کدو سبز و خواص آن

مطلب را به اشتراک بگذارید

کدو سبز و خواص آن

کدو سبز که ظاهری شبیه خیار شیار دار و برآمده دارد از آمریکا و مکزیک سرچشمه گرفته است. کدو سبز دارای کالری بسیار کمی است و حاوی مقادیر بالای فولات، پتاسیم، منگنز و ویتامین C و A می باشد.
شما می توانید با مصرف مداوم کدو سبز ، از مزایای بهداشتی و درمانی آن ، مانند حفاظت در برابر سرطان روده بزرگ و نیز پیشگیری از بیماری های قلبی و علائم مربوط به آن مانند کلسترول بالا بهره مند گردید.
کدو سبز را با پوست مصرف کنید زیرا پوست آن حاوی نوعی ویتامین به نام بتاکاروتن است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از آسیب اکسیداتیو به سلول ها جلوگیری می کند. از مصرف کدو سبز هایی که دارای پوستی لکه دار و پاره هستند خود داری کنید.
کدو سبز نه تنها طعم و مزه ای لذت بخش به غذا می بخشد بلکه دارای خواص درمانی بسیاری نیز می باشد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

ارزش غذایی کدو سبز

میزان مواد مغذی موجود در ۱۳۵ گرم کدو سبز خام عبارت است از :

کالری

۱۷

پروتئین

۱٫۴ g

کربوهیدرات

۳٫۶ g

چربی کل

۰٫۱۷ g

فیبر

۱٫۵ g

فیبر خوراکی

۱ g

ویتامین C

۱۱ mg

خواص کدو سبز

مناسب برای رژیم :
یک پیمانه کدو سبز دارای ۳۶ کالری است و فیبر خوراکی موجود در آن به هضم غذا کمک کرده ، از یبوست جلوگیری کرده ، سطح قند خون را تنظیم کرده و از پرخوری جلوگیری می کند.
کاهش کلسترول :
فیبر خوراکی موجود در کدو سبز با چسبیدن به اسیدهای صفراوی که کبد برای هضم چربی می سازد ، موجب کاهش کلسترول می گردد. فیبر موجود در کدو سبز به خوبی به اسید های صفراوی چسبیده و آن ها را محصور می سازد و به همین دلیل اسید های صفراوی قادر به هضم سریع چربی نیستند ، بنابراین کبد اسید های صفراوی بیشتری تولید می کند. از آنجایی که کبد این اسید های صفراوی را با استفاده از کلسترول می سازد ، بنابراین برای ایجاد اسید های بیشتر ، نیازمند استفاده بیشتر از کلسترول است. این امر موجب کاهش سطح کلسترول کل بدن می گردد.
بعلاوه ، میزان بالای ویتامین C و A موجود در کدو سبز ، از اکسیده شدن کلسترول در مجرای خونی و بروز تصلب شریان ها جلوگیری می کند. تَصَلُّبِ شَرایین (atherosclerosis) یا سختی رگ‌ها، نام یک بیماری در رگ‌ها است که با رسوب لیپید و مواد دیگر بر روی دیواره داخلی برخی رگ‌ها مشخص می‌گردد. نتیجه این فرایند تشکیل پلاک‌های فیبری-چربی بوده که با افزایش سن رفته رفته ازدیاد می‌یابد و موجب تنگی رگ و یا دیگر عواقب می‌گردد.
جلوگیری از بروز سرطان :
میزان بالای فیبر خوراکی موجود در کدو سبز موجب اجابت مزاج منظم شده و از تجمع سموم سرطان زا در روده بزرگ جلوگیری می کند. بعلاوه ، ویتامین C و A موجود در کدو سبز ، به همراه فولات ، خواص آنتی اکسیدانی قوی دارند که با مبارزه با استرس اکسیداتیو از بروز انواع سرطان جلوگیری می کنند. در حقیقت استرس اکسیداتیو همان پیروزی رادیکال های آزاد بر دفاع آنتی اکسیدانی بدن ماست و به نوعی به حمله های بیولوژیک به ارگانیسم بدن اطلاق می شود.
ارتقای سلامت غده پروستات :
مطالعات نشان می دهد که مصرف کدو سبز موجب کاهش علائم ” بزرگی خوش خیم پروستات ” می شود. بزرگی خوش خیم پروستات ، نوعی بیماری است که در آن غده پروستات بزرگ شده و موجب ایجاد مشکلاتی در ادرار کردن و عملکرد جنسی در مردان می گردد.

جلوگیری از التهاب :

علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی ، ویتامین C و A موجود در کدو سبز دارای خاصیت ضد التهابی نیز می باشند. این ویتامین ها ، به همراه مس موجود در کدو سبز ، از گسترش بسیاری از بیماری های التهابی مانند آسم، آرتروز استخوانی و روماتیسم مفصلی جلوگیری می کنند.

پیشگیری از حمله و سکته قلبی :
منیزیم موجود در کدو سبز موجب کاهش خطر ابتلا به حمله و سکته قلبی می گردد. همچنین ، فولات که نوعی ویتامین موجود در کدو سبز است ، با در هم شکستن یک آمینو اسید خطرناک به نام هموسیستئین از بروز حملات قلبیجلوگیری می کند.
کاهش فشار خون :
منیزیم و پتاسیم موجود در کدو سبز موجب کاهش فشار خون می گردند. فشار خون بالا می تواند منجر به تصلب شرایین ، حمله و سکته قلبی شود اما منیزیم و پتاسیم موجود در کدو سبز موجب کاهش استرس و فشار وارده بر روی سیستم گردش خون بدن می گردند.
کمک به عملکرد های فیزیولوژیکی طبیعی :
منگنز موجود در کدو سبز ، فواید بسیاری برای سلامت عمومی بدن داشته و در عملکرد های فیزیولوژیکی طبیعی بدن نقش اساسی دارد. منگنز موجود در کدو سبز به بدن در سوخت و ساز پروتئین ها و کربوهیدرات ها ، تولید هورمون های جنسی و کاتالیز کردن سنتز اسیدهای چرب و کلسترول کمک می نماید. منگنز برای داشتن پوستی سالم و زیبا و التیام زخم ها نیز ضروری است.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *