شان ، میزان ید درون بدن را افزایش دهند. ماست ، ماهی ، گوشت ، تخم مرغ ، غذاهای دریایی ، سیب زمینی ، جعفری ، تربچه ، موز ، جو دو سر پرک و نمک همگی حاوی ید هستند.
دانه بذرک
دانه بذرک حاوی اسیدهای چرب اٌمگا ۳ است که برای عملکرد درست غده تیروئید بسیار لازم است. مصرف روزانه یک قاشق غذا خوری دانه بذرک همراه با آب با شکم خالی برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید بسیار مناسب است. مصرف روزانه یک قاشق چای خوری روغن دانه بذرک نیز موجب بهبود عملکرد غده تیروئید می گردد.
زنجبیل
زنجبیل منبع غنی از روی ، منیزیم و پتاسیم است و خاصیت ضد التهابی آن در بهبود عملکرد غده تیروئید نقش اساسی دارد. اضافه کردن زنجبیل به سوپ و غذاها و یا مصرف ۳ تا ۴ فنجان چای زنجبیلی برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید بسیار مفید است.
روغن گل پامچال
این نوع روغن دارای اسید آمینه های ضروری برای بهبود عملکرد غده تیروئید است. همچنین این روغن برای جلوگیری از ریزش مو ناشی از کم کاری تیروئید نیز بسیار سودمند است. مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری روغن گل پامچال در تقویت عملکرد غده تیروئید و کاهش التهاب نقش اساسی دارد.
جینسینگ
گیاه جینسینگ برای بهبود سلامت غده تیروئید غیر فعال ، بسیار مفید است. جینسینگ از طریق کمک به عملکرد غده تیروئید موجب تنظیم سطح هورمون ها می گردد. همچنین جینسینگ موجب رفع خستگی ناشی از کم کاری تیروئید می گردد. مصرف ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم عصاره جینسینگ قبل از صبحانه و ناهار توصیه می شود.
گردوی سیاه
گردوی سیاه منبع خوبی از ید ارگانیک است که به تقویت و تغذیه غده تیروئید کمک شایانی می نماید. منیزیم موجود در گردوی سیاه نیز موجب بهبود عملکرد غده تیروئید می گردد. مصرف روزانه گردوی سیاه برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید بسیار سودمند است.
نور خورشید
برای عملکرد مناسب غده تیروئید ، روزانه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در معرض نور خورشید بودن مفید است. ویتامین D برای حفظ عملکرد مناسب سیستم ایمنی و همچنین متابولیسم کلسیم ضروری است. به افراد مبتلا به کم کاری تیروئید توصیه می شود صبح زود زیر آفتاب پیاده روی و یا ورزش کنند.
مواد غذایی مفید برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید :

نمک ید دار ، غذاهای دریایی ، کلپ ، سوشی ، نمک دریایی ، ماهی های آب های شور ، گوشت مرغ ، سالمون ، تن ، غلات سبوس دار ، لبنیات ، سیر و پیاز ، شیر ماهی ، هامور ، کفشک ماهی ، ماهی شوریده ، ماهی ماهی ، صبور ماهی ، ماهی سفید ، L-arginine ، روغن زیتون ، روی ، سلنیوم ، گوشت گوسفند ، تخم کدو بزرگ.
مواد غذایی مضر برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید :
بادام زمینی ، سویا ، شلغم ، خردل ، برگ خردل ، اسفناج ، گل کلم ، هلو ، قهوه ، گلوتن ، سیب زمینی شیرین ، ترب سفید ، برگ چغندر ، برگ تربچه ، روغن کانولا ، کلم ، بروکلی ، سویا و فرآورده های آن ، گلابی ، چای سبز و سیاه ، انواع ترب

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

رایس کیک چند غله

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *